WWF:n pääsihteeri Liisa Rohwederin viesti kokoomuksen puheenjohtaja Petteri Orpolle

WWF:n pääsihteeri Liisa Rohweder lähetti maanantaina 5.12. viestin kokoomuksen puheenjohtajalle Petteri Orpolle. Rohweder vetosi Orpoon, jotta kokoomus äänestäisi keskiviikkona 7.12. Sanna Marinin (sd.) hallituksen luonnonsuojelulakiesityksen puolesta.

”Hei Petteri,

Minä ja me kaikki WWF Suomessa olemme hyvin huolestuneita siitä, minkälaiseen lopputulemaan luonnonsuojelulain osalta ollaan päätymässä, mikäli ympäristövaliokunnan esitys ajaa hallituksen esityksen ohi keskiviikon 7.12. äänestyksessä.

Luontokato ei pysähdy ilman luontotyyppien suojelua. On tärkeää, että luonnonsuojelulaissa ovat mukana luontotyypit, jotta myös tulevat investoinnit voidaan kohdentaa ympäristön kannalta oikeisiin paikkoihin.

Vesilakiin liittyvä 11. pykälä on erittäin tärkeää pitää mukana uudessa luonnonsuojelulaissa. Vaikka pienvesiä on listattu myös metsälaissa, näiden elinympäristöjen lista on metsälaissa suppea ja rajausten kriteerit täysin riittämättömät pienvesien turvaamiseksi. Purot ovat tärkeitä vaelluskalojen lisääntymisympäristöjä, ja luonnonsuojelulaissa niitä kyettäisiin paremmin suojelemaan. Vaellusesteiden poistamisen lisäksi on hyvin tärkeää huolehtia myös puroista elinympäristöinä ja lisääntymisalueina.

Toivomme, että te kantaisitte vastuuta myös oppositiossa siitä, että suomalainen luonto pystyy säilymään ja paranemaan.

Ystävällisin terveisin,

Liisa Rohweder”

Pysy kartalla luonnonsuojelun kuulumisista - tilaa WWF Suomen uutiskirje

WWF:n uutiskirjeen avulla pysyt kartalla luonnonsuojelun tuoreimmista kuulumisista. Uutiskirje kolahtaa sähköpostiluukkuusi kerran kuukaudessa.

Pysy kartalla luonnonsuojelun kuulumisista - tilaa WWF Suomen uutiskirje