Hallituksen saatava aikaan päätös biodiversiteettistrategiasta – ”Luontokadon pysäyttämisessä ei ole aikaa odottaa seuraavaa hallitusta”

Torstaina aamupäivällä uutisoitiin, ettei hallitus olisi pääsemässä sopuun kansallisesta biodiversiteettistrategiasta riittävän ajoissa. Strategian on tarkoitus linjata, miten Suomi pysäyttää luontokadon vuoteen 2030 mennessä. WWF:n mielestä olisi ehdottoman tärkeää, että hallitus saisi strategiasta vielä aikaan periaatepäätöksen.

”Luontokadon pysäyttämisessä ei ole aikaa odottaa seuraavaa hallitusta. Kansallinen biodiversiteettistrategia konkreettisine tavoitteineen tulee hyväksyä nykyisen hallituksen toimesta. Seuraava hallitus on sitten vastuussa toimeenpanosta ja sen tehokkuudesta”, WWF:n suojelujohtaja Jari Luukkonen sanoo.

Nyt käsittelyssä oleva kansallinen biodiversiteettistrategia on aiempaa merkityksellisempi, sillä erona aiempaan on, että Suomi on sekä EU:n biodiversiteettistrategiassa että YK:n luontosopimuksessa sitoutunut suojelemaan 30 prosenttia maa-, meri- ja sisävesialueistaan.

”Vuosi 2030 häämöttää jo seitsemän vuoden päässä, joten tarvittavia toimia on tehtävä viipymättä. Periaatepäätös antaisi hyvän pohjan tulevalle hallitukselle luontokadon vastaiseen työhön”, Luukkonen sanoo.

Uutista muokattu 2.3.2023 klo 13:29: Otsikkoon ja sitaattiin muokattu ”Luontokadon pysäyttämisessä ei ole aikaa odottaa seuraavaa hallitusta” aiemman ”Luontokadolla ei ole aikaa odottaa seuraavaa hallitusta” sijaan.

Pysy kartalla luonnonsuojelun kuulumisista - tilaa WWF Suomen uutiskirje

WWF:n uutiskirjeen avulla pysyt kartalla luonnonsuojelun tuoreimmista kuulumisista. Uutiskirje kolahtaa sähköpostiluukkuusi kerran kuukaudessa.

Pysy kartalla luonnonsuojelun kuulumisista - tilaa WWF Suomen uutiskirje