Tuhannet ihmiset vaativat Luontomarssilla päättäjiltä toimia luontokadon pysäyttämiseksi ja ilmastokriisin hillitsemiseksi – katso kuvat marssilta!

Luontomarssi keräsi ympäristön tilasta huolestuneet ihmiset yhteen yli 17 suomalaiskaupungissa lauantaina 18. maaliskuuta. WWF Suomen pääsihteeri Liisa Rohweder toivoo, että päättäjät kuulevat kansalaisten huolen ja toimivat.

”Mitä me vaaditaan?”

”Luontotekoja!”

”Milloin me vaaditaan niitä?”

”Nyt!”

Nämä huudot kaikuivat aurinkoisessa kevätilmassa Helsingin Mannerheimintiellä ja lukuisissa muissa suomalaiskaupungeissa, kun ympäristöjärjestöjen järjestämä Luontomarssi innosti ihmiset kaduille vaatimaan päättäjiltä toimia luontokadon pysäyttämiseksi ja ilmastokriisin hillitsemiseksi.

Helsingissä Luontomarssi keräsi poliisin arvioiden mukaan noin 5 000 osallistujaa, muissa kaupungeissa yhteensä 2 400 osallistujaa. WWF osallistui marssille vaatien päättäjiltä poliittista selkärankaa.

”Suomalainen luonto köyhtyy hälyttävää vauhtia. Päättäjiltä vaaditaan tulevalla hallituskaudella selkärankaa pysäyttää luontokato ja kääntää luonto elpymisen tielle. Ratkaisuja on olemassa, mutta tekoja tarvitaan viipymättä”, sanoo WWF Suomen pääsihteeri Liisa Rohweder.

Helsingin, Turun ja Tampereen kaltaisten suurten kaupunkien lisäksi marssille osallistuttiin myös pienemmillä paikkakunnilla. WWF:n ympäristökasvatuksen asiantuntija Anna Muotka osallistui marssille Äkäslompolossa.

”Sakean pyryn keskelle kokoontui iloinen ja päättäväinen joukko hiihtämään ja marssimaan luonnon puolesta. Tämä Suomen pohjoisimpana pidetty luontomarssi aktivoi ihmisiä mukaan laajasti Luoteis-Lapista ja jää kyllä mieleen varmasti monelle marssijalle kuin tapahtumaa seuranneelle. Enpä ole itsekään aiemmin hiihtänyt mielenosoituksessa”, Muotka sanoo.

Pysy kartalla luonnonsuojelun kuulumisista - tilaa WWF Suomen uutiskirje

WWF:n uutiskirjeen avulla pysyt kartalla luonnonsuojelun tuoreimmista kuulumisista. Uutiskirje kolahtaa sähköpostiluukkuusi kerran kuukaudessa.

Pysy kartalla luonnonsuojelun kuulumisista - tilaa WWF Suomen uutiskirje