EU:n metsäkatoasetus astuu voimaan tänään – jatkossa muun muassa Euroopassa myytävän kahvin, naudanlihan ja puutavaran tulee olla metsäkatovapaata

Asetus kieltää metsäkatoa aiheuttavien tuotteiden myynnin EU:ssa. Tästä päivästä lähtien eurooppalaisilla yrityksillä on koosta riippuen 18 tai 24 kuukautta aikaa kitkeä metsäkato pois tuotantoketjuistaan. Suomen ja muiden jäsenmaiden tulee samalla aloittaa valmistelut lain toimeenpanoa varten.

EU:n metsäkatoasetus astuu tänään voimaan. Uusi asetus kieltää metsäkatoa aiheuttavien tuotteiden myynnin EU:n alueella. Asetuksessa määritellään metsäkatoriskituotteiksi kahvi, kaakao, soija, palmuöljy, naudanliha, puu- ja paperituotteet sekä kumi. Yritysten tulee jatkossa pystyä osoittamaan, ettei näiden tuotteiden tuotantoketjussa ole tuhoutunut metsää enää vuoden 2020 joulukuun jälkeen.

Suurilla ja keskisuurilla yrityksillä on tästä päivästä lähtien 18 kuukautta aikaa varmistua tuotteidensa alkuperäjäljitettävyydestä. Pienempien yrityksien kohdalla siirtymäaika on 24 kuukautta.

”Suomalaistenkin yritysten, jotka tuovat EU-markkinoille asetuksessa määriteltyjä metsäkatoriskituotteita, tulee seuraavien kuukausien aikana kitkeä metsäkato tuotantoketjuistaan, jos ne eivät ole sitä vielä tehneet. Lisäksi Suomen pitää vuoden loppuun mennessä ilmoittaa EU:lle, kuka lain toimeenpanoa Suomessa valvoo”, sanoo WWF:n kansainvälinen metsäasiantuntija Maija Kaukonen

Metsäkatoasetus on merkittävä voitto maailman metsille. Kaukonen muistuttaa kuitenkin, että ehkäistäkseen metsäkatoa asetuksen toimeenpanon täytyy olla tarpeeksi tehokasta.

”On tärkeää, että EU:n jäsenmaat, Suomi mukaan lukien, varautuvat jo tästä päivästä alkaen asetuksen kunnianhimoiseen toimeenpanoon, kuten valvonnan toteutumiseen, turvaamalla siihen riittävät resurssit.”

Metsäkatoasetuksen toteutumista aiotaan jatkossa valvoa esimerkiksi metsäkatoriskituotteille tehtävillä pistokokeilla. Suomessa pistokokeita voisivat tehdä esimerkiksi tullin viranomaiset.

Asetuksen taustalla vuosien vaikuttamistyö metsien puolesta

Metsäkato on valtava uhka luonnon monimuotoisuudelle, sillä maailman metsissä elää noin 80 prosenttia kaikista maalla elävistä lajeista. Metsiä häviää vuosittain keskimäärin 10 miljoonaa hehtaaria, mistä valtaosa on trooppista sademetsää. Suurin syy metsien tuhoon on ihmisen toiminta: metsää raivataan etenkin karjalaitumien ja maanviljelyn tieltä.

(uutinen jatkuu kuvan jälkeen)

Suklaassa käytetty kaakao saattaa aiheuttaa metsäkatoa. Suklaamunista pursuaa metsää, kaivuri ja erilaisia villieläimiä, kuten simpanssi, tiikeri ja papukaijoja.

Muun muassa kahvi ja suklaa määritellään asetuksessa metsäkatoriskituotteiksi, sillä niiden tuotannon alta saatetaan raivata metsiä.

WWF on jo vuosia vaatinut, että EU-maissa kulutettavien tuotteiden metsäkatovaikutuksiin on puututtava. Metsäkatoa aiheuttavien tuotteiden tuontia EU-markkinoille ei ole aiemmin rajoitettu järjestelmällisesti, ja EU-maiden kulutuksen luontovaikutus on ollut suuri: vuonna 2017 EU oli vastuussa 16 prosentista kaikesta kansainvälisestä kaupasta aiheutuneesta metsäkadosta.

Myös suomalaiset kuluttavat trooppista metsäkatoa aiheuttavia tuotteita, osoittaa WWF:n raportti vuodelta 2021. Kahvi, puu- ja paperituotteet, rehusoija sekä kaakao ovat neljän kärjessä, kun tarkastellaan suomalaisten kuluttamien tuotteiden metsäkatoriskiä.

WWF vaikutti metsäkatoasetukseen laajasti sen valmistelun aikana muun muassa ottamalla kantaa ehdotuksiin, vaikuttamalla päättäjiin jäsenmaissa ja laatimalla mielipidekirjoituksia.  WWF Nuoret myös vierailivat Brysselissä ja tapasivat Suomen europarlamentaarikkoja metsäkatoasetuksen tiimoilta.

Vaikutimme menestyksekkäästi myös yrityksiin: lähes 80 eurooppalaista yritystä vaati yhteisesti sitovaa lainsäädäntöä metsäkatoa aiheuttavien tuotteiden poistamiseksi markkinoilta.

Osana järjestöjen yhteistä Together4Forests -kampanjaa pyysimme EU-kansalaisia lähettämään europarlamentaarikoille viestejä ja vaatimaan heiltä tukea vahvalle metsäkatoasetukselle. Yli 200 000 EU-kansalaista lähetti mepeille viestejä.

Lisäksi tuemme tuottajamaissa ympäri maailmaa paikallisyhteisöjä sekä pienviljelijöitä muun muassa kahvin, kaakaon, kumin ja palmuöljyn tuottamisessa kestävästi, varmistaen tuotteiden alkuperäjäljitettävyyden.

Vuorigorillan poikanen

Auta Sademetsä-kummina

Tuellasi suojelemme luonnon monimuotoisuuden aarreaittoja, joita tuhotaan hälyttävällä vauhdilla. Tavoitteemme on pysäyttää maailman metsäkato vuoteen 2030 mennessä. Siihen pystymme vain yhdessä.

Lahjoita alk. 10 €/kk
Vuorigorillan poikanen