WWF:n uutta livelähetystä tähdittävät kalat – Katsojat pääsevät todistamaan luonnon ennallistamisen hedelmiä

WWF:n Luontolive-lähetyksessä seurataan tänä syksynä kalojen elämää Varkauden Ämmäkoskessa. Aiempina vuosina livelähetykset uhanalaisten kalojen elämästä ovat keränneet satojatuhansia katselukertoja.

WWF avasi tänään vedenalaisen livelähetyksen. WWF asensi kameran Varkauden Ämmäkoskeen, ja lähetyksessä voi nähdä esimerkiksi uhanalaisia taimenia sekä yleisempiä sisävesien kaloja, kuten ahvenia, haukia, kuhia ja särkikaloja.

”Olemme kuvanneet kaloja ennenkin, mutta tänä vuonna kameran sijoittelu tekee katselukokemuksesta erityisen. Asensimme kameran vastikään ennallistettuun Ämmäkoskeen, ja katsojat pääsevät seuraamaan luonnon paluuta suorassa lähetyksessä”, WWF:n virtavesiasiantuntija Manu Vihtonen sanoo.

”Uuden uoman kalasto ja eliöstö on vasta kehittymässä, mutta odotamme livekuvaan elämää”, Vihtonen vinkkaa.

Ämmäkoski on poikkeuksellinen kohde

Keskellä Varkauden kaupunkia sijaitseva Ämmäkoski tunnettiin arvokkaana kalapaikkana jo 1500-luvulla. Varkauden kosket valjastettiin kuitenkin vuonna 1912 energian tuotantoon. Vuoden 1916 jälkeen Ämmäkosken yläosaan rakennettiin pato. Nykyinen suurikokoinen pato, jolla on säännöstelty kosken vesimääriä, on vuodelta 1972.

Viime syksynä padon ohi rakennettiin luonnonmukainen uoma, jota pitkin vaelluskalat pääsevät lisääntymisalueilleen Unnukkaan ja Kallaveteen. Uhanalaisten kalojen käyttöön palautui yli 750 neliökilometriä vesistöjä, jonne niillä on ollut yli sadan vuoden ajan rajalliset mahdollisuudet vaeltaa.

Lisäksi kuivuudesta kärsivälle koskialueelle alettiin päästää ympäri vuoden riittävästi vettä, jotta etenkin lohikalat pystyvät kutemaan ja niiden poikaset selviytymään.

”Kalakameran sijoittaminen juuri padon ohi kaivettuun uuteen uomaan on osa Ämmäkoski-hankkeen seurantaa. Kameraan tallentuneista klipeistä olemme saaneet jo näyttöä siitä, että eri kalalajit pääsevät liikkumaan padon ohi luonnonmukaiseksi rakennettua uomaa pitkin. Alustavat havainnot tukevat myös näkemystä, että luonnonmukaisista ohitusuomista olisi myös kalojen pysyvämmäksi elinympäristöksi toisin kuin betonista rakennetuista kalliista teknisistä kalateistä, joita Suomessa on valitettavan paljon”, WWF:n ohjelmajohtaja Sampsa Vilhunen sanoo.

Ämmäkosken hanke on osa vaelluskalojen luontaista elinkiertoa edistävää maa- ja metsätalousministeriön NOUSU-ohjelmaa, jossa parannetaan vaelluskalojen elinolosuhteita ja palautetaan vaelluskalakantojen luontaista lisääntymistä Suomen virtavesissä. Ämmäkosken ennallistamishanketta rahoittavat ja ohjaavat maa- ja metsätalousministeriön sekä WWF:n lisäksi Varkauden kaupunki, Stora Enso Oyj, Pohjois-Savon ELY-keskus ja hankkeen päätoteuttaja Navitas Kehitys Oy.

“Ämmäkosken kalakamera on hieno lisä hyvin onnistuneeseen ja erittäin tärkeään Ämmäkosken ohitusuoman sekä kosken kunnostamiseen panostaneen hankkeeseen. Kameran avulla meillä on mahdollisuus kurkistaa pinnanalaiseen elämään ja tuoda uhanalaisten vaelluskalojen elinkiertoa paremmin ihmisten nähtäville” kertoo Varkauden kaupunginjohtaja Joonas Hänninen.

Kalakamera osa WWF:n Luontoliveä

Kalakamera on osa WWF:n laajempaa Luontolive-palvelua, jossa voi katsoa suoria lähetyksiä suomalaisesta luonnosta. Luontolivessä on seurattu tänä vuonna muun muassa saimaannorppia, itämerennorppia ja sääksiä. WWF:n livelähetyksiä on katsottu yhteensä jo yli 25 miljoonaa kertaa.

”Tavoitteemme on tarjota ihmisille mahdollisuus harvinaisten lajien omakohtaiseen havainnointiin. Uskomme, että tieto ja omakohtaiset – vaikka sitten internetin livekameran välityksellä saadut – kokemukset harvinaisista ja uhanalaisista lajeista edistävät ymmärrystä niiden suojelun tarpeesta”, WWF:n kehityspäällikkö Justus Hyvärinen sanoo.

Luontoliven teknisestä toteutuksesta vastaavat Live Eye, Pukki Visuals ja WWF.

Katso kaloja suorassa lähetyksessä

Kurkista kanssamme vedenalaiseen maailmaan.

Katso suoraa lähetystä pinnan alta

Katso kaloja suorassa lähetyksessä

Kurkista kanssamme vedenalaiseen maailmaan.