WWF:n suosittu live tekee paluun – kansallispuiston kupeesta tehtävään suoraan lähetykseen odotetaan uhanalaisia lintuja

WWF:n Luontoliven lähetyksessä seurataan lintuja Kuusamossa sijaitsevalla talviruokintapaikalla. Lähetyksessä nähdään vanhoissa metsissä viihtyviä lajeja, esimerkiksi kuukkeleita, tiaisia ja tikkoja.

WWF vei livekameran lintujen talviruokintapaikalle Oulangan kansallispuiston maisemiin. Suora lähetys alkoi tänään. WWF on lähettänyt livekuvaa samalta paikalta myös kahtena edellisenä talvena. Viime talvena lähetys keräsi yli puoli miljoonaa katselua.

”Komea maisema sekä ruokintapaikalla nähty vipinä kiinnostivat suomalaisia. Monelle livelähetyksemme ovat tapa päästä lähelle luontoa”, sanoo WWF:n kehityspäällikkö Justus Hyvärinen.

”Lisäksi lähetyksessä nähty ja kuultu voivat lisätä ymmärrystä uhanalaisista lintulajeista. Tänäkin vuonna odotamme lähetykseen useita kiinnostavia lajeja, esimerkiksi kuukkeleita, hömötiaisia ja kenties varpuspöllöänkin”, Hyvärinen jatkaa.

Lähetyksessä tullaan näkemään lukuisia lajeja, jotka ovat riippuvaisia vanhoista metsistä. Esimerkiksi hömötiainen oli muutama vuosikymmen sitten yksi runsaslukuisimmista linnuista Suomessa, mutta laji on uhanalaistunut viime vuosikymmeninä hakkuiden takia.

”Vanhat metsät, jotka ovat monen lintulajin tärkeitä elinympäristöjä, ovat vähentyneet huomattavasti. Paraikaa Suomen hallitus on tekemässä päätöstä valtion omistamista jäljellä olevista vanhoista metsistä. On ensiarvoisen tärkeää, että hallitus huomioi tutkijoiden suositukset, jotta valtava määrä linnuillekin tärkeitä elinympäristöjä ei jää vaille lain suojaa”, WWF:n ohjelmajohtaja Petteri Tolvanen sanoo.

Livekameran näyttämö on Oulangan kansallispuiston kupeessa Kuusamon yhteismetsän alueella, jossa sijaitsee Kuusamo Nature Photographyn ylläpitämä ruokintapaikka. Vaikka Suomessa talvehtivat linnut ovat sopeutuneet ankariin talviin, niiden ravinnonsaanti hankaloituu päivien muuttuessa lyhyemmiksi ja kylmemmiksi. Talviruokinnasta voi olla apua monelle uhanalaiselle lajille.

Luonto tarjoaa mielenkiintoisen näytelmän vuoden jokaisena päivänä ja odotammekin innolla millaisiin lintuihin ja eläimiin pääsemme kameran välityksellä tutustumaan tänä vuonna”, sanoo livekameran yhteistyökumppani, luontokuvausyrittäjä Mikko Oivukka Kuusamo Nature Photographysta.

WWF:n Luontolive on kerännyt yli 25 miljoonaa katselua

Talvilintukamera on osa WWF:n laajempaa Luontolive-palvelua, jossa seurataan suoria lähetyksiä suomalaisesta luonnosta. Livekamerassa on viime vuoden tapaan ääni ja lämpömittari. Aiemmin Luontoliven kamerat ovat taltioineet muun muassa saimaannorpan, sääksen, rupiliskon ja taimenten elämää. Lähetyksiä on katsottu jo yli 25 miljoonaa kertaa.

WWF on toteuttanut talvilintukameran yhdessä Kuusamo Nature Photographyn kanssa. Kameran teknisestä toteutuksesta vastaavat WWF, Live Eye ja Pukki Visuals.

Talvilintukamerassa riittää vilskettä

Lintujen talviruokintapaikalla seurataan Kuusamon vanhoissa metsissä viihtyviä lajeja, kuten kuukkeleita, tiaisia ja tikkoja.

Katso talvilintukameraa

Talvilintukamerassa riittää vilskettä