WWF:n Vuoden luontokirja valittu – Mika Honkalinnan teos Suo siellä kuljettaa lukijan suomalaisten soiden hurmaavaan maailmaan

Mika Honkalinna kertoo teoksessaan taidokkain kuvin ja sanoin luonnontilaisista soista, jotka ovat osa villeintä ja alkuperäisintä luontoamme. WWF:n Vuoden luontokirja -voittajan valitsi tänä vuonna toimittaja ja kirjailija Aino Huilaja.

WWF:n Vuoden luontokirjana palkittu Suo siellä on tarinallinen valokuvateos, joka vie lukijan aisteja hivelevälle matkalle suomalaisten soiden äärelle. Suopursun tuoksuinen tarina avaa maisemat niin pohjoisen tulvivalle aapasuolle, etelän keidassuolle kuin pohjoiskarjalaiselle ennallistamisalueelle.

Voittajateoksen tänä vuonna valinnut toimittaja ja kirjailija Aino Huilaja on vaikuttunut teoksesta. Huilaja kehuu Mika Honkalinnan tarinallista tekstiä, katseen vangitsevia kuvia sekä kirjan tyylikästä taittoa.

”Honkalinnan teksti on yhtä aikaa kaunista ja arkista, sivistävää ja lempeän humoristista, villisti rönsyilevää sekä tarkoin harkittua. Kieli on rikasta kuin suomaisema”, Huilaja perustelee.

Hän uskoo kirjan tuovan lukijalleen toivoa, jota ei maailmassa ole koskaan liikaa.

”Kirja kutsuu astumaan suon villiin, tuhatvuotiseen valtakuntaan ja säilyttämään sen sellaisena myös tulevaisuudessa”, Huilaja tiivistää.

(Juttu jatkuu kuvien jälkeen.)

Suo siellä on tarina luonnontilaisista soista, jotka ovat kappale villeintä ja alkuperäisintä luontoamme. Eloisan tekstin ja laadukkaiden valokuvien ansiosta lukija pääsee kulkemaan läpi rämeiden, nevojen, lettojen sekä korpien. Tarinan taustalla pureudutaan pohtimaan, miten suot ovat muuttuneet väsyneistä vitsauksista arvokkaiksi suojelu- ja retkeilykohteiksi.

”Luontokirjojen avulla haluamme lisätä lukijoiden tietoa ja ymmärrystä kotimaamme luonnon ja ympäristön ainutlaatuisuudesta. Olemme todella iloisia, että Mika Honkalinnan Suo siellä valittiin vuoden luontokirjaksi”, kertoo kirjan kustantaneen Docendon Brand Manager Timo Taussi.

Mika Honkalinna on liminkalainen luontokuvaaja ja kirjailija, joka on kirjoittanut teoksia ihmisen ja luonnon välisistä suhteista ja niiden ymmärtämisestä. Honkalinnan tarinat syntyvät pohjoisten havumetsien ja soiden keskellä ja luonnon estetiikan innoittamina. Vuoden luontokirja -kilpailun voitto on Honkalinnalle toinen, sillä hänet valittiin voittajaksi myös vuonna 2015 teoksellaan Korppiretki (Maahenki).

Neljä vuotta sitten Honkalinna alkoi keskittyä soiden valokuvaamiseen ja ryhtyi tutkimaan niitä myös lintuperspektiivistä.

”Halusin kertoa soilla kulkemisen omaehtoisesta poluttomuudesta, kulkemisen helppoudesta jäätyneellä suolla ja keskikesän hellepäivän hyllyvästä hyttyshelvetistä, omin voimin kulkemisen hurmasta ja piinasta sekä suurten soiden yksinäisyydestä”, Honkalinna kuvailee.

Honkalinna kokee suomalaisten soiden nykytilanteen kohtalaisen hyväksi, joskin Etelä-Suomessa on enemmän tehtävää suojelun saralla. Ennallistamistoimilla korjataan parhaillaan 60–70-lukujen ojitusvimman laaja-alaisia ylilyöntejä. Toimilla pyritään palauttamaan soiden vesitalous, lopettamaan vesistöjä tärvelleet valumat sekä palauttamaan soilla elävän lajiston elinoloja.

(Juttu jatkuu kuvan jälkeen.)

Kilpailuun osallistui yli 30 luontoaiheista teosta

Vuoden luontokirja -kilpailuun osallistui jälleen laaja kirjo luontoaiheisia teoksia. WWF:n esiraadin, eli pääsihteeri Liisa Rohwederin ja suojelujohtaja Jari Luukkosen, tehtävänä oli valita finalistit 32 kilpailuun osallistuneen kirjan joukosta.

Neljän finalistin joukosta voittajateoksen valinnut Aino Huilaja kertoo, ettei päätös ollut helppo.

”Kaikki finalistiteokset olivat erittäin korkeatasoisia ja jokainen niistä olisi ansainnut palkinnon. Yksi oli kuitenkin valittava.”

Kolme muuta Vuoden luontokirja 2023-finalistia olivat Erkki Korpimäen Helmipöllö: Metsän ja ihmisen hyvinvoinnin vartija (Tammi), Miina Mäen ja Anni Pöyhtärin Elonkirjo (WSOY) sekä Ritva Kovalaisen ja Sanni Sepon Pohjoistuulen metsä (Hiilinielu tuotanto ja Miellotar).

WWF:n esiraati antaa kunniamaininnan Kim Kuntzen, Juha Kylänpään, Esa Lehikoisen, William Velmalan, Osmo Kivivuoren ja Ina Tirrin teokselle Jurmon linnut (Turun lintutieteellinen yhdistys Ry).

”Halusimme antaa kunniamaininnan teokselle, joka on hieno esimerkki pitkälti vapaaehtoisvoimin tehdystä asiantuntijatyöstä. Teoksessa näkyy hienosti Jurmon merkitys linnustolle sekä 60 vuoden ajan muutokset”, toteaa suojelujohtaja Jari Luukkonen.

Pysy kartalla luonnonsuojelun kuulumisista - tilaa WWF Suomen uutiskirje

WWF:n uutiskirjeen avulla pysyt kartalla luonnonsuojelun tuoreimmista kuulumisista. Uutiskirje kolahtaa sähköpostiluukkuusi kerran kuukaudessa.

Pysy kartalla luonnonsuojelun kuulumisista - tilaa WWF Suomen uutiskirje