Saaristomerellä siivotaan roskia talkoovoimin – valtaosa jätteestä on muovia

Metsähallituksen Luontopalvelut ja WWF järjestävät talkooleirin Saaristomeren kansallispuistossa 21.–25.8. Leirille osallistuvat vapaaehtoiset siivoavat luotoja ja saaria rannoille kerääntyneestä roskasta.

Talkooleirillä siivotaan erityisesti suojellun ulkosaariston liikkumisrajoitusalueella sijaitsevia luotoja ja saaria. Valtaosa siivotusta jätteestä on muovia, joka hajoaa auringon säteilyn ja mekaanisen kulutuksen vaikutuksesta mikromuoviksi.

“Rantaroskien poistamisella voidaan tehokkaasti vähentää mereen päätyvän mikromuovin määrää ja siten pysyvästi vähentää meren roskaantumista. Mikromuovien poistaminen vedestä on paljon työläämpää, epävarmempaa ja vaatii enemmän tekniikkaa. Rantaroskien poistamisella voidaan siis niin sanotusti hoitaa sairautta, ei pelkästään oireita”, Metsähallituksen Maiju Lanki sanoo.

Talkooleirillä kerätyt roskat lasketaan ja lajitellaan. Tarkoitus on myös seurata joidenkin siivottavien rantojen roskaantumista jatkossa. Saatua tietoa käytetään roskantorjuntakeinojen kehittämisessä.

Tyypillisiä rantaroskia ovat esimerkiksi muoviriekaleet, vaahtomuovit, muovipussit sekä pullot ja pakkausjätteet. Vapaaehtoiset ovat löytäneet Saaristomeren kansallispuiston rannoilta lisäksi muun muassa kenkiä, hehkulamppuja ja metalliromua.

“Itämeren roskaantuminen on ongelma monesta syystä. Suuret muovipalat aiheuttavat muun muassa tukehtumis- ja takertumisriskin linnuille ja merinisäkkäille”, WWF:n meriasiantuntija Iiris Kokkonen sanoo.

Roskaa päätyy Itämereen sekä tahallisen roskaamisen että huolimattomuuden takia. Tahallinen roskaaminen johtuu pääasiassa tietämättömyydestä, mutta toisinaan myös siitä, ettei helppoja ratkaisuja kuten roska-astioita ja luonnon kannalta hyviä pakkausvaihtoehtoja ole tarjolla.

”Muoviroska on Itämeren hyvinvoinnille merkittävä haitta, jota on helppo vähentää muuttamalla käyttäytymistä. On toki tärkeää siivota, mutta vieläkin tärkeämpää on olla roskaamatta ja vähentää muovin käyttämistä”, muistuttaa Kokkonen

Talkooleiri on osa Biodiversea LIFE IP -hanketta, jonka tavoitteena on tehostaa meriluonnon suojelua ja edistää luonnonvarojen kestävää käyttöä Suomen meri- ja rannikkoalueilla.

Auta Itämeri-kummina

Itämeri on yksi maailman herkimmistä ja saastuneimmista meristä. Suojelemme Itämerta ja sen lajeja pitkäjänteisesti sisävesistämme saakka. Sinun tuellasi se on mahdollista.

Lahjoita alk. 10 €/kk

Auta Itämeri-kummina