Vaalit © Katri Virtalaakso / WWF
Päivitetty

Eduskuntavaalit 2019

Eduskuntavaalit ovat ympäristön kannalta ratkaisevan tärkeät. Listasimme 16 merkittävää toimenpidettä, jotka seuraavan hallituksen pitäisi toteuttaa ympäristön suojelemiseksi. Kysyimme eduskuntapuolueilta, mihin niistä ne ovat valmiit sitoutumaan.

Luonnon monimuotoisuuden köyhtyminen ja ilmastonmuutos uhkaavat vakavasti hyvinvointimme perusteita. Näiden uhkien ratkaiseminen on nyt valittavan eduskunnan ja hallituksen vastuulla, sillä pian on jo liian myöhäistä.

Luonnolla ei ole äänioikeutta, mutta sinä voit käyttää ääntäsi luonnon puolesta ja etsiä puolueen ja ehdokkaan, jotka sitoutuvat puolustamaan sinulle tärkeitä asioita.

Kysyimme puolueilta, minkälaisiin ympäristötekoihin ne ovat valmiit sitoutumaan. Tälle sivulle kootuista taulukoista ja avoimista vastauksista voit tarkastella, miten puolueet suhtautuvat sinulle tärkeisiin ympäristöaiheisiin. Vastaukset on koottu aihealueittain seuraavien otsikoiden alle: ilmasto, metsät- ja luonnonsuojelualueet, vesistöt, kehitysyhteistyö ja ympäristökasvatus.

Kahdeksan eduskuntapuoluetta vastasi sähköiseen kyselyymme. Kokoomus lähetti ainoastaan avoimen vastauksen. Seitsemän tähden liike ei vastannut lainkaan. Puolueiden avoimet vastaukset löydät taulukoiden alta.