Talkooleirit

WWF:n talkooleirit tarjoavat vuosittain sadoille vapaaehtoisille ikimuistoisia elämyksiä. Leireillä ei kaihdeta raskastakaan työtä luonnon hyväksi, mutta samalla nautitaan upeista maisemista ja vielä upeammasta seurasta.

Tietoa talkooleireistä

Talkooleiriläiset auttavat luontoa arvokkaalla työpanoksellaan kunnostamalla esimerkiksi uhanalaisia perinneympäristöjä ja poistamalla haitallisia vieraskasveja.

WWF järjesti ensimmäisen talkooleirin Suomessa vuonna 1977 Linnansaaren kansallispuistossa. Vuodesta 1978 alkaen joka kesä on järjestetty viidestä kuuteen runsaan viikon mittaista leiriä eri puolilla maata. Lisäksi joka kesä järjestetään vähintään kaksi viikonlopun mittaista leiriä Suomessa.

Talkooleireillä tehdään töitä kahdeksasta viiteen, jonka jälkeen voi keskittyä nauttimaan luonnossa olemisesta. Nuotiotulen ääressä hitsaudutaan yhteen ja solmitaan kestäviä ystävyyssuhteita – ei siis ihme, että leirit täyttyvät joka vuosi hujauksessa.

Tällä lomakkeella voit ilmoittautua WWF:n talkooleirirekisteriin tai päivittää yhteystietojasi. WWF lähettää leirirekisterissä oleville tietoja tulevista leireistä ja muista talkootapahtumista.

Voit oppia lisää talkooleireistä ja niillä tehtävästä työstä selaamalla alla olevaa kuvagalleriaa. Tutustu myös talkoo-oppaaseen!

Leirit 2022

WWF järjesti kesällä 2022 viisi noin viikon mittaista talkooleiriä eri puolilla Suomea. Kaikki talkooleirit järjestettiin WWF:n ja Metsähallituksen yhteistyönä. Ilmoittautuminen vuoden 2023 leireille alkaa keväällä.

Mies raivaa katajaa WWF:n talkooleirillä.

Hakeminen

Leiripaikkaa haetaan hakemuslomakkeella. Seuraava haku aukeaa keväällä 2023.

Valintakriteerit

Leiriläisen tulee vakuutussyistä olla täysi-ikäinen. Huomioithan, että monet talkootöistä ovat varsin raskaita, joten osallistujilta edellytetään hyvää kuntoa, maastokelpoisuutta ja reipasta talkoohenkeä. Toivomme, että kerrot hakemuksessasi aiemmasta retkeilykokemuksestasi, sillä talkooleireillä toimitaan viikon ajan maasto-olosuhteissa, teltoissa yöpyen ja usein myös telttasaunassa ja luonnonvesissä peseytyen.

Leirien sujuvuuden kannalta on erittäin tärkeää, että osallistujissa on muutamia rakentamisen ja koneiden (kuten moottorisahan ja raivaussahan) käytön taitavia leiriläisiä. Näitä taitoja siis myös painotetaan tarpeen mukaan leiriläisiä valittaessa. Muilta osin pyrimme tarjoamaan mahdollisimman monelle innokkaalle ja motivoituneelle vapaaehtoiselle mahdollisuuden talkooleireilyyn. Mikäli leireille tulee ilmoittautumisia enemmän kuin leirille mahtuu osallistujia, suoritamme arvonnan leiripaikoista. Ilmoitamme kaikille leireille valituille ja varasijalla oleville sähköpostitse perjantaina 25.3.2022.

Peruutukset

Ilmoitathan hyvissä ajoin Teemu Niinimäelle 050 524 3206, [email protected] jos joudut peruuttamaan tulosi. Varahenkilön löytäminen lyhyellä varoitusajalla on vaikeaa ja työlästä.

Leirikirje

Varsinaisen leirikirjeen lähetämme ilmoittautuneille sähköpostitse 2–6 viikkoa ennen leirin alkua. Kirjeestä selviävät muun muassa kokoontumisaika ja -paikka sekä tarkemmat työkohteet. Lisäksi lähetämme karttoja, listan leirille osallistujista ja vinkkejä siitä, mitä kannattaa pakata mukaan.

Leiriolosuhteet

Auringonlasku saaristossa WWF:n talkooleirillä.

Leirityöt

WWF:n talkooleireillä tehdään töitä ulkona luonnossa kahdeksasta viiteen. Huomioithan, että monet talkootöistä ovat varsin raskaita, joten osallistujilta edellytetään hyvää kuntoa, maastokelpoisuutta ja reipasta talkoohenkeä. Monesti leirien töihin liittyy myös pidempiä kävelytaipaleita leiriltä työkohteille. Talkooleirien kenttäolosuhteet ja pitkäkestoinen fyysinen työ eivät sovellu kaikille, mutta WWF tarjoaa lisäksi paljon muita osallistumismahdollisuuksia, jotta mahdollisimman moni käytännön luonnonsuojelutyöstä kiinnostunut pääsee osallistumaan.

Majoitus ja peseytyminen

Leireillä majoitutaan pääsääntöisesti omissa teltoissa, ellei ennen leiriä lähetettävässä leirikirjeessä erikseen muuta mainita. WWF:llä on myös muutamia telttoja, joita voidaan tarvittaessa ottaa leireille leiriläisten majoituskäyttöön. Leiriolosuhteet vaihtelevat kohdekohtaisesti. Peseytymismahdollisuudet työpäivän jälkeen järjestetään osallistujille aina, mutta monilla leireillä tämä tarkoittaa telttasaunaa ja järvi- tai merivettä.

Ruokailu

Muonituksesta vastaa WWF:n leirikokki. Ruokaa tehdään usein hankalissa maasto-olosuhteissa suurelle joukolle kerrallaan. Yleisimmät ruoka-aineallergiat ja kasvisruokavalio huomioidaan WWF:n leirirekisteriin ilmoitettujen tietojen mukaisesti, mutta jos sinulla on jokin erityisen haastava ruokavalio, varauduthan leirille omin eväin.

Vapaa-aika

Työpäivän jälkeen saunotaan, nautitaan luonnosta ja tarinoidaan nuotion loimussa. Pidemmillä leireillä yksi päivä on varattu retkeilyyn ja palautumiseen.

Kuljetukset

WWF huolehtii kuljetuksista leirin aikana. Leiriläiset maksavat itse edestakaiset matkansa leirikirjeessä ilmoitettavaan kokoontumispaikkaan.

Vakuutukset

Leiriläisen tulee vakuutussyistä olla täysi-ikäinen. WWF järjestää osallistujille tapaturmavakuutuksen leirin ajaksi, mutta vakuutus kattaa vain Suomen kansalaiset. Ulkomaalaisilla osallistujilla tulee olla oma matkavakuutus leirin ajaksi, sillä WWF:n vakuutus ei korvaa heidän tapaturma- tai sairauskulujaan.

Puutiaiset eli punkit

Talkooleirikohteissa on lähes aina punkkeja ja osassa kohteita niitä on runsaasti. Suosittelemme vahvasti kaikille talkooleireille osallistuville voimassa olevaa punkkirokotesuojaa puutiaisaivokuumetta vastaan. WWF ei kustanna vapaaehtoisten punkkirokotteita. Rokotesuojan lisäksi säännölliset, päivittäiset punkkitarkastukset ovat leireillä erittäin tärkeitä ja tästä ohjeistetaan leirin aloitusinfossa. WWF:n ensiaputarvikkeista löytyy välineistö punkkien irrottamiseen, mutta suosittelemme leiriläisiä ottamaan mukaan myös omat punkkipihdit.

Koronaohjeistus

Talkooleirit järjestetään mahdollisimman terveysturvallisesti. Leirin aikana jokainen pitää huolen etäisyyksistä sekä käsi- ja yskimishygieniasta. Maskien käyttöä emme edellytä, mutta kannattaa varautua tilanteisiin (esim. venekuljetusten aikana), joissa maskien käyttö on suositeltavaa. Leiriläisten tulee varata omat maskit mukaan. Päivitä koronarokotesuojaasi THL:n ohjeiden mukaisesti, jos mahdollista. Älä tule leirille, mikäli sinulla on koronavirukseen viittaavia oireita.

WWF:n talkoolaiset työn touhussa hiekkarannalla Örössä.

Yhteistyökumppanit

Talkooleirien järjestäminen ei olisi mahdollista ilman yhteistyötä. Leirejä järjestetään yhteistyössä Metsähallituksen kanssa.

Haluatko auttaa luontoa?

Pysy kartalla luonnonsuojelun kuulumisista - tilaa WWF Suomen uutiskirje

WWF:n uutiskirjeen avulla pysyt kartalla luonnonsuojelun tuoreimmista kuulumisista. Uutiskirje kolahtaa sähköpostiluukkuusi kerran kuukaudessa.

Pysy kartalla luonnonsuojelun kuulumisista - tilaa WWF Suomen uutiskirje