Tal­koo­lei­rit

WWF:n talkooleirit tarjoavat vuosittain sadoille vapaaehtoisille ikimuistoisia elämyksiä. Leireillä ei kaihdeta raskastakaan työtä luonnon hyväksi, mutta samalla nautitaan upeista maisemista ja vielä upeammasta seurasta.

Tietoa talkooleireistä

Talkooleiriläiset auttavat luontoa arvokkaalla työpanoksellaan kunnostamalla esimerkiksi uhanalaisia perinneympäristöjä ja poistamalla haitallisia vieraskasveja.

WWF järjesti ensimmäisen talkooleirin Suomessa vuonna 1977 Linnansaaren kansallispuistossa. Vuodesta 1978 alkaen joka kesä on järjestetty viidestä kuuteen runsaan viikon mittaista leiriä eri puolilla maata. Lisäksi joka kesä järjestetään vähintään kaksi viikonlopun mittaista leiriä Suomessa.

Talkooleireillä tehdään töitä kahdeksasta viiteen, jonka jälkeen voi keskittyä nauttimaan luonnossa olemisesta. Nuotiotulen ääressä hitsaudutaan yhteen ja solmitaan kestäviä ystävyyssuhteita – ei siis ihme, että leirit täyttyvät joka vuosi hujauksessa.

Voit oppia lisää talkooleireistä ja niillä tehtävästä työstä selaamalla alla olevaa kuvagalleriaa.

Leirit 2020

Päivitämme tiedot vuonna 2020 järjestettävistä leireistä näille sivuille pian. Vuonna 2019 leirejä järjestettiin Hangossa, Loviisassa, Pohjois-Karjalassa, Örössä, Uudenkaupungin saaristossa ja Paraisilla. Leirit järjestettiin yhteistyössä Metsähallituksen luontopalvelujen kanssa ja ne olivat osa Allergia-, Iho- ja Astmaliiton vetämää Terve askel luontoon -hanketta.

Mies raivaa katajaa WWF:n talkooleirillä.

Ilmoittautuminen

Voit ilmoittautua talkooleireille vain puhelimitse. Päivitämme puhelinnumeron ja ilmoittautumisohjeet näille sivuille pian. Suuren kysynnän vuoksi voit ilmoittautua vain yhdelle leirille. Muilla leireillä voit olla varasijalla. Voit ilmoittaa itsesi lisäksi yhden henkilön. Lähetämme tietoa leireistä vain sähköpostitse. Siksi toivomme leireille ilmoittautuvien ja niistä kiinnostuneiden päivittävän yhteystietonsa leirirekisteriin.

Peruutukset

Ilmoitathan hyvissä ajoin Teemu Niinimäelle 050 524 3206, jos joudut peruuttamaan tulosi talkooleirille.

Leirikirje

Varsinaisen leirikirjeen lähetämme ilmoittautuneille sähköpostitse 2–6 viikkoa ennen leirin alkua. Kirjeestä selviävät muun muassa kokoontumisaika ja -paikka sekä tarkemmat työkohteet. Lisäksi lähetämme karttoja, listan leirille osallistujista ja vinkkejä siitä, mitä kannattaa pakata mukaan.

Leiriolosuhteet

Auringonlasku saaristossa WWF:n talkooleirillä.

Talkooleireillä tehdään töitä kahdeksasta viiteen. Työpäivän jälkeen nautitaan luonnosta, tarinoidaan nuotion loimussa, kalastellaan ja saunotaan. Pidemmillä leireillä yksi päivä on varattu retkeilyyn.

Monet talkootöistä ovat fyysisesti raskaita, joten osallistujilta edellytetään hyvää kuntoa ja reipasta talkoohenkeä. Leiriläisen tulee olla täysi-ikäinen. WWF järjestää osallistujille tapaturmavakuutuksen leirin ajaksi. Ulkomaalaisilla osallistujilla tulee olla oma matkavakuutus leirin ajaksi, sillä WWF:n vakuutus ei korvaa heidän tapaturma- tai sairauskulujaan.

WWF huolehtii kuljetuksista leirin aikana. Leiriläiset maksavat itse edestakaiset matkansa leirikirjeessä ilmoitettavaan kokoontumispaikkaan.

Muonituksesta vastaa WWF:n leirikokki. Ruokaa tehdään usein hankalissa maasto-olosuhteissa suurelle joukolle kerrallaan. Allergiat ja kasvisruokavalio huomioidaan, mutta jos sinulla on jokin erityisen haastava ruokavalio, varauduthan leirille myös omin eväin.

Leirien aikana asutaan yleensä omissa teltoissa. WWF:llä on myös muutamia telttoja, joita voidaan tarvittaessa ottaa leireille leiriläisten majoituskäyttöön.

WWF:n talkoolaiset työn touhussa hiekkarannalla Örössä.

Yhteistyökumppanit

Talkooleirien järjestäminen ei olisi mahdollista ilman yhteistyötä. Leirejä järjestetään yhteistyössä Metsähallituksen luontopalvelujen kanssa. Vuoden 2019 leirit olivat osa Allergia-, Iho- ja Astmaliiton vetämää Terve askel luontoon -hanketta. Hankkeen rahoittaa Sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustuskeskus STEA.

Leirejä on järjestetty myös muun muassa Metsäntutkimuslaitoksen (nykyisin Luke), ympäristökeskusten ja yksityisten maanomistajien kanssa sekä Suomen Kulttuurirahaston tuella.

Haluatko auttaa luontoa?

PYSY KARTALLA LUONNONSUOJELUN KUULUMISISTA - TILAA WWF SUOMEN UUTISKIRJE

WWF:n uutiskirjeen avulla pysyt kartalla luonnonsuojelun tuoreimmista kuulumisista. Uutiskirje kolahtaa sähköpostiluukkuusi kerran kuukaudessa.

PYSY KARTALLA LUONNONSUOJELUN KUULUMISISTA - TILAA WWF SUOMEN UUTISKIRJE