Talkooleirit

WWF:n talkooleirit tarjoavat vuosittain sadoille vapaaehtoisille ikimuistoisia elämyksiä. Leireillä ei kaihdeta raskastakaan työtä luonnon hyväksi, mutta samalla nautitaan upeista maisemista ja vielä upeammasta seurasta.

Tietoa talkooleireistä

Talkooleiriläiset auttavat luontoa arvokkaalla työpanoksellaan kunnostamalla esimerkiksi uhanalaisia perinneympäristöjä ja poistamalla haitallisia vieraskasveja.

WWF järjesti ensimmäisen talkooleirin Suomessa vuonna 1977 Linnansaaren kansallispuistossa. Vuodesta 1978 alkaen joka kesä on järjestetty viidestä kuuteen runsaan viikon mittaista leiriä eri puolilla maata. Lisäksi joka kesä järjestetään vähintään kaksi viikonlopun mittaista leiriä Suomessa.

Talkooleireillä tehdään töitä kahdeksasta viiteen, jonka jälkeen voi keskittyä nauttimaan luonnossa olemisesta. Nuotiotulen ääressä hitsaudutaan yhteen ja solmitaan kestäviä ystävyyssuhteita – ei siis ihme, että leirit täyttyvät joka vuosi hujauksessa.

Voit oppia lisää talkooleireistä ja niillä tehtävästä työstä selaamalla alla olevaa kuvagalleriaa.

Leirit 2021

Välivuoden jälkeen pääsemme tulevana kesänä taas leireilemään, mikäli koronarajoituksen sen sallivat! WWF järjestää kesällä 2021 neljä viikon mittaista talkooleiriä eri puolilla Suomea. Kaikki talkooleirit järjestetään WWF:n ja Metsähallituksen yhteistyönä. Seuraamme tiivisti korona-tilannetta ja leirit järjestetään vain mikäli se on terveysturvallisesti ja Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen ohjeistuksen mukaisesti mahdollista.

Olemme tänä keväänä muuttaneet ilmoittautumiskäytäntöämme leireille. Kuuntelimme saamaamme palautetta ja jätimme puhelinilmoittautumisen pois. Sen sijaan leireille haetaan sähköisillä hakemuksilla, joihin löytyy oma linkkinsä jokaisen leiriesittelyn ohesta. Tarkemmat ohjeet leireille hakemiseen löytyvät tästä kirjeestä leiriesittelyiden jälkeisestä kappaleesta.

KATANPÄÄ SELKÄMEREN KANSALLISPUISTOSSA 3.–10.7.

WWF:n leirikesä alkaa Selkämerellä, Kustavin Katanpään linnakesaaressa, joka huokuu kulttuurihistoriaa puolustusvoimien kasarmeista vankien kivilouhoksiin. Katanpään luonto tarjoaa jyrkkäpiirteistä vaihtelua jylhistä kallioista rantaniittyihin ja luonnonmetsiin. Talkoilla raivataan katajaa ja pienpuustoa laguunien ympärille kurkottavien kallioniemien laidunalueilta ja lintuluodoilta sekä poltetaan raivaustähteitä. Leiri kuuluu Rannikko-LIFE -hankkeeseen.

Paikallisesta työnjohdosta vastaa Metsähallituksen Tiina Jalkanen apureineen. WWF-vetäjänä touhuaa Jari Luukkonen apunaan Teemu Niinimäki. Ruokien riittävyyden varmistaa Leena Haapanen.

Hae leiripaikkaa tästä

NAAMIJOKI KOLARISSA 17.–24.7.

Heinäkuussa WWF:n talkooleirikaravaani suuntaa Lappiin Kolarin Vaattojärvelle. Leirikohteena on Tornionjoen vesistöön kuuluva Naamijoen valuma-alue, joka on ollut aikoinaan Tornionjoen uhanalaisen meritaimenen lisääntymisalueista tärkeimpiä. Talkooleirillä vedämme kahluuhousut jalkaan ja riennämme parantamaan Naamijoen ja sen kalakantojen tilaa sekä lisäämään alueen virkistyskäytöllistä arvoa. Työtehtävinä leirillä on mm. ruovikon niittoa ja purokunnostuksia. Luvassa myös niittotöitä Pallas-Yllästunturin kansallispuistossa.

WWF:stä talkooleirillä hääräävät Manu Vihtonen vetäjänä, Perttu Tamminen kenttämestarina ja Maija Kaunismaa kokkina. Metsähallituksen Luontopalvelut hoitaa paikallisen työnjohdon Mika Puustisen johdolla. Talkooleiri kuuluu Freshabit LIFE IP -hankkeeseen.

UDDSKATAN HANGOSSA 31.7.–7.8.

Elokuun alun Rannikko-LIFE talkooleirillä on mahdollisuus tutustua Suomen mantereen eteläisimpään kohtaan Hankoniemen kärjessä. Uddskatanin pohjoisrannan Gåsörsvikenin laitumen niittyjä laajennetaan ja rantametsiä tuuletetaan raivaamalla puustoa sekä alikasvosta ja vesakoita. Lisäksi haravoimme risuja ja mahdollisesti poltamme ne eteläisten tuulien vallitessa. Lajiston hoitohommissa kuopsutellaan ajuruohoille ja paahdeotuksille elintilaa sekä kitketään laukkaneilikoille kasvutilaa.

Metsähallituksen tärkeästä osuudesta vastaavat Esko Tainio vetäjänä ja Jani Virtanen puistomestarina. Keittiöllä kattiloita kolistelee Maija Kaunismaa. WWF:n leirinvetäjä tarkentuu myöhemmin.

Hae leiripaikkaa tästä.

ÄSPSKÄR SAARISTOMEREN KANSALLISPUISTOSSA 14.–21.8.

Saaristomeren sydämessä liplattelevan Äspskärin laidunsaaren perinnemaisemien kunnostuksessa on WWF:llä jo pitkät perinteet. Saari on yksityinen luonnonsuojelualue, jossa WWF talkoili jo 1980-luvulla saaren eteläpuoliskon kuntoon ja nyt hoidetaan pohjoispuoliskokin. Leirillä avarretaan hakametsiä ja pelastetaan ketoja katajikoitumiselta sekä nuorilta puilta. Moottorisahaa siis laulatetaan, haravaa heilutetaan, tukaaneilla rouskitaan ja tulella vapautetaan perinnemaisemakasvit sekä niillä elävät hyönteiset entistä valoisampaan maisemaan. Talkoilun lomassa ruokaillaan kenttäkeittiössä, elvytään teltoissa ja pestään hiet WWF:n telttasaunassa merivedellä.

Kunnostaminen on osa Rannikko-LIFE -hanketta (www.metsa.fi/rannikkolife), ja leirillä ovat mukana Metsähallituksesta Esko Tainio sekä puistomestari Jani Virtanen. WWF-vetäjänä kunnostautuu Petteri Tolvanen ja kenttäkoordinaattorina toimii Teemu Niinimäki. Keittiötä pyörittävät Maija Kaunismaa ja Anu Arresto.

Hae leiripaikkaa tästä.

Mies raivaa katajaa WWF:n talkooleirillä.

Hakeminen

Leiripaikkaa haetaan hakemuslomakkeella. Leirikohtaisen hakemuslomakkeen löydät leiriesittelyiden alapuolelta. Leireille ilmoittautuminen alkaa perjantaina 19.3. ja päättyy keskiviikkona 31.3.2021. Ilmoitamme kaikille leireille päässeille ja varasijalla oleville sähköpostitse perjantaina 9.4.2021.

Valintakriteerit

Leiriläisen tulee olla täysi-ikäinen. WWF järjestää osallistujille tapaturmavakuutuksen leirin ajaksi, mutta vakuutus kattaa vain Suomen kansalaiset. Ulkomaalaisilla osallistujilla tulee olla oma matkavakuutus leirin ajaksi, sillä WWF:n vakuutus ei korvaa heidän tapaturma- tai sairauskulujaan.

Huomioithan, että monet talkootöistä ovat varsin raskaita, joten osallistujilta edellytetään hyvää kuntoa ja reipasta talkoohenkeä. Toivomme, että kerrot hakemuksessasi aiemmasta retkeilykokemuksestasi, sillä talkooleireillä toimitaan viikon ajan maasto-olosuhteissa, teltoissa yöpyen ja usein myös telttasaunassa ja luonnonvesissä peseytyen.

Leirien sujuvuuden kannalta on erittäin tärkeää, että osallistujissa on muutamia rakentamisen ja koneiden (kuten moottorisahan ja raivaussahan) käytön taitavia leiriläisiä. Näitä taitoja siis myös painotetaan leiriläisiä valittaessa tarpeen mukaan. Muilta osin pyrimme tarjoamaan mahdollisimman monelle innokkaalle ja motivoituneelle vapaaehtoiselle mahdollisuuden talkooleireilyyn. Mikäli leireille tulee ilmoittautumisia enemmän kuin leirille mahtuu osallistujia, suoritamme arvonnan leiripaikoista. Ilmoitamme kaikille leireille valituille ja varasijalla oleville sähköpostitse perjantaina 9.4.2021.

Peruutukset

Ilmoitathan hyvissä ajoin Antti Lapolle 0400 204 544 tai Teemu Niinimäelle 050 524 3206, jos joudut peruuttamaan tulosi. Varahenkilön löytäminen lyhyellä varoitusajalla on vaikeaa ja työlästä.

Leirikirje

Varsinaisen leirikirjeen lähetämme ilmoittautuneille sähköpostitse 2–6 viikkoa ennen leirin alkua. Kirjeestä selviävät muun muassa kokoontumisaika ja -paikka sekä tarkemmat työkohteet. Lisäksi lähetämme karttoja, listan leirille osallistujista ja vinkkejä siitä, mitä kannattaa pakata mukaan.

Leiriolosuhteet

Auringonlasku saaristossa WWF:n talkooleirillä.

WWF:n talkooleireillä tehdään töitä ulkona luonnossa kahdeksasta viiteen. Työpäivän jälkeen saunotaan, nautitaan luonnosta ja tarinoidaan nuotion loimussa. Pidemmillä leireillä yksi päivä on varattu retkeilyyn ja palautumiseen.

Huomioithan, että monet talkootöistä ovat varsin raskaita, joten osallistujilta edellytetään hyvää kuntoa, maastokelpoisuutta ja reipasta talkoohenkeä. Monesti leirien töihin liittyy myös pidempiä kävelytaipaleita leiriltä työkohteille.

Leireillä majoitutaan pääsääntöisesti omissa teltoissa, ellei ennen leiriä lähetettävässä leirikirjeessä erikseen muuta mainita. WWF:llä on myös muutamia telttoja, joita voidaan tarvittaessa ottaa leireille leiriläisten majoituskäyttöön. Leiriolosuhteet vaihtelevat kohdekohtaisesti. Peseytymismahdollisuudet työpäivän jälkeen järjestetään osallistujille aina, mutta monilla leireillä tämä tarkoittaa telttasaunaa ja merivettä.

Muonituksesta vastaa WWF:n leirikokki. Ruokaa tehdään usein hankalissa maasto-olosuhteissa suurelle joukolle kerrallaan. Yleisimmät ruoka-aineallergiat ja kasvisruokavalio huomioidaan WWF:n leirirekisteriin ilmoitettujen tietojen mukaisesti, mutta jos sinulla on jokin erityisen haastava ruokavalio, varauduthan leirille omin eväin.

WWF huolehtii kuljetuksista leirin aikana. Leiriläiset maksavat itse edestakaiset matkansa leirikirjeessä ilmoitettavaan kokoontumispaikkaan.

Talkooleirien kenttäolosuhteet ja pitkäkestoinen fyysinen työ eivät sovellu kaikille, mutta WWF tarjoaa lisäksi paljon muita osallistumismahdollisuuksia, jotta mahdollisimman moni käytännön luonnonsuojelutyöstä kiinnostunut pääsee osallistumaan.

WWF:n talkoolaiset työn touhussa hiekkarannalla Örössä.

Yhteistyökumppanit

Talkooleirien järjestäminen ei olisi mahdollista ilman yhteistyötä. Leirejä järjestetään yhteistyössä Metsähallituksen luontopalvelujen kanssa.

Haluatko auttaa luontoa?

Pysy kartalla luonnonsuojelun kuulumisista - tilaa WWF Suomen uutiskirje

WWF:n uutiskirjeen avulla pysyt kartalla luonnonsuojelun tuoreimmista kuulumisista. Uutiskirje kolahtaa sähköpostiluukkuusi kerran kuukaudessa.

Pysy kartalla luonnonsuojelun kuulumisista - tilaa WWF Suomen uutiskirje