Talkooleirit

WWF:n talkooleirit tarjoavat vuosittain sadoille vapaaehtoisille ikimuistoisia elämyksiä. Leireillä ei kaihdeta raskastakaan työtä luonnon hyväksi, mutta samalla nautitaan upeista maisemista ja vielä upeammasta seurasta.

Tietoa talkooleireistä

Talkooleiriläiset auttavat luontoa arvokkaalla työpanoksellaan kunnostamalla esimerkiksi uhanalaisia perinneympäristöjä ja poistamalla haitallisia vieraskasveja.

WWF järjesti ensimmäisen talkooleirin Suomessa vuonna 1977 Linnansaaren kansallispuistossa. Vuodesta 1978 alkaen joka kesä on järjestetty viidestä kuuteen runsaan viikon mittaista leiriä eri puolilla maata. Lisäksi joka kesä järjestetään vähintään kaksi viikonlopun mittaista leiriä Suomessa.

Talkooleireillä tehdään töitä kahdeksasta viiteen, jonka jälkeen voi keskittyä nauttimaan luonnossa olemisesta. Nuotiotulen ääressä hitsaudutaan yhteen ja solmitaan kestäviä ystävyyssuhteita – ei siis ihme, että leirit täyttyvät joka vuosi hujauksessa.

Voit oppia lisää talkooleireistä ja niillä tehtävästä työstä selaamalla alla olevaa kuvagalleriaa. Tutustu myös talkoo-oppaaseen!

Leirit 2022

WWF järjestää kesällä 2022 viisi noin viikon mittaista talkooleiriä eri puolilla Suomea. Kaikki talkooleirit järjestetään WWF:n ja Metsähallituksen yhteistyönä. Leireille haetaan viime vuoden tapaan sähköisillä hakemuksilla, joihin löytyy oma linkkinsä jokaisen leiriesittelyn ohesta. Tarkemmat ohjeet leireille hakemiseen löytyvät leirikohde-esittelyiden alapuolelta.

Seuraamme tiivisti koronatilannetta, ja leirit järjestetään vain, mikäli se on terveysturvallisesti ja Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen ohjeistuksen mukaisesti mahdollista.

Vuosi 2022 on meille WWF:llä erityinen. Tänä vuonna tulee nimittäin kuluneeksi 50 vuotta WWF Suomen perustamisesta. Yksi suurista onnistumisistamme ovat vuodesta 1977 saakka järjestetyt talkooleirit. Yhtäkään leiriä ei olisi järjestetty ilman vapaaehtoisten arvokasta työpanosta. Kiitos siis teille kaikille, jotka olette olleet mukana matkalla.

KORTENIEMEN PERINNETILA LIESJÄRVEN KANSALLISPUISTOSSA 7.–12.6.

WWF:n leirikesä alkaa Korteniemen perinnetilalta, joka on Liesjärven kansallispuistossa sijaitseva vanha metsänvartijan tila. Tilalla eletään kuten 100 vuotta sitten ja maatilan työt tehdään mahdollisuuksien mukaan käsin, ylläpitäen kulttuuriperintöä ja perinnebiotooppeja. Talkoolaiset pääsevät muun muassa maalaamaan päärakennusta itsetehdyllä punamultamaalilla, rakentamaan pärekattoa, raivaamaan tilan niittyjä ja korjaamaan pihan riukuaitoja.

Metsähallituksen työnjohdosta vastaavat Anne Halla-aho ja Arto Pummila. WWF:ltä leirinvetäjänä touhuaa Teemu Niinimäki apunaan Eeva-Liisa Korpela. Ruokien riittävyyden varmistaa Leena Haapanen.

Leiri-ilmoittautuminen alkaa 1.3. klo 09.00. Hae leiripaikkaa tästä

UTIN LINNOITUS KOUVOLASSA 18. –23.7.

Utin linnoitus on kiinteä muinaisjäännös ja valtakunnallisesti merkittävä rakennettu kulttuuriympäristö Kouvolassa. Linnoitus on osa venäläisten 1700-luvun lopulla Pietarin suojaksi rakentamaa linnoitusketjua. Talkoilla linnoituksen valleilta ja lähiympäristöstä raivataan pienpuustoa ja kasataan raivaustähteet poiskuljetusta varten. Alueen arvokasta niittylajistoa hoidetaan niittämällä ja haravoimalla niittojäte kasalle.

Työnjohdosta vastaavat Anita Muuronen ja Tiina Lecklin Metsähallituksesta. WWF:ltä leirinvetäjänä toimii Eeva-Liisa Korpela apunaan Asko Jääskeläinen. Ruokahuollosta vastaa Maija Kaunismaa.

Leiri-ilmoittautuminen alkaa 1.3. klo 09.00. Hae leiripaikkaa tästä

NUUKSION KANSALLISPUISTO 30.7. –6.8.

Nuuksion kansallispuisto tarjoaa monipuolisia maisemia rehevistä purolaaksoista ja niitä ympäröivistä jyrkänteistä aukeisiin niittyihin ja pienten lampien rantoihin. WWF:n kautta aikain ensimmäinen Nuuksiossa järjestettävä talkooleiri järjestetään elokuun alussa, kun talkoolaiset huhkivat eri puolilla järviylänköä. Talkoilla kasataan raivaustähteitä uudelta laitumelta, hoidetaan lehmuksia raivaamalla näille kasvutilaa vähentämällä ympäröiviä kuusia, tehdään patoja korpien kätköissä sekä kunnostetaan virtavesiä eri menetelmillä.

Työnjohdosta vastaa Metsähallituksen Helena Lunden kollegoineen. WWF:n puolelta leirin vetäjänä toimii Teemu Niinimäki ja kenttämestarin verkka-asun päälleen pukee Matti Ovaska. Kokkina toimii Riitta D’Angelo.

SUNDHOLM HOUTSKARISSA 13.–20.8.

Houtskarin Sundholmia kunnostetaan laitumeksi. Kunnostustoimia on aloitettu muutama vuosi sitten saaren pohjoisosasta ja nyt kunnostetaan saaren eteläosaa. Leirillä siistitään kunnostusraivauksen jäljiltä entisiä peltoja ja hakamaita, jotta perinnemaisemasidonnaiset lajit saavat lisää elintilaa. Majoitus ja ruokailu on maasto-olosuhteissa ja peseytyminen merivedellä WWF:n telttasaunassa. Sundholmin saarella, kuten Saaristomerellä yleensäkin on paljon punkkeja. Punkkirokotteen antama, voimassa oleva suoja puutiaisaivokuumetta vastaan on erittäin suositeltava.

Leirillä ovat mukana Metsähallituksesta Päivi Leikas, Meelis Linnamägi ja Jani Virtanen.  WWF:stä talkooleirillä hääräävät Bernt Nordman leirinvetäjänä, Venni Alanko kenttämestarina ja Maija Kaunismaa kokkina.

Talkooleiri on osa Rannikko-LIFE -hanketta.

EVO, HÄMEENLINNA 27.8.–3.9.

Elokuun lopulla WWF:n vapaaehtoiset saapuvat virtavesityökaluineen ja kahluuhousuineen viikon mittaiselle talkooleirille Hämeenlinnan Evolle. Leirimaisemassa mutkittelevat Evon retkeilyalueelta alkunsa saavat Luuta- ja Evojoet. Leiriläiset pääsevät tekemään paikallisesti tärkeiden jokien uomakunnostusta ja pienvesien inventointia. Luuta- ja Evojoki ovat Kokemäenjoen vesistön latvavesiä. Jokien kalastoon kuuluvat ahven, hauki, made, kivennuoliainen, särki, salakka ja taimen.

WWF:stä talkooleirin vetäjänä toimii Jenny-Jyrkänkallio Mikkola, kenttämestarina Manu Vihtonen ja leirikokkina Riitta D’Angelo. Metsähallitukselta työnjohdosta vastaavat Jari Ilmonen ja Arto Pummila.

Talkooleiri kuuluu Freshabit LIFE IP -hankkeeseen.

Leiri-ilmoittautuminen alkaa 1.3. klo 09.00. Hae leiripaikkaa tästä

Mies raivaa katajaa WWF:n talkooleirillä.

Hakeminen

Leiripaikkaa haetaan hakemuslomakkeella. Linkin leirikohtaiseen hakemuslomakkeeseen löydät leiriesittelyiden alapuolelta. Leireille ilmoittautuminen alkaa tiistaina 1.3.2022 ja päättyy tiistaina 15.3.2022. Ilmoitamme kaikille leireille päässeille ja varasijalla oleville sähköpostitse perjantaina 25.3.2022.

Valintakriteerit

Leiriläisen tulee vakuutussyistä olla täysi-ikäinen. Huomioithan, että monet talkootöistä ovat varsin raskaita, joten osallistujilta edellytetään hyvää kuntoa, maastokelpoisuutta ja reipasta talkoohenkeä. Toivomme, että kerrot hakemuksessasi aiemmasta retkeilykokemuksestasi, sillä talkooleireillä toimitaan viikon ajan maasto-olosuhteissa, teltoissa yöpyen ja usein myös telttasaunassa ja luonnonvesissä peseytyen.

Leirien sujuvuuden kannalta on erittäin tärkeää, että osallistujissa on muutamia rakentamisen ja koneiden (kuten moottorisahan ja raivaussahan) käytön taitavia leiriläisiä. Näitä taitoja siis myös painotetaan tarpeen mukaan leiriläisiä valittaessa. Muilta osin pyrimme tarjoamaan mahdollisimman monelle innokkaalle ja motivoituneelle vapaaehtoiselle mahdollisuuden talkooleireilyyn. Mikäli leireille tulee ilmoittautumisia enemmän kuin leirille mahtuu osallistujia, suoritamme arvonnan leiripaikoista. Ilmoitamme kaikille leireille valituille ja varasijalla oleville sähköpostitse perjantaina 25.3.2022.

Peruutukset

Ilmoitathan hyvissä ajoin Teemu Niinimäelle 050 524 3206, [email protected] jos joudut peruuttamaan tulosi. Varahenkilön löytäminen lyhyellä varoitusajalla on vaikeaa ja työlästä.

Leirikirje

Varsinaisen leirikirjeen lähetämme ilmoittautuneille sähköpostitse 2–6 viikkoa ennen leirin alkua. Kirjeestä selviävät muun muassa kokoontumisaika ja -paikka sekä tarkemmat työkohteet. Lisäksi lähetämme karttoja, listan leirille osallistujista ja vinkkejä siitä, mitä kannattaa pakata mukaan.

Leiriolosuhteet

Auringonlasku saaristossa WWF:n talkooleirillä.

Leirityöt

WWF:n talkooleireillä tehdään töitä ulkona luonnossa kahdeksasta viiteen. Huomioithan, että monet talkootöistä ovat varsin raskaita, joten osallistujilta edellytetään hyvää kuntoa, maastokelpoisuutta ja reipasta talkoohenkeä. Monesti leirien töihin liittyy myös pidempiä kävelytaipaleita leiriltä työkohteille. Talkooleirien kenttäolosuhteet ja pitkäkestoinen fyysinen työ eivät sovellu kaikille, mutta WWF tarjoaa lisäksi paljon muita osallistumismahdollisuuksia, jotta mahdollisimman moni käytännön luonnonsuojelutyöstä kiinnostunut pääsee osallistumaan.

Majoitus ja peseytyminen

Leireillä majoitutaan pääsääntöisesti omissa teltoissa, ellei ennen leiriä lähetettävässä leirikirjeessä erikseen muuta mainita. WWF:llä on myös muutamia telttoja, joita voidaan tarvittaessa ottaa leireille leiriläisten majoituskäyttöön. Leiriolosuhteet vaihtelevat kohdekohtaisesti. Peseytymismahdollisuudet työpäivän jälkeen järjestetään osallistujille aina, mutta monilla leireillä tämä tarkoittaa telttasaunaa ja järvi- tai merivettä.

Ruokailu

Muonituksesta vastaa WWF:n leirikokki. Ruokaa tehdään usein hankalissa maasto-olosuhteissa suurelle joukolle kerrallaan. Yleisimmät ruoka-aineallergiat ja kasvisruokavalio huomioidaan WWF:n leirirekisteriin ilmoitettujen tietojen mukaisesti, mutta jos sinulla on jokin erityisen haastava ruokavalio, varauduthan leirille omin eväin.

Vapaa-aika

Työpäivän jälkeen saunotaan, nautitaan luonnosta ja tarinoidaan nuotion loimussa. Pidemmillä leireillä yksi päivä on varattu retkeilyyn ja palautumiseen.

Kuljetukset

WWF huolehtii kuljetuksista leirin aikana. Leiriläiset maksavat itse edestakaiset matkansa leirikirjeessä ilmoitettavaan kokoontumispaikkaan.

Vakuutukset

Leiriläisen tulee vakuutussyistä olla täysi-ikäinen. WWF järjestää osallistujille tapaturmavakuutuksen leirin ajaksi, mutta vakuutus kattaa vain Suomen kansalaiset. Ulkomaalaisilla osallistujilla tulee olla oma matkavakuutus leirin ajaksi, sillä WWF:n vakuutus ei korvaa heidän tapaturma- tai sairauskulujaan.

Puutiaiset eli punkit

Talkooleirikohteissa on lähes aina punkkeja ja osassa kohteita niitä on runsaasti. Suosittelemme vahvasti kaikille talkooleireille osallistuville voimassa olevaa punkkirokotesuojaa puutiaisaivokuumetta vastaan. WWF ei kustanna vapaaehtoisten punkkirokotteita. Rokotesuojan lisäksi säännölliset, päivittäiset punkkitarkastukset ovat leireillä erittäin tärkeitä ja tästä ohjeistetaan leirin aloitusinfossa. WWF:n ensiaputarvikkeista löytyy välineistö punkkien irrottamiseen, mutta suosittelemme leiriläisiä ottamaan mukaan myös omat punkkipihdit.

Koronaohjeistus

Talkooleirit järjestetään mahdollisimman terveysturvallisesti. Leirin aikana jokainen pitää huolen etäisyyksistä sekä käsi- ja yskimishygieniasta. Maskien käyttöä emme edellytä, mutta kannattaa varautua tilanteisiin (esim. venekuljetusten aikana), joissa maskien käyttö on suositeltavaa. Leiriläisten tulee varata omat maskit mukaan. Päivitä koronarokotesuojaasi THL:n ohjeiden mukaisesti, jos mahdollista. Älä tule leirille, mikäli sinulla on koronavirukseen viittaavia oireita.

WWF:n talkoolaiset työn touhussa hiekkarannalla Örössä.

Yhteistyökumppanit

Talkooleirien järjestäminen ei olisi mahdollista ilman yhteistyötä. Leirejä järjestetään yhteistyössä Metsähallituksen kanssa.

Haluatko auttaa luontoa?

Pysy kartalla luonnonsuojelun kuulumisista - tilaa WWF Suomen uutiskirje

WWF:n uutiskirjeen avulla pysyt kartalla luonnonsuojelun tuoreimmista kuulumisista. Uutiskirje kolahtaa sähköpostiluukkuusi kerran kuukaudessa.

Pysy kartalla luonnonsuojelun kuulumisista - tilaa WWF Suomen uutiskirje