Talkooleirit

WWF:n talkooleirit tarjoavat vuosittain sadoille vapaaehtoisille ikimuistoisia elämyksiä. Leireillä ei kaihdeta raskastakaan työtä luonnon hyväksi, mutta samalla nautitaan upeista maisemista ja vielä upeammasta seurasta.

Tietoa talkooleireistä

Talkooleiriläiset auttavat luontoa arvokkaalla työpanoksellaan kunnostamalla esimerkiksi uhanalaisia perinneympäristöjä ja poistamalla haitallisia vieraskasveja.

WWF järjesti ensimmäisen talkooleirin Suomessa vuonna 1977 Linnansaaren kansallispuistossa. Vuodesta 1978 alkaen joka kesä on järjestetty viidestä kuuteen runsaan viikon mittaista leiriä eri puolilla maata. Lisäksi joka kesä järjestetään vähintään kaksi viikonlopun mittaista leiriä Suomessa.

Talkooleireillä tehdään töitä kahdeksasta viiteen, jonka jälkeen voi keskittyä nauttimaan luonnossa olemisesta. Nuotiotulen ääressä hitsaudutaan yhteen ja solmitaan kestäviä ystävyyssuhteita – ei siis ihme, että leirit täyttyvät joka vuosi hujauksessa.

Voit oppia lisää talkooleireistä ja niillä tehtävästä työstä selaamalla alla olevaa kuvagalleriaa.

Leirit 2020

Perumme koronavirusepidemian takia kaikki kevään ja kesän talkootapahtumamme. Jos tilanne muuttuu parempaan suuntaan, harkitsemme tapahtumakohtaisesti, voidaanko joku suunnitelluista talkooleireistä kuitenkin järjestää. Tiedotamme mahdollisista muutoksista tällä sivulla. Pahoittelemme talkooleirien peruuntumisesta aiheutuvaa harmia. Tavataan talkooleireillä jälleen kesällä 2021!

LIESJÄRVEN KANSALLISPUISTO TAMMELASSA 4.–7.6. (peruttu)

Liesjärven kansallispuistossa järjestettävän leirin luonnonhoitotöihin kuuluu muun muassa niityn raivausta ja lammasaitojen rakentamista. Tästä työstä hyötyvät lukuisat uhanalaiset perinneympäristöjen lajit. Leirin tukikohtana toimii Korteniemen tila.

WWF:n puolelta vetäjänä toimii Teemu Niinimäki. Muonituksesta vastaavat Leena Haapanen ja Sebastian Oroza. Metsähallitus vastaa paikallisesta työnjohdosta Arto Pummilan johdolla.

VEHMAANNIEMI SASTAMALASSA 12.–14.6. (peruttu)

Vehmaanniemi on WWF:n omistama, arvokas perinneympäristökokonaisuus, jonka niittyjen ja hakamaiden hoito on kuulunut talkooleirikalenteriin vuosikymmenien ajan. Niitto- ja raivaustöiden lisäksi leirillä kunnostetaan niemeä kiertävää luontopolkua. Vetäjänä toimii Teemu Niinimäki WWF:stä ja häntä avustaa Henna Tanskanen. Leiriläiset majoittuvat sisämajoituksessa Sastamalan keskustan tuntumassa.

KOLIN KANSALLISPUISTO POHJOIS-KARJALASSA 28.6.–5.7. (peruttu)

Kolin jylhissä maisemissa hoidetaan kansallispuiston luontoa. Leirillä suojellaan arvokkaita lehtoja poistamalla niistä kuusia, hoidetaan perinneympäristöjä ja torjutaan vieraslajeja. Säiden salliessa leiriläiset pääsevät mukaan myös ennallistamispolttoihin, joita tehdään harvemmin leiritöinä. Tukikohtana toimii idyllinen Lakkalan tilan pihapiiri Herajärven rannassa kansallispuiston eteläosassa. Lakkalan niittyjä laiduntavien lampaiden paimennus kuuluu leiriläisten työtehtäviin.

Metsähallituksen tärkeästä osuudesta vastaa Miia Kokkonen. WWF:stä ovat mukana Teemu Niinimäki vetäjänä, Asko Jääskeläinen kenttämestarina ja Leena Haapanen kokkina.

NAAMIJOKI KOLARISSA 11.–18.7. (peruttu)

Tornionjoki on paitsi yksi maailman tärkeimmistä lohijoista myös meritaimenen valtakuntaa. Ajan saatossa soiden ojitukset ja sivujokien perkaukset ovat ajaneet meritaimenen hälyttävän heikkoon tilaan. Talkooleirillä kunnostetaan meritaimenen elin- ja lisääntymisalueita. Lisäksi leirillä tehdään niittotöitä Pallas-Yllästunturin kansallispuistossa.

WWF:n puolelta vetäjänä toimii Matti Ovaska, Manu Vihtonen kenttämestarina sekä Riitta ja Gino D`Angelo kokkeina. Metsähallituksen Luontopalvelut hoitaa paikallisen työnjohdon Mika Puustisen johdolla. Talkooleiri kuuluu Freshabit LIFE IP- hankkeeseen ja se järjestetään yhteistyössä Metsähallituksen kanssa.

LINNANSAAREN KANSALLISPUISTO HAUKIVEDELLÄ 25.7.–1.8. (peruttu)

Saimaan saariston kauneus on vertaansa vailla. Leirillä niitetään ja haravoidaan Linnansaaren valtakunnallisesti arvokkaan kulttuurimaiseman niittyjä. Lisäksi leirillä raivataan ja merkitään kansallispuiston luontopolkua. Lisäksi leirillä kunnostetaan kalliosinisiiven elinympäristöjä eri puolilla kansallispuistoa. Toimenpiteillä parannetaan konkreettisesti uhanalaisten luontotyyppien ja lajien tilaa

Vetäjinä Metsähallituksen puolelta toimivat Teemu Uotila ja Mervi Niiranen. WWF:n puolelta vetäjänä toimii Jari Luukkonen. Mukana WWF:stä ovat myös Teemu Niinimäki kenttäkoordinaattorina ja Riitta ja Gino D`Angelo kokkeina.

ÄSPSKÄR SAARISTOMEREN KANSALLISPUISTOSSA 8.–15.8. (peruttu)

Saaristomerellä sijaitseva Äspskär on yksityinen luonnonsuojelualue, jossa WWF talkoili ensimmäisen kerran jo 1980 -luvulla. Leirillä avarretaan hakametsiä ja pelastetaan ketoja umpeenkasvulta.

Kunnostaminen on osa RannikkoLIFE-hanketta, ja leirillä ovat mukana Metsähallituksesta Esko Tainio sekä puistomestarit Matti Peltonen sekä Jani Virtanen. WWF:n puolelta vetäjänä toimii Jussi Nikula, ja keittiötä pyörittävät Riitta ja Gino D`Angelo.

KATANPÄÄ SELKÄMEREN KANSALLISPUISTOSSA 21.–28.8. (peruttu)

WWF:n leirikesä päättyy Selkämerellä Katanpään linnakesaaressa, joka huokuu kulttuurihistoriaa. Katanpään luonto tarjoaa jyrkkäpiirteistä vaihtelua jylhistä kallioista rantaniittyihin ja luonnonmetsiin. Leirillä raivataan katajaa ja pienpuustoa laguunien ympärille kurkottavien kallioniemien laidunalueilta ja lintuluodoilta sekä poltetaan raivaustähteitä.

Leiri on osa RannikkoLIFE-hanketta. Paikallisesta työnjohdosta vastaa Metsähallituksen Johanna Ruusunen apureineen. WWF:n puolelta vetäjänä touhuaa Petteri Tolvanen ja ruokien riittävyyden varmistavat Riitta ja Gino D`Angelo.

Mies raivaa katajaa WWF:n talkooleirillä.

HUOM! Kesällä 2020 ei järjestetä talkooleirejä koronaviruksen takia.

Ilmoittaudu puhelimitse

Leireille voi ilmoittautua vain puhelimitse.

Suuren kysynnän vuoksi voit ilmoittautua vain yhdelle leirille varsinaiseksi leiriläiseksi. Muilla leireillä voit olla varasijalla. Voit ilmoittaa itsesi lisäksi yhden henkilön. Leireille ei ole mahdollista osallistua osaksi aikaa.

Lähetämme tietoa leireistä vain sähköpostitse. Siksi toivomme leireille ilmoittautuvien ja niistä kiinnostuneiden päivittävän yhteystietonsa leirirekisteriin.

Peruutukset

Ilmoitathan hyvissä ajoin Antti Lapolle 0400 204 544 tai Teemu Niinimäelle 050 524 3206, jos joudut peruuttamaan tulosi. Varahenkilön löytäminen lyhyellä varoitusajalla on vaikeaa ja työlästä.

Leirikirje

Varsinaisen leirikirjeen lähetämme ilmoittautuneille sähköpostitse 2–6 viikkoa ennen leirin alkua. Kirjeestä selviävät muun muassa kokoontumisaika ja -paikka sekä tarkemmat työkohteet. Lisäksi lähetämme karttoja, listan leirille osallistujista ja vinkkejä siitä, mitä kannattaa pakata mukaan.

Leiriolosuhteet

Auringonlasku saaristossa WWF:n talkooleirillä.

WWF:n talkooleireillä tehdään töitä ulkona luonnossa kahdeksasta viiteen. Työpäivän jälkeen saunotaan, nautitaan luonnosta ja tarinoidaan nuotion loimussa. Pidemmillä leireillä yksi päivä on varattu retkeilyyn ja palautumiseen.

Huomioithan, että monet talkootöistä ovat varsin raskaita, joten osallistujilta edellytetään hyvää kuntoa, maastokelpoisuutta ja reipasta talkoohenkeä. Monesti leirien töihin liittyy myös pidempiä kävelytaipaleita leiriltä työkohteille.

Leireillä majoitutaan pääsääntöisesti omissa teltoissa, ellei ennen leiriä lähetettävässä leirikirjeessä erikseen muuta mainita. WWF:llä on myös muutamia telttoja, joita voidaan tarvittaessa ottaa leireille leiriläisten majoituskäyttöön. Leiriolosuhteet vaihtelevat kohdekohtaisesti. Peseytymismahdollisuudet työpäivän jälkeen järjestetään osallistujille aina, mutta monilla leireillä tämä tarkoittaa telttasaunaa ja merivettä.

Muonituksesta vastaa WWF:n leirikokki. Ruokaa tehdään usein hankalissa maasto-olosuhteissa suurelle joukolle kerrallaan. Yleisimmät ruoka-aineallergiat ja kasvisruokavalio huomioidaan WWF:n leirirekisteriin ilmoitettujen tietojen mukaisesti, mutta jos sinulla on jokin erityisen haastava ruokavalio, varauduthan leirille omin eväin.

Leiriläisen tulee olla täysi-ikäinen. WWF järjestää osallistujille tapaturmavakuutuksen leirin ajaksi, mutta vakuutus kattaa vain Suomen kansalaiset. Ulkomaalaisilla osallistujilla tulee olla oma matkavakuutus leirin ajaksi, sillä WWF:n vakuutus ei korvaa heidän tapaturma- tai sairauskulujaan.

WWF huolehtii kuljetuksista leirin aikana. Leiriläiset maksavat itse edestakaiset matkansa leirikirjeessä ilmoitettavaan kokoontumispaikkaan.

Talkooleirien kenttäolosuhteet ja pitkäkestoinen fyysinen työ eivät sovellu kaikille, mutta WWF tarjoaa lisäksi paljon muita osallistumismahdollisuuksia, jotta mahdollisimman moni käytännön luonnonsuojelutyöstä kiinnostunut pääsee osallistumaan.

WWF:n talkoolaiset työn touhussa hiekkarannalla Örössä.

Yhteistyökumppanit

Talkooleirien järjestäminen ei olisi mahdollista ilman yhteistyötä. Leirejä järjestetään yhteistyössä Metsähallituksen luontopalvelujen kanssa. Vuoden 2019 leirit olivat osa Allergia-, Iho- ja Astmaliiton vetämää Terve askel luontoon -hanketta. Hankkeen rahoittaa Sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustuskeskus STEA.

Leirejä on järjestetty myös muun muassa Metsäntutkimuslaitoksen (nykyisin Luke), ympäristökeskusten ja yksityisten maanomistajien kanssa sekä Suomen Kulttuurirahaston tuella.

Haluatko auttaa luontoa?

Pysy kartalla luonnonsuojelun kuulumisista - tilaa WWF Suomen uutiskirje

WWF:n uutiskirjeen avulla pysyt kartalla luonnonsuojelun tuoreimmista kuulumisista. Uutiskirje kolahtaa sähköpostiluukkuusi kerran kuukaudessa.

Pysy kartalla luonnonsuojelun kuulumisista - tilaa WWF Suomen uutiskirje