Kesäkonttori teltassa

Kenttäkoordinaattori Teemu Niinimäen hanskassa pysyvät moottorisaha ja vapaaehtoistoiminta.

WWF:n Suomalainen luonto -ohjelmassa työskentelevän Teemu Niinimäen päivät eivät ole pelkkää perinteistä konttorityötä. Kesäisin toimipisteen seininä ovat metsät ja meret, kattona teltta ja taivas. Tietokone vaihtuu moottorisahaan Teemun ohjatessa vapaaehtoisten työtä WWF:n järjestämillä talkooleireillä ympäri Suomea.

Kesällä herätään teltasta ja ruvetaan hommiin, aitoja rakentamaan tai metsittyneitä perinneympäristöjä raivaamaan, Teemu kuvailee tavallista työpäiväänsä.

Talkooleirit ovat luonnonsuojelua parhaimmillaan: konkreettista työtä luonnon hyväksi komeissa maisemissa.

-Kyllä ne parhaat muistot tulevat talkooleireiltä, kun leirin viimeisinä päivinä joukko on hitsautunut tiiviiksi ja työn jälki näkyy kunnostetussa perinnemaisemassa, Teemu kertoo parinkymmenen leirin kokemuksella. Tänäkin kesänä edessä on viisi talkoorupeamaa.

-Saimaan Linnansaaren talkooleiri on jäänyt erityisen hyvin mieleen. Ajatus siitä, että saimaannorpat polskivat samoissa maisemissa, tekee talkooleirin tunnelmasta ainutlaatuisen.

Kesän jälkeen Teemun kotiutuu metsistä kaupunkiin, mutta tietokoneella istumista ei syksyllä tai talvella liiaksi kerry. Talkooleirikauden ulkopuolella tekemistä riittää muun vapaaehtoistoiminnan organisoinnissa, kuten öljyntorjuntajoukkojen kouluttamisessa.

Toiminnan mies myös toimistolla

Kun miehen tie ei vie vapaaehtoisten pariin, Teemu tekee työtä luonnon hyväksi WWF Suomen toimistolla. Viihtyykö metsien mies ollenkaan sisätiloissa?

-Totta kai viihdyn! Toimistollakin vallitsee sellainen hyvä talkoohenki, tekemisen meininki, Teemu sanoo.

Toimistolla Teemua työllistävät muun muassa tuulivoimaloiden ja merikotkien yhteiselon selvittäminen, josta hän on tehnyt gradunsa.

-Kirjoitan juuri lehteen juttua työni tuloksista. On olemassa viitteitä siitä, että merikotkat saattavat kärsiä vääriin paikkoihin rakennetuista tuulivoimapuistoista. Siksi on erittäin tärkeää, että merikotka huomioidaan jo tuulivoimalan suunnitteluvaiheessa.

Teemu Niinimäki, kenttäkoordinaattori

WWF:ssä vuodesta 2010

Kotoisin: Klaukkalasta

Koulutus: Biologi

Harrastukset: Retkeily, kalastus ja monipuolinen liikunta

Tärkein työväline: Kesällä moottorisaha, talvella läppäri

Luonnossa olisin: Susi. Luonteessa on paljon samoja elementtejä. Sopeudun monenlaisiin elinympäristöihin, mutta parhaiten viihdyn metsässä kaukana kaupungeista. Laumaeläimelle hyvä porukka ympärillä on myös tärkeä!

Teksti: Joonas Asukas, kuva: Petteri Tolvanen