Arktisen luonnon ystävän suuri unelma: naalien paluu Suomeen pesimään

WWF:n ohjelmapäällikkö Petteri Tolvanen laski lukiossa kuukausia, milloin pääsisi yliopistoon opiskelemaan biologiaa. Tolvasen suuri unelma olisi nähdä vielä jonain päivänä naali ja kiljuhanhi Suomessa pesivinä lajeina.

”Innostuin linnuista jo koululaisena. Mökillämme liikuin paljon luonnossa, mutta varsinainen kipinä lintuharrastukseen ja luonnonsuojeluun syttyi kouluni luontokerhossa, jota myöhemmin pitkään myös vedin. On sääli, että koulujen luontokerhot ovat kadonneet.

Vuoden 1984 keväällä lähdin luontokerhon mukana ensimmäistä kertaa itäisen Suomenlahden ulkosaareen katsomaan lintujen arktista muuttoa, arktikaa. Se tuntui myyttiseltä, ja siitä syttyi kipinä arktisia lajeja ja Lapin luontoa kohtaan. Siitä lähtien olen käynyt samalla saarella joka vuosi. Lapseni ovat vauvasta lähtien olleet mukana näillä telttaretkillä.

Yliopistossa valitsin lintujen sijaan kuitenkin pääaineekseni kasviekologian. Olin opiskeluaikana aktiivinen metsänsuojeluliikkeessä ja mukana muun muassa Talaskankaalla. Vuonna 1990 aloitin vapaaehtoisena WWF:n kiljuhanhityöryhmässä, ja suunnilleen vuodesta 1997 olen työskennellyt WWF:llä kokopäiväisesti. Kun sain suomalaisen luonnon tiimin vedettäväkseni, vastuulleni tulivat esimerkiksi metsien, perinneympäristöjen sekä monien lajien, mukaan lukien saimaannorpan ja naalin suojelu.

(Juttu jatkuu kuvan jälkeen.)

WWF Suomen ohjelmapäällikkö Petteri Tolvanen kenttäolosuhteissa karvalakki päässä ja toppatakki päällä.

WWF Suomen ohjelmapäällikkö Petteri Tolvanen.

Olen tehnyt eri puolille Tunturi-Lappia kymmeniä vaellusretkiä, ja kiljuhanhen ohella olen tiiviisti seurannut myös naalin tilannetta. Olemme jo vuosia yhteistyössä Metsähallituksen luontopalveluiden kanssa asentaneet ruokinta-automaatteja naaleille, ja viime vuonna perustimme uudelleen WWF:n naalityöryhmän. Roolimme on hankkia tarvikkeita, muonaa ja riistakameroita.

Tulokset ovat olleet lupaavia: naaleista on tehty useita havaintoja, ja kahteen otteeseen on jo ollut pesintäyrityskin. Vuoden 2021 aikana maastoon toimitetaan lisää ruokinta-automaatteja ja järjestämme myös naalin pesien inventointikurssin. Unelma olisi, että naalit palaisivat entisiin pesiinsä Suomeen. Olemme toiveikkaita.

Työn puolesta teen nykyisin valitettavan vähän maastohommia. Vuodessa kenttäkeikkoja on muutama. Vapaa-ajalla tietysti olen maastossa niin paljon kuin mahdollista. Työaikani menee pitkälti tiimin vetämiseen, uhanalaisten lajien suojeluasioihin, erilaisiin hankkeisiin sekä poliittiseen vaikuttamiseen. Kenttätyö on todella tärkeää, jotta pysyy kosketus siihen, mitä luonnossa, metsissä ja tuntureilla oikeasti tapahtuu. Sitä ei pelkästään kirjoituspöydän ääressä näe.”

Liity Lumi-kummiksi

Suojele kanssamme pohjoista luontoa ilmastonmuutoksen vaikutuksilta. Lumesta ja jäästä riippuvaiset eläimet ovat vakavasti uhattuna jo nyt – myös Suomessa.

Lahjoita alk. 10 €/kk

Liity Lumi-kummiksi