Juhlavuosi ei tarjoa hengähdystaukoa

WWF Suomi täyttää lokakuussa 50 vuotta. Saamme olla ylpeitä onnistumisistamme, mutta edessämme on vielä paljon työtä.

Vuosi 2022 on meille WWF:llä erityinen, sillä tänä vuonna tulee kuluneeksi 50 vuotta WWF Suomen perustamisesta. Sen kunniaksi käynnistämme tässä lehdessä uuden juttusarjan: käsittelemme WWF:n ja laajemminkin suomalaisen luonnonsuojelun historiaa vuoden jokaisessa numerossa.

Olemme saavuttaneet 50 vuoden aikana paljon. WWF:llä on ollut kiistaton rooli muun muassa merikotkan pelastamisessa ja saimaannorppakannan kääntämisessä kasvuun.

Luonto köyhtyy kuitenkin hälyttävää vauhtia. Nykyinen tapamme elää uhkaa luontoa ja sitä kautta myös meitä ihmisiä. Seuraavan 10 vuoden aikana meidän tulee saavuttaa enemmän kuin edellisen 50 vuoden aikana yhteensä.

Tänä vuonna vaikutamme muun muassa YK:n kansainvälisiin ilmasto- ja luontoneuvotteluihin ja lukuisten kotimaisten ympäristökysymysten ratkaisemiseksi. Teemme jatkuvasti myös konkreettista työtä kentällä esimerkiksi uhanalaisten kalojen lisääntymisalueiden kunnostamiseksi, vieraslajien kitkemiseksi ja kosteikkojen rakentamiseksi.

Kiitos teille kaikille, jotka olette olleet 50-vuotisella taipaleellamme mukana. Te autatte meitä kirjoittamaan uusia sivuja suomalaisen luonnonsuojelun historiaan joka ikinen päivä.

Liisa Rohweder

pääsihteeri, WWF Suomi