Mauri Rautkari täytti 90 vuotta ja lahjoitti jättisumman luonnonsuojeluun – luonto on WWF Suomen pitkäaikaiselle pääsihteerille korvaamaton voimavara

90 vuotta täyttänyt Mauri Rautkari toimi WWF Suomen pääsihteerinä yli 15 vuoden ajan. Pitkän ja monialaisen uran tehnyt luonnonystävä on nähnyt kameransa linssin kautta enemmän kuin moni muu. Rautkari vietti tammikuussa 90-vuotissyntymäpäiviään ja lahjoitti WWF:n työlle 50 000 euroa juhlan kunniaksi.

Luonto on ollut Mauri Rautkarille aina lähtemätön voimavara. Lapsuudessa talvisodan aikaan luonnon antimet olivat myös elinehto, kun ruokaa piti hankkia metsästäen, kalastaen ja marjastaen.

Mutta luonto tarjosi jo tuolloin paljon muutakin.

”Olin viehättynyt luonnon tuomasta hyvästä tunteesta. Metsät toimivat myös henkisenä pakopaikkana”, Rautkari muistelee.

Nuoruudessa luonto vain vahvisti otettaan. Rautkari perusti useita luontokerhoja ja hankki taskurahaa kirjoittamalla Helsingin Sanomiin ja Ilta-Sanomiin lehtijuttuja linnuista. Artikkelit hän höysti itse kuvaamillaan lintu- ja luontokuvilla.

”Kuvasin ensimmäiset valokuvani äitini laatikkokameralla lasilevylle. Kamera on vieläkin tallessa.”

Luonnon kuvaamisesta tuli Rautkarille nopeasti tärkeä osa elämää. Alkuun filmille tallentui paljon luontoa ja eläimiä, mutta myöhemmin aiheet laajenivat myös taidekuviin.

Aktiivinen ura ja luontokuvaus yhdistyvät

Rautkari siirtyi suoraan koulunpenkiltä biologian opettajaksi, opiskeli maatalous- ja metsätieteiden maisteriksi ja kävi Harvardin yliopistossa liikkeenjohdon erikoistutkinnon harjoitteluineen. Työelämässä hän teki pitkän ja monialaisen uran myyntipäällikkönä, toimitusjohtajana ja yrittäjänä. Luontoinnostus, vahva verkosto ja laaja työkokemus toivat WWF:n pääsihteerin paikan Rautkarin eteen vuonna 1976.

Näihin aikoihin WWF:llä ei kuitenkaan ollut tarpeeksi kuvamateriaalia todentamaan luonnon tilaa. Rautkari lähti kuvaamaan ympäristöongelmia WWF:n kansainvälisissä kohteissa ja matkusti ympäri maailmaa puolentoista vuoden ajan pysyen välillä Suomessa hoitamassa pääsihteerin tehtäväänsä. Kuvia tarvittiin uhanalaisesta luonnosta kuten sademetsistä, koralliriutoista, eläimistä ja WWF:n suojelutyöstä. Matkalta tallentuneet kuvat levisivät koko kansainvälisen WWF-verkoston käytettäviksi.

Kiinnostus luontoon jatkuu ja Rautkari näkee tärkeänä tukea WWF:n työtä edelleen. Hän on tukenut luonnonsuojelua kaikkien tasavuosiensa yhteydessä 50-vuotiaasta lähtien.

”Haluamme vaimoni kanssa kohdistaa lahjoituksemme meille rakkaille tahoille. Ennätämme vielä seurata, miten lahjoituksemme on tehonnut ja mitä tuloksia se on tuottanut”.

Tue työtämme luonnon hyväksi

Ole kanssamme ratkaisemassa maapallon vakavimpia ympäristöongelmia ja rakentamassa tulevaisuutta, jossa ihmiset ja luonto elävät tasapainossa. Tuellasi mahdollistat ympäristönsuojelutyömme. Voit auttaa pitkäjänteisesti kummina, kertalahjoituksella tai vaikka perustamalla syntymäpäiväkeräyksen. On monia tapoja auttaa – löydä omasi.

Katso, miten voit auttaa

Tue työtämme luonnon hyväksi