Viherpesu kieltoon EU-maissa, naalinsuojelulle tunnustusta ja muita tuoreita onnistumisia

Luonnonsuojelun kirjo näkyy monipuolisten onnistumisten kautta. Suojelusaavutukset eivät olisi mahdollisia ilman tukijoitamme. Lue alta, mistä viime aikoina on voitu iloita.

Sierilän arvokas luonto pelastui

Sierilän voimalaitoshanke jää toteutumatta, eikä alueen arvokas luonto ei ole enää vaarassa. Noin 20 kilometriä Rovaniemen kaupunkikeskustasta Kemijoen yläjuoksulle päin kaavailtu voimalaitos olisi aiheuttanut merkittävää luontokatoa sekä vaikeuttanut pyrkimyksiä parantaa pohjoisen suurjoen tilaa ja uhanalaisten vaelluskalojen olosuhteita. Sierilän hankevalmistelu ehti kestää vuosikymmeniä. Poikkeuksellisen rikkaan luontokokonaisuuden ympäristövaikutusten arviointia kuitenkin toteutettiin puutteellisesti. Yhdessä muiden järjestöjen kanssa vetosimme Kemijoki Oy:n hallitukseen suunnitelmien hylkäämiseksi.

Viherpesu kieltoon EU-maissa

EU-parlamentti hyväksyi direktiivin, joka kieltää harhaanjohtavat viherväittämät tuotteiden markkinoinnissa koko EU:n alueella. Käytännössä katteettomat lupaukset esimerkiksi tuotteiden ympäristöystävällisyydestä, ekologisuudesta tai ilmastoneutraaliudesta katoavat tuotepakkauksista. Jäsenmaiden neuvoston tulee antaa vielä lopullinen kanta parlamentin hyväksymään lakitekstiin, minkä jälkeen jäsenmaat vievät direktiivin kansalliseen lainsäädäntöön. Selvitimme jo vuosina 2021 ja 2022 hiilineutraalisuusväittämien käyttöä tuotteiden kuluttajamarkkinoinnissa. Selvityksessä nousi esiin selvä huoli ilmastoon liittyvien, harhaanjohtavien lupausten käyttämisestä tuotteiden myynnin edistämiseen.

Naalinsuojelu sai tunnustusta

Naalin palauttaminen Suomen luontoon sai joulukuussa kunniamaininnan Paras luontoteko -kilpailussa, jonka järjesti Kansainvälisen luonnonsuojeluliiton (IUCN) Suomen kansallinen komitea. Saimme palkinnon yhdessä naalikannan seurannasta ja suojelusta Suomessa vastaavan Metsähallituksen kanssa.

Naalin neljän pesinnän tulos Suomessa oli viime vuonna historiallinen, mutta yhteensä Ruotsin, Norjan ja Suomen alueilla pesintöjä oli heikosti. Notkahduksesta huolimatta naalilla menee pohjoisessa paremmin kuin pitkään aikaan. Naalikanta on kasvanut erityisesti alueilla, joilla suojeluun on satsattu.

(juttu jatkuu kuvan jälkeen)

YK:n ilmastokokouksesta toivoa ilmastotavoitteiden saavuttamiseen

Dubaissa järjestetyn YK:n ilmastokokouksen (COP28) kaksi suurinta edistysaskelta olivat ilmastovahinkojen ja -menetysten korvaamiseen keskittyvän rahaston käynnistäminen sekä kaikkien 196 maan hyväksymä kirjaus fossiilisista polttoaineista irtautumisesta koko maailmassa. Fossiilisten polttoaineiden rooli ilmastokriisin kiihdyttäjänä nostettiin ensi kertaa ilmastokokousten lähes kolmen vuosikymmenen historiassa loppupäätelmiin. Osallistuimme kokoukseen tarkkailijajäsenenä, muistuttaen maiden päättäjiä siitä, että ilmastokriisi ja luontokato on ratkaistava yhdessä.

Kasvipohjaisen ruuan yhdistys perustettiin

Suomeen perustettiin kasvipohjaisen ruuan Pro Vege -yhdistys, jonka tarkoituksena on edistää kasvipohjaisen ruuan kehitystä ja kasvua kotimaassa. Yhdistys tuo esiin ruokajärjestelmän kytkeytymistä ilmastonmuutokseen, luontokatoon, ruokakulttuuriin ja terveyskysymyksiin. Keskeinen tavoite on tehdä kasvipohjaisesta ruuasta houkuttelevaa mahdollisimman monelle. Yhdistyksessä on mukana elintarvikealan yrityksiä, muita ruoka-alan toimijoita sekä suurimmat päivittäistavaraketjut S-ryhmä, K-ryhmä ja Lidl. Olimme keskeisesti mukana yhdistyksen perustamisessa.

Suojele elämää WWF-kummina

Monimuotoinen luonto on kaiken elämän edellytys maapallollamme. Silti luontoa tuhotaan nyt nopeammin kuin koskaan ihmisen historian aikana. Meillä on ratkaisuja pysäyttää luonnon hätätila, mutta se on mahdollista vain tukijoidemme avulla. Nyt tarvitaan jokaista luonnonsuojelijaa!

Lahjoita alk. 10 €/kk

Suojele elämää WWF-kummina