Tuotteilta on vaadittava ekologisuutta

Tuoreimmassa WWF-lehdessä on laaja juttu muoviroskan aiheuttamista ongelmista Välimerellä. Välimeri on kuitenkin vain yksi paikka, jossa muovi aiheuttaa haittaa. Valtamerissä ajelehtii valtavia muovilauttoja. Muovi on levinnyt joka paikkaan, jopa juomaveteen ja ruokaamme.

Muovi oli alkujaan mainio keksintö. Se korvasi esimerkiksi norsunluun käytön biljardipalloissa ja koskettimissa. Nykyisten öljypohjaisten muovien tekniset ominaisuudet, muoviraaka-aineiden edullisuus ja mahdollisuus valmistaa esineitä suurissa sarjoissa olivat syy muovien käytön nopealle laajenemiselle. Olemme hyötyneet muovista valtavasti.

Muovin hajoamattomuus luonnossa tekee siitä kuitenkin ympäristöongelman. Jos eläisimme täydellisessä maailmassa, kaikki muovi kerättäisiin talteen ja kierrätettäisiin. Täydellisyyteen on kuitenkin vaikea päästä, sillä yhteiskuntien järjestäytyneisyys ja lainsäädännön taso vaihtelevat eri maiden kesken.

Muoviongelmasta on opittava. Tuotteita suunniteltaessa on aina punnittava niiden ekologisuutta koko elinkaaren näkökulmasta aina loppusijoitukseen saakka. Tarvitsemmeko todella esimerkiksi kertakäyttöistä muovipulloa, jonka maatuminen luonnossa kestää 450 vuotta?

Liisa Rohweder
Pääsihteeri WWF Suomi