Nokka kuin norsunluuta

Naurusarvinokka on sade­metsien erittäin uhanalainen kypäräpää, jonka nokkaa  kutsutaan lintumaailman norsunluuksi.

Erikoisen näköisen naurusarvinokan (Rhinoplax vigil) jylhästä, kypärämäisestä nokasta maksetaan laittomassa kaupassa itse asiassa jo enemmän kuin norsunluusta. Kiinassa kilosta norsunluuta maksettiin viime vuoden arvioiden mukaan noin 1100 dollaria eli noin tuhat euroa.

Kauppa käy kiivaimpana linnun elinalueilta Indonesiasta, Thaimaasta, Malesiasta, Bruneista ja Singaporesta kohti Kiinaa. Nokkaa käytetään kiinalaisessa lääketieteessä ja siitä kaiverretaan erilaisia ”luksustavaroita”.

Naurusarvinokkakannan pienenemisen pelätään jatkuvan vuosikymmeniä. Arvio perustuu salametsästyksen kiihtyvään tahtiin, linnun hitaaseen lisääntymisvauhtiin ja siihen, että naurusarvinokan lempipesimäpaikkoja, jylhiä ja vanhoja puita, hakataan nopealla tahdilla.

Lintu on ollut uhanalaisten eläinten osien kansainvälistä kauppaa säätelevän CITES-sopimuksen liitteessä I jo vuodesta 1975. Kaikki kaupankäynti linnulla on siis kielletty. Silti linnun uhanalaisuusluokitus romahti silmälläpidettävästä erittäin uhan­alaiseksi kuluneena syksynä. Lokakuussa pidetyssä CITES CoP17-kokouksessa päätettiinkin Indonesian aloitteesta, että lajin suojelua tehostetaan entisestään.

WWF Suomi työskentelee Indonesian Borneolla kehitysyhteistyöhankkeessa, jossa naurusarvinokkia suojellaan. Olemme kouluttaneet paikallisia asukkaita lintujen laskentaan ja tarkkailuun. Suojelemme myös lintujen elinympäristöjä.

Sademetsä-kummina tuet työtämme tämän arvokkaan ja ainutlaatuisen linnun säilyttämiseksi.

Teksti: Saara Tunturi