Mahdoton on mahdollista

Suomen 100-vuotissyntymäpäivien aattona on luontevaa suunnata katse suomalaiseen luontoon ja maisemaan. Mitä satavuotiaan Suomen luonnolle kuuluu? Kuiskivatko korvet, hohtelevatko vedet hopeisina?

Koko maailman mitassa Suomi on puhdas ja vihreä maa, jossa ympäristö ei sairastuta ihmisiä. Uhkakuvia ja huolestuttavia kehityskulkuja on silti enemmän kuin riittävästi: ihmisen aiheuttama ilmastonmuutos etenee, luonnon monimuotoisuus hupenee, vedet rehevöityvät ja metsien humina voi vaieta pitkäksi aikaa ylimitoitettujen hakkuusuunnitelmien toteutuessa.

Jotta masennus ei valtaisi mieltä, on syytä katsoa hieman taaksepäin. Monta luontoa uhkaavaa kehityskulkua on kuluneiden vuosikymmenten aikana pysäytetty ja ympäristöongelmaa selätetty ajattelevien ihmisten aktiivisella toiminnalla. Asiat, joita ei aikoinaan pidetty teknisesti, taloudellisesti tai poliittisesti mahdollisina, ovat nykyään arkipäivää.

WWF:n lahja satavuotiaalle Suomelle on lupaus työskennellä entistä lujemmin maamme ainutlaatuisen luonnon puolesta. Hyvää Suomen itsenäisyyspäivää!

Liisa Rohweder

Pääsihteeri WWF Suomi