Kiehtovaa kummajaista uhkaa lemmikkikauppa ja metsäkato

Lähes puolet maapallon kameleonttilajeista elää ainoastaan Madagaskarilla. Niiden tulevaisuus on vakavasti uhattu metsäkadon ja laittoman lemmikkikaupan takia.

Madagaskarilaisen sanonnan mukaan kameleontin toinen silmä katsoo tulevaan ja toinen menneeseen. Pään eri puolilla sijaitsevat ja eri suuntiin liikkuvat silmät antavat liskoille sympaattisen ilmeen, mutta kameleonttien tunnetuin erityispiirre on kyky vaihtaa väriä.

Toisin kuin usein luullaan, kameleontit eivät muuta ulkonäköään pelkästään sulautuakseen ympäristöönsä. Ne viestivät värien vaihtamisella tunteita, kuten pelkoa tai paritteluhalua, muille kameleonteille.

Kameleontti syö sirkan

Kameleontti pyydystää jopa 100 kilometrin tuntinopeutta liikkuvalla kielellään muun muassa hyönteisiä ja pienempiä liskoja, joskus jopa pieniä lintuja.

Silmät, värin vaihtaminen ja muut huomiota herättävät erityispiirteet ovat yksi syy kameleonttien ahdinkoon: ne ovat haluttua kauppatavaraa maailman kasvavilla lemmikkimarkkinoilla. Lemmikkikaupan lisäksi metsähakkuut muodostavat vakavan uhan monille kameleonteille.

”Madagaskarilta häviää virallisen arvion mukaan 40 000 hehtaaria metsää vuosittain. Suuri osa kameleonttilajeista elää pienillä alueilla, ja niiden mahdollisuudet siirtyä hakkuiden alta uusille elinalueille ovat heikot”, kertoo Simon Rafanomezantsoa, joka työskentelee WWF Madagaskarin biodiversiteettiasiantuntijana.

Sarvipäinen kameleontti

Pitkänenäinen ja uhanalainen Camulla gallus on yksi monista Madagaskarin lajeista, joita ei elä missään muualla.

Suurin syy metsäkatoon ja lajien ahdinkoon on kestämätön kaskiviljely, jossa metsä hakataan ja maa poltetaan, jotta maaperä soveltuisi paremmin esimerkiksi maissin ja sokeriruo’on viljelyyn.

”Tehokkain tapa ratkaista kestämätön viljelymaan raivaus on tehdä se yhdessä paikallisyhteisöjen kanssa. Tärkeää on kuitenkin, että paikallisten ihmisten elinkeino ei kärsi. Olemme yhdessä etsineet ja kehittäneet kestäviä tapoja viljellä maata ja saada toimeentuloa”, Rafanomezantsoa kertoo.

WWF työskentelee Madagaskarilla myös laittoman villieläinkaupan suitsimiseksi ja tekee paikallisyhteisöissä ympäristökasvatusta, jotta ihmisten kiinnostus ympäristönsä suojelemiseen lisääntyisi.

Kameleontti sormella.

Pohjois-Madagaskarilla elävä uhanalainen Brookeesia minima on maailman toiseksi pienin kameleonttilaji. Kuvan yksilö on täysikasvuinen.

Kameleontteja elää Madagaskarilla jokaisessa kansallispuistossa ja jopa isojen kaupunkien viheralueilla. Tiedot kameleonttien maailmasta täydentyvät koko ajan, sillä tutkijat löytävät edelleen ennestään tuntemattomia lajeja.

”Luontomme on ainutlaatuinen: jopa 90 prosenttia eläinlajeistamme on endeemisiä, eli niitä elää villinä ainoastaan Madagaskarilla. Jos menetämme ne täältä, menetämme ne koko maailmasta.”

WWF Suomi tukee Madagaskarilla metsäkadon hillitsemistä ja metsien ennallistamista ulkoministeriön kehitysyhteistyövaroin.

Vuorigorillan poikanen

Auta Sademetsä-kummina

Tuellasi suojelemme luonnon monimuotoisuuden aarreaittoja, joita tuhotaan hälyttävällä vauhdilla. Tavoitteemme on pysäyttää maailman metsäkato vuoteen 2030 mennessä. Siihen pystymme vain yhdessä.

Lahjoita alk. 10 €/kk
Vuorigorillan poikanen