Ilmastotoivoa löytyy ruokapöydästä

Herkullinen ja värikäs ateria on myös ilmastoteko, kun se koostetaan maapallo mielessä pitäen.

Syksyn tullen moni meistä eteläsuomalaisista alkoi ajatella kauhulla tulevaa talvea: Entä jos marraskuu jatkuu tälläkin kertaa puolen vuoden ajan? Entä jos luistimet jäävät taas naulaan, pulkat kellariin?

Ilmatieteen laitoksen mukaan viime talvi oli poikkeuksellisen tai jopa ennätyksellisen lauha lähes koko maassa. Tämä voi olla vasta esimakua tulevasta, sillä lauhat talvet ovat yhä todennäköisempiä ilmastonmuutoksen edetessä.

Harmaan talven iskiessä toivo voi löytyä ruokapöydästä. Rakastan kokkaamista. Värikkäistä kasviksista syntyy ihania keittoja, salaatteja ja patoja. Joulunakin juhlapöydän antimien väriloisto piristää. Nautiskelemme perheen kanssa juureslaatikkoja, itse poimittuja sieniä ja kestävästi pyydettyä siikaa.

Kestämätön ruuantuotanto on maailmanlaajuisesti suurin yksittäinen kasvihuone-kaasujen aiheuttaja, ja se myös tuhoaa monimuotoista luontoa.

Ruokavalintamme liittyvät usein siihen, millaista ruokaa olemme tottuneet syömään ja mitä meille tarjotaan. Tässä lehdessä puidaankin sitä, miten valtioiden ravitsemussuositukset saataisiin kestäviksi niin ihmisten kuin maapallon näkökulmasta. Kokki Jaakko Impiö taas kannustaa sivulla 18 ravintoloita tarttumaan rohkeammin vastuullisuuteen.

Myös minä voin suositella lämpimästi luonnon ja ilmaston huomioivaa ruokavaliota ja WWF:n ruokasuosituksia, joita noudatan ylpeänä. Pimeän ja ehkä harmaankin talvenkin keskellä ruoka tuo meidät yhteen – myös ilmastonmuutoksen vastaisessa taistelussa.

Liisa Rohweder

pääsihteeri, WWF Suomi

PS Apua ympäristöystävälliseen ruokailuun löydät osoitteesta wwf.fi/ruokaopas