©© Laura Rahka WWF

Öljyvahingot voivat uhata merialueitamme, mutta myös esimerkiksi Saimaan vesistöä. Kun öljyvahinko tapahtuu, WWF haluaa kyetä toimimaan nopeasti öljyntorjuntatyötä tekevien viranomaisten apuna. Siksi WWF on perustanut vapaaehtoiset öljyntorjuntajoukot.

WWF:n öljyntorjuntajoukot toimivat viranomaisten kutsusta apuna öljyvahingon jälkeisessä rantojen puhdistuksessa sekä esimerkiksi öljyyntyneiden eläinten hoidossa. WWF:n öljyntorjuntajoukot perustettiin vuonna 2003. Nyt niihin kuuluu jo 6700 suomalaista.

Liity mukaan!

WWF:n öljyntorjuntajoukkoihin voi liittyä vapaaehtoiseksi kuka tahansa 18–69-vuotias terve henkilö. WWF kerää rekisterin joukkoihin ilmoittautuneista. Rekisteri sisältää myös tiedon kunkin saamasta öljyntorjuntakoulutuksesta.

Kun öljyonnettomuus tapahtuu, WWF hälyttää öljyntorjujat paikalle viranomaisen kutsusta. WWF voi nopeasti koota ja varustaa "iskuryhmän" ja hälyttää myöhemmin lisää vapaaehtoistyövoimaa.

Toiminta on täysin vapaaehtoista eikä rekisteröityminen velvoita osallistumiseen. Onnettomuustilanteessa on kuitenkin suotavaa, että joukkoihin ilmoittautuneet voivat osallistua öljyntorjuntaan.

HUOM! Voit myös päivittää yhteystietojasi alta löytyvästä linkistä.

Liity mukaan WWF:n vapaaehtoisiin öljyntorjuntajoukkoihin!

Seuraa meitä myös Facebookissa

Kevään ja kesän 2014 tapahtumat

Ryhmänjohtajakoulutus Helsingissä 19.-20.5.2014

Ryhmänjohtajakoulutus on jatkokurssi öljyntorjunnan peruskurssille. Ryhmänjohtajakoulutusta on uudistettu vastaamaan paremmin ryhmänjohtajien toimenkuvaa. Uudella kurssilla perehdytään erityisesti johtamistaidon kehittämiseen sekä teorian että käytännön harjoitusten kautta. Kurssin jälkeen vapaaehtoisella on valmiudet toimia WWF:n öljyntorjuntajoukkojen ryhmänjohtajana. Öljyonnettomuuden sattuessa ryhmänjohtaja saa johdettavakseen kymmenhenkisen öljyntorjuntaryhmän.

Koulutus järjestetään yhteistyössä Suomen Pelastusalan Keskusliiton (SPEK) kanssa. Ryhmänjohtajakoulutus on tarkoitettu niille, jotka ovat jo osallistuneet jollekin WWF:n rantaöljyntorjuntakurssille.

Puolitoista päivää kestävä koulutus alkaa maanantain teoriaosuudella klo 17-20 ja jatkuu tiistain käytännön harjoituksilla klo 9-16. WWF tarjoaa osallistujille lounaan ja kahvit.

Ilmoittautuminen kurssille alkaa keskiviikkona 2.4.2014 klo 9.00. Ilmoittautua voit tämän linkin kautta.

PIHLUS 2014 öljyntorjuntaharjoitus Raumalla 15.-17.8.2014

WWF:n öljyntorjuntajoukot osallistuvat Raumalla järjestettävään, laajaan öljyntorjuntaharjoitukseen, jonka tarkoituksena on kehittää vapaaehtoisjärjestöjen yhteistyötä öljyonnettomuustilanteessa. Harjoitus järjestetään Maanpuolustuskoulutusyhdistyksen (MPK) ja Satakunnan pelastuslaitoksen johdolla ja WWF:n vapaaehtoisia harjoitukseen osallistuu noin 40 henkeä.

Vapaaehtoiset pääsevät harjoittelemaan öljyntorjuntatyötä todentuntuisissa olosuhteissa saaristossa Rauman edustalla. Harjoitus alkaa perjantaina klo. 19.00 ja päättyy sunnuntaina klo 16.00 mennessä. Osallistujille tarjotaan ruokailut ja majoitus. Poikkeuksellisesti tähän harjoitukseen osallistuvien vapaaehtoisten kohtuulliset matkakustannukset korvataan tarvittaessa. Ehdoton yläraja maksettavalle korvaukselle on 100 euroa/osallistuja. Kilometrikorvauksia ei makseta.

Harjoitukseen voi osallistua myös ilman aiempaa kokemusta WWF:n öljyntorjuntajoukkojen toiminnasta. Mukaan mahtuu 30 nopeimmin ilmoittautunutta.

Ilmoittautuminen kurssille alkaa keskiviikkona 2.4.2014 klo. 09.00. Ilmoittautua voit tämän linkin kautta.

WWF:n öljyntorjuntajoukot SuomiAreenassa Porissa 17.7.2014

WWF esittelee öljyntorjuntajoukkojen toimintaa SuomiAreena-tapahtumassa Porissa 17.7.2014. Järjestämme 1,5 tunnin mittaisen öljyntorjuntanäytöksen Kirjurinluodon uimarannalla. Samaan aikaan SuomiAreenan kanssa järjestetään Pori Jazz -festivaalit, joten väkeä on varmasti paljon paikalla. Öljyntorjuntanäytöksessä kerrotaan ajankohtaisista öljyasioista sekä esitellään joukkojen varusteita ja öljyntorjuntaryhmien toimintaa rannalla.

Jos olet Jazzien aikaan Porissa, tervetuloa osallistumaan näytökseen! Aikaisempaa kokemusta WWF:n öljyntorjuntajoukoista ei vaadita. Mukaan mahtuu 15 nopeimmin ilmoittautunutta. Näytökseen osallistuvien vapaaehtoisten kohtuulliset matkakustannukset korvataan tarvittaessa. Yläraja maksettavalle korvaukselle on 100 euroa/osallistuja. Kilometrikorvauksia ei makseta.

Ilmoittautuminen öljyntorjuntanäytökseen alkaa keskiviikkona 2.4.2014 klo. 09.00. Ilmoittautua voit tämän linkin kautta.

Peruskurssi ja öljyyntyneiden eläinten hoitokoulutus

Öljyntorjunnan peruskurssia tai öljyyntyneiden eläinten hoito-koulutusta ei järjestetä keväällä 2014. Seuraavan kerran nämä kurssit ovat ohjelmassa syksyllä 2014.

Peruutukset

Jos olet ilmoittautunut tapahtumaan ja et esteen vuoksi pääsekään osallistumaan, muista perua osallistumisesi lähettämällä viesti Teemu Niinimäelle: teemu.niinimaki@wwf.fi

Muita tapahtumia

Vapepan SAR-harjoitus 21.5.2014

Vapaaehtoinen pelastuspalvelu (Vapepa) etsii vapaaehtoisia maalitoimintaan eli kuvaamaan potilaita onnettomuustilanteessa SAR-harjoituksessa 21.5.2014. Harjoituksen painopisteenä on ”lääkinnän logistiikka” ja se toteutetaan lähinnä sairaaloissa eri puolilla pääkaupunkiseutua (Töölö, Meilahti, Lastenklinikka, Peijas, Jorvi). Harjoitus kestää aamuvarhaisesta noin klo 13 asti. Osallistujille tarjotaan lounas.

Huom! Kyseessä ei ole WWF:n järjestämä harjoitus vaan kaikista järjestelyistä vastaa Vapepa.

Ilmoittautua voit tämän linkin kautta

Tutustu koulutusmateriaaleihin

Oppaat

Öljyntorjuntaopas - Ohjeita öljyyntyneiden rantojen puhdistamiseksi

Öljyyntyneiden eläiten hoito -opas

Öljyntorjunnan peruskurssi 20.9.2013

WWF:n vapaaehtoiset öljyntorjuntajoukot (pdf-tiedosto, 1,19 Mt)

Öljyntorjuntavalmius Itä-Uudenmaan alueella (pdf-tiedosto, 15,3 Mt)

Öljyntorjunnan perusteet: öljykuljetukset ja öljyonnettomuudet (pdf-tiedosto, 1,09 Mt)

Öljyyntyneiden eläinten hoito -koulutus 25.–27.9.2013

Eläinten pelastaminen (pdf-tiedosto, 5,85 Mt)

Öljyyntyneiden eläinten hoitojärjestelyt (pdf-tiedosto, 2,79 Mt)

Öljyvahingoille altistuvia lintulajeja Suomenlahdella (pdf-tiedosto, 1,44 Mt)

Lintujen anatomia sekä ensiapu öljyonnettomuudessa (pdf-tiedosto, 3,29 Mt)

Katso myös WWF:n koulutusvideo öljyyntyneiden rantojen puhdistuksesta

Öljyntorjuja saa koulutusta ja varusteet

Öljyntorjuntaviranomainen käyttää paljon erikoisammattitaitoa vaativaa kalustoa. Viranomaiset vastaavat myös merellä tapahtuvasta öljyntorjunnasta. Rantojen siivous öljystä on kuitenkin pitkälti hidasta käsityötä, missä vapaaehtoisten panos on erittäin tärkeä.

WWF tarjoaa vapaaehtoisille öljyntorjujille sekä perus- että syventävää koulutusta ja lisäksi koulutusta öljyyntyneiden eläinten käsittelyssä ja hoidossa. Täydentävänä koulutuksena voidaan antaa muu muassa viesti- ja ensiapukoulutusta.

Kaikkia vapaaehtoisia ei ole mahdollista tai tarkoitus kouluttaa, vaan he saavat onnettomuustilanteessa ohjeistuksen ryhmänjohtajilta. Koulutetut vapaaehtoiset toimivat avainhenkilöinä organisaatiossa.

Öljyä kerätään pois rannoilta lapioilla, harjakeräimillä ja koneellisesti. WWF hankkii vapaaehtoisille perusvarustuksen, johon kuuluu saappaat, suojahaalarit, kumikäsineet, suojalasit ja keräysvälineet.

Öljyntorjuntajoukkojen idea leviää

Kun WWF Suomi perusti vapaaehtoiset öljyntorjuntajoukot keväällä 2003, ne olivat ainoat laatuaan koko maailmassa. Vapaaehtoiset ovat aiemminkin auttaneet öljyturmien jälkien siivoamisessa. He ovat kuitenkin lähes poikkeuksetta olleet kouluttamattomia ja heidän työnsä koordinoimatonta.

WWF Suomen öljyntorjuntajoukkojen malli on innostanut perustamaan vastaavat joukot Norjaan, Viroon ja Venäjälle.

Pelastetaan itämeri!