LIFE EconomisE © Kata Kreft-Burman / WWF
Päivitetty

LIFE EconomisE -projekti

”Vastinetta rahoille: kannattavasti kohti energiatehokasta ja ilmastokelpoista rakennuskantaa” -hankkeen tavoitteena on vähentää päästöjä yhteistyössä rakennusten omistajien, institutionaalisten sijoittajien sekä kaupunkien ja kuntien kanssa. Hanke alkoi kesäkuussa 2017 ja jatkuu kesäkuuhun 2018 asti.

Mitä?

Hankkeen tavoitteena on parantaa kiinteistöjen energiatehokkuutta ja ilmastokelpoisuutta, mikä nostaa kiinteistöjen arvoa ja säästää ylläpitokuluja.

Hankkeen toimenpiteet edistävät EU:n vuosille 2020 ja 2030 asettamien ilmasto- ja energiatavoitteiden saavuttamista, ja ne huomioivat Pariisin ilmastosopimuksen tavoitteet pitää lämpötilan nousu 1,5–2 asteessa.

Miten?

Hankkeen tavoitteena on vähentää päästöjä yhteistyössä rakennusten omistajien, institutionaalisten sijoittajien sekä kaupunkien ja kuntien kanssa. Hankkeessa energiatehokkuusasioiden parissa työskentelevät tahot saatetaan yhteen, ja heille tarjotaan koulutusta sekä asiantuntemusta toteuttaa energiatehokkuutta parantavia toimenpiteitä.

Ketkä?

WWF pureutuu uusien ja entistä parempien energiatehokkuuspalveluiden ja -ratkaisujen kehittämiseen ja käyttöönottoon. Lisäksi WWF tekee suomalaisten kiinteistösijoittajien kanssa yhteistyötä, joka tähtää sijoitussalkkujen läpivalaisuun ilmastonmuutoksen torjunnan ja siihen sopeutumisen suhteen.

SYKE auttaa kuntia esimerkiksi katselmoinneissa, tarjouspyynnöissä, laskelmissa tai tukien hakemisessa. Lisäksi se kartoittaa kunnissa tehtyjä hyviä käytäntöjä ja levittää niitä toisiin kuntiin. Investoinnista kootaan keskeiset tiedot niin sanottuun ratkaisukorttiin, jota on helppo levittää asiasta kiinnostuneille.

Sykli tarjoaa koulutusta muun muassa elinkaarikustannuksiin ja energiatehokkuuteen liittyen kuntien viranhaltijoille ja luottamushenkilöille.

Miksi?

Rakennuksilla on merkittävä rooli EU:n pyrkimyksissä hillitä kasvihuonekaasupäästöjä. Suomen ilmastopaneelin (2014) mukaan parantamalla nykyisten rakennusten energiatehokkuutta ja vähähiilisillä ratkaisuilla uudisrakennuksissa voidaan energiankulutusta vähentää  21–33 % vuoteen 2050 mennessä.

Nykyrakennusten energiakorjaukset ovat tärkeitä, sillä arvioiden mukaan 70 % niistä on olemassa vielä vuonna 2050.

Ketkä?

Hankkeen toteuttavat Suomen ympäristökeskus SYKE, Suomen ympäristöopisto SYKLI ja WWF. Hanke rahoitetaan osin EU:n LIFE Climate Governance and Information programme -tuella.

Milloin?

15.6.2017–15.6.2020

Hankkeen tavoitteet

• Toteuttaa työpajoja ja tapahtumia, jotka kokoavat yhteen energiatehokkuuden parissa työskentelevät eri tahot sekä mahdollistavat uudet energiatehokkuuteen liittyvät projektit ja pilotit.
  • Yhteistyö institutionaalisten sijoittajien kanssa, jotta niiden kiinteistöomistukset muuttuvat vähähiilisemmiksi ja ilmastokelpoisemmiksi.
  • Antaa kaupunkien ja kuntien päättäjille sekä viranhaltijoille eväitä tehdä rakennuksiin liittyviä sijoituspäätöksiä siten, että niissä huomioidaan energiatehokkuuden parhaat ratkaisut ja elinkaarisuunnittelu.

WWF

Kata Kreft-Burman
Projektikoordinaattori
kata.kreft-burman@wwf.fi

Suomen ympäristöopisto SYKLI

Mia O’Neill
Projektipäällikkö
p. +358 50 586 0284
mia.oneill@sykli.fi

Lue lisää, miten SYKLI on mukana hankkeessa.

Suomen ympäristökeskus (SYKE)

Pasi Tainio