LIFE EconomisE -hanke

”Vastinetta rahoille: kannattavasti kohti energiatehokasta ja ilmastokelpoista rakennuskantaa”. LIFE EconomisE -hankkeen tavoitteena on vähentää päästöjä yhteistyössä rakennusten omistajien, institutionaalisten sijoittajien sekä kaupunkien ja kuntien kanssa. Hanke alkoi kesäkuussa 2017 ja jatkuu kesäkuuhun 2020 asti.

Ajankohtaista

EU:n LIFE-hankkeita hallinnoivan EASME:n projektineuvonantaja Claudia Guerrinin mielestä rakennusten energiatehokkuudella on merkittävä rooli ilmastonmuutoksen vastaisessa työssä. Energiatehokkuudesta on hyötyä ympäristölle, mutta se tuottaa myös taloudellisia etuja ihmisille.
Ilmaston lämpeneminen ihmisen toiminnan seurauksena on yksi suurimmista maailmanlaajuisista kriiseistämme. Ilmastonmuutosta voidaan hillitä parantamalla rakennusten energiatehokkuutta, projektikoordinaattori Kata Kreft-Burman sanoo.
Energiatehokkuus ja laadukas sisäilma ovat asioita, joiden yhteensovittaminen koetaan usein haastavaksi. Energiatehokkuusremonttien ja hyvän sisäilman ajatellaan pahimmillaan jopa olevan suoranaisessa ristiriidassa. Vaan onko asia näin? Kysyimme asiaa suoraan alan asiantuntijoilta.
LUT-yliopisto haluaa lunastaa antamansa ympäristölupaukset kehittämällä omaa toimintaansa. Green Campus on toiminnasta erittäin hyvä esimerkki. Ympäristömyönteinen toimintatapa on antanut yliopistolle edelläkävijän roolin ja avannut myös uusia tutkimusmahdollisuuksia.
LIFE EconomisE -hanke on tyytyväinen siihen, että asumisen ja rakentamisen hiilijalanjäljen pienentäminen on nostettu uuden hallitusohjelman keskeisten tavoitteiden joukkoon. Esitetyt toimenpiteet on kuitenkin saatava mahdollisimman nopeasti suunnitteluasteelta käytännön tasolle.

Hankkeen tausta ja tavoitteet

Rakennukset ovat avainasemassa EU:n pyrkimyksissä kasvihuonekaasupäästöjen leikkaamiseksi. Suomen ilmastopaneelin (2014) mukaan parantamalla nykyisten rakennusten energiatehokkuutta ja vähähiilisillä ratkaisuilla uudisrakennuksissa voidaan energiankulutusta vähentää  21–33 % vuoteen 2050 mennessä. Nykyrakennusten energiakorjaukset ovat tärkeitä, sillä arvioiden mukaan 70 % niistä on olemassa vielä vuonna 2050.

Hankkeen tavoitteet:

• Toteuttaa työpajoja ja tapahtumia, jotka kokoavat yhteen energiatehokkuuden parissa työskentelevät eri tahot sekä mahdollistavat uudet energiatehokkuuteen liittyvät projektit ja pilotit.
  • Yhteistyö institutionaalisten sijoittajien kanssa, jotta niiden kiinteistöomistukset muuttuvat vähähiilisemmiksi ja ilmastokelpoisemmiksi.
  • Antaa kaupunkien ja kuntien päättäjille sekä viranhaltijoille eväitä tehdä rakennuksiin liittyviä sijoituspäätöksiä siten, että niissä huomioidaan energiatehokkuuden parhaat ratkaisut ja elinkaarisuunnittelu

Mitä?

Hankkeen tavoitteena on parantaa kiinteistöjen energiatehokkuutta ja ilmastokelpoisuutta, mikä nostaa kiinteistöjen arvoa ja säästää ylläpitokuluja.

Hankkeen toimenpiteet edistävät EU:n vuosille 2020 ja 2030 asettamien ilmasto- ja energiatavoitteiden saavuttamista, ja ne huomioivat Pariisin ilmastosopimuksen tavoitteet pitää lämpötilan nousu 1,5–2 asteessa.

Kerrostalojen seiniä.

Miten?

Hankkeen tavoitteena on vähentää päästöjä yhteistyössä rakennusten omistajien, institutionaalisten sijoittajien sekä kaupunkien ja kuntien kanssa. Hankkeessa energiatehokkuusasioiden parissa työskentelevät tahot saatetaan yhteen, ja heille tarjotaan koulutusta sekä asiantuntemusta toteuttaa energiatehokkuutta parantavia toimenpiteitä.

Ketkä?

Hankkeen toteuttavat Suomen ympäristökeskus SYKE, Suomen ympäristöopisto SYKLI ja WWF. Hanke rahoitetaan osin EU:n LIFE Climate Governance and Information programme -tuella.

WWF pureutuu uusien ja entistä parempien energiatehokkuuspalveluiden ja -ratkaisujen kehittämiseen ja käyttöönottoon. Lisäksi WWF tekee suomalaisten kiinteistösijoittajien kanssa yhteistyötä, joka tähtää sijoitussalkkujen läpivalaisuun ilmastonmuutoksen torjunnan ja siihen sopeutumisen suhteen.

SYKE auttaa kuntia esimerkiksi katselmoinneissa, tarjouspyynnöissä, laskelmissa tai tukien hakemisessa. Lisäksi se kartoittaa kunnissa tehtyjä hyviä käytäntöjä ja levittää niitä toisiin kuntiin. Investoinnista kootaan keskeiset tiedot niin sanottuun ratkaisukorttiin, jota on helppo levittää asiasta kiinnostuneille.

Sykli tarjoaa koulutusta muun muassa elinkaarikustannuksiin ja energiatehokkuuteen liittyen kuntien viranhaltijoille ja luottamushenkilöille.

Miksi?

Rakennuksilla on merkittävä rooli EU:n pyrkimyksissä hillitä kasvihuonekaasupäästöjä. Suomen ilmastopaneelin (2014) mukaan parantamalla nykyisten rakennusten energiatehokkuutta ja vähähiilisillä ratkaisuilla uudisrakennuksissa voidaan energiankulutusta vähentää  21–33 % vuoteen 2050 mennessä.

Energialoikka

Energialoikka on Suomen ympäristökeskuksen (SYKE) palvelu, jossa suomalaiset kannustavat toisiaan ottamaan käyttöön puhtaampia sekä energia- ja materiaalitehokkaampia tekniikoita ja käytäntöjä. Energia- ja materiaaliloikassa hyvät ratkaisut otetaan käyttöön ja monistetaan naapureille ja koko Suomeen.

Tutustu Energialoikkaan

Hankkeessa toteutettua

Projektikoordinaattori
Katja Lähdesmäki-Josefsson
Energiatehokkuusasiantuntija
Elisabeth Anetjärvi

Muut yhteystiedot

Syke:
Jarmo Linjama

Sykli:
Kaisa Tolonen

LIFE EconomisE-hankkeen logot ja disclaimer-teksti.