Laumanvartijahanke

Ympäristöministeriön rahoittaman Laumanvartijaeläinten käytön lisääminen Suomessa -hankkeen tavoitteena on pohtia, voitaisiinko laiduntavien lampaiden suojelussa käyttää nykyistä laajemmin laumanvartijaeläimiä. Hankkeessa selvitetään ensimmäistä kertaa systemaattisesti ja isolla otannalla laumanvartijakoirien käyttökokemuksia Suomessa, sekä tutkitaan laamojen käyttömahdollisuuksia laumanvartijoina lammastiloilla. Hanke on käynnissä 2021 – 2022.

Tilastojen mukaan susi on aiheuttanut vuosittain keskimäärin yli sata petovahinkona korvattua lammasvahinkoa. Suurpetovahinkojen estämiseksi käytetään muun muassa sähköisiä suurpetoaitoja ja laumanvartijakoiria. WWF:n koordinoiman hankkeen avulla tutkitaan myös ensimmäistä kertaa Suomessa laamojen käyttömahdollisuuksia lammastiloilla. Aiheesta lisää täällä.

Hankkeen osana on laumanvartijakoiriin liittyvä kysely, johon pääset vastaamaan täällä. Kysely on rajattu Suomen kennelliiton hyväksymien rotujen laumanvartijakoirille, jotka ovat/ovat olleet työkäytössä karjatiloilla.

WWF koordinoi hankkeen toimenpiteiden toteutusta ja vastaa hankehallinnosta. Hankkeen yhteistyökumppaneina ovat Suomen lammasyhdistys, Suomen Maremmano-Abruzzese seura ry ja Suomen alpakka- ja laamayhdistys ry. Hanke on käynnissä vuoden 2022 loppuun asti.

Pysy kartalla luonnonsuojelun kuulumisista - tilaa WWF Suomen uutiskirje

WWF:n uutiskirjeen avulla pysyt kartalla luonnonsuojelun tuoreimmista kuulumisista. Uutiskirje kolahtaa sähköpostiluukkuusi kerran kuukaudessa.

Pysy kartalla luonnonsuojelun kuulumisista - tilaa WWF Suomen uutiskirje