Cur­ry­si­la­kat

Tämä currylla maustettu kalaherkku nousee jouluruokien eliittiin. Silakka on ollut merkittävä ravinnonlähde pohjoisen ihmisille jo monien sukupolvien ajan, ja yhä nykyäänkin se on saalismäärältään Suomen ammattikalastuksen ylivoimaisesti merkittävin saalislaji. Valitettavasti suuri osa kalastajien silakkasaaliista käytetään kuitenkin turkiseläinten rehuksi. Suomen silakan kalastus on saanut kestävästä kalastuksesta kertovan MSC-sertifikaatin vuonna 2018. Suomalaisten tulisi syödä silakkaa tuntuvasti nykyistä enemmän.

Annoksia: 4
Valmistusaika: 25 min + 1vrk

Ainekset

400 g MSC-merkittyjä silakkafileitä

Etikkaliemi

1 dl väkiviinaetikkaa
1/2 l jääkylmää vettä
1 rkl merisuolaa

Marinointikastike

1 dl crème fraichea
1/2 tl suolaa
1 rkl sitruunamehua
3 rkl rypsiöljyä
1/2 dl silputtua purjoa
1 1/2 tl curryjauhetta
ripaus sokeria
silputtua tilliä
ripaus rouhittua valkopippuria

Valmistusohje

1. Poista silakoista selkäranka ja nahka. Puolita fileet pituussuunnassa ja laita kypsymään etikkaliemeen yöksi jääkaappiin. Siivilöi etikkaliemi pois ja jätä silakat valumaan lävikköön.

2. Silppua purjo ja tilli. Sekoita voimakkaasti haarukalla ranskankerman joukkoon huoneenlämpöinen rypsiöljy. Rouhi joukkoon hieman valkopippuria, ja mausta suolalla ja ripauksella sokeria. Lisää sitruunamehu, curryjauhe, ja purjo- ja tillisilppu.

3. Kääntele silakat kastikkeeseen ja anna maustua vähintään 1 vuorokauden.

Syö ympäristöystävällisesti

Kestämätön ruuantuotanto on suurin yksittäinen syy luonnon monimuotoisuuden romahtamiseen. Näin suojelet luontoa jokaisella suupalalla!

Lue vinkit

Syö ympäristöystävällisesti