Soijapavut © Thomas  Cristofoletti / WWF-US
Päivitetty

Suomalainen soijasitoumus

Kesko, Arla Suomi, HKScan Finland ja Unilever Finland yhteistyössä WWF Suomen kanssa ovat perustaneet suomalaisen soijasitoumuksen 19.2.2016. Yritysten sitoumus vähentää soijan tuotannon ympäristövaikutuksia tuottajamaissa.

Suomalaisen soijasitoumuksen jäsenet sitoutuvat siihen, että vuoteen 2020 mennessä kaikki niiden omien tuotteiden tuotantoketjussa käytetty soija on vastuullisesti tuotettua, Roundtable on Responsible Soy (RTRS)- tai ProTerra-sertifioitua soijaa. Sitoumus kattaa sekä suomalaisen tuotantoketjun että ulkomaisen hankinnan.

Sertifiointi koskee soijan alkuperää ja tuotantoketjua. Sertifioinnin suorittaa riippumaton kolmas osapuoli. Sertifioinnin yli sata kriteeriä sisältävät muun muassa ympäristö-, paikallisyhteisö- ja työskentelyolosuhdetarkastelut. RTRS ja ProTerra -sertifikaatit vähentävät huomattavasti viljelyn ympäristövaikutuksia estämällä luonnonympäristöjen ja uhanalaisten alueiden muuttamisen viljelysmaaksi.

Suomalaisen soijasitoumuksen perustajäsenet ovat Kesko, Arla Suomi, HKScan Finland ja Unilever Finland yhteistyössä WWF Suomen kanssa.

Yritykset raportoivat julkisesti etenemisestään sitoumuksen saavuttamisessa vuosittain.

Suomalainen soijasitoumus on avoin ryhmä. Haastamme muut suomalaiset toimijat liittymään mukaan!

Soijasitoumuksen jäsenet (19.2.2016):
HKScan Finland
Kesko
Arla Suomi
Unilever Finland

Liity soijasitoumukseen! Kysy lisätietoja:
Annukka Valkeapää
suojeluasiantuntija, WWF
annukka.valkeapaa@wwf.fi

Tiedote 19.2.2016: Suomalainen soijasitoumus haastaa yritykset käyttämään vastuullista soijaa

Lisätietoa vastuullisen soijan sertifikaateista:

WWF on toiminut vuosia vastuullisen soijan käytön edistämiseksi ja vedonnut avainyrityksiin sekä Suomessa että kansainvälisesti. Tavoitteemme on, että kaikki suomalaiset toimijat liittyvät soijasitoumukseen, jotta suomalaisessa tuotannossa käytetty soija on vastuullista viimeistään vuoteen 2020 mennessä.

Valtaosa suomalaisten käyttämästä soijasta päätyy ruokapöytiimme eläinperäisten tuotteiden kautta. Suurin osa tästä soijasta on peräisin Etelä-Amerikasta jossa soijan tuotannon hallitsematon kasvu on vakava ongelma arvokkaille elinympäristöille ja monimuotoisuudelle sekä paikallisväestöjen hyvinvoinnille.