Suomalainen soijasitoumus

Suomalaisen soijasitoumuksen jäsenet sitoutuvat siihen, että vuoden 2020 loppuun mennessä kaikki niiden omien tuotteiden tuotantoketjussa käytetty soija edistää vastuullisesti tuotettua, Roundtable on Responsible Soy (RTRS)- tai ProTerra-sertifioitua soijaa. Sitoumus kattaa sekä suomalaisen tuotantoketjun että ulkomaisen hankinnan.

Soijasitoumuksen jäsenet (2.2.2017):
HKScan Finland
Kesko
Arla Suomi
Unilever Finland
Norvida
Fazer
Valio

Yritysten sitoumus vähentää soijan tuotannon ympäristövaikutuksia tuottajamaissa. Sertifiointi koskee soijan alkuperää ja tuotantoketjua. Sertifioinnin suorittaa riippumaton kolmas osapuoli. Sertifioinnin yli sata kriteeriä sisältävät muun muassa ympäristö-, paikallisyhteisö- ja työskentelyolosuhdetarkastelut. RTRS ja ProTerra -sertifikaatit vähentävät huomattavasti viljelyn ympäristövaikutuksia estämällä luonnonympäristöjen ja uhanalaisten alueiden muuttamisen viljelysmaaksi.

Yritykset raportoivat julkisesti etenemisestään sitoumuksen saavuttamisessa vuosittain.

Suomalaisen soijasitoumuksen perustajäsenet ovat Kesko, Arla Suomi, HKScan Finland ja Unilever Finland yhteistyössä WWF Suomen kanssa. Sitoumus perustettiin 19.2.2016.

Liity soijasitoumukseen! Kysy lisätietoja:

Lisätietoa vastuullisen soijan sertifikaateista:

WWF on toiminut vuosia vastuullisen soijan käytön edistämiseksi ja vedonnut avainyrityksiin sekä Suomessa että kansainvälisesti. Tavoitteemme on, että kaikki suomalaiset toimijat liittyvät soijasitoumukseen, jotta suomalaisessa tuotannossa käytetty soija tukee vastuullista tuotantoa viimeistään vuonnaa 2020.

Valtaosa suomalaisten käyttämästä soijasta päätyy ruokapöytiimme eläinperäisten tuotteiden kautta. Osa tästä soijasta on peräisin Etelä-Amerikasta, jossa soijan tuotannon hallitsematon kasvu on vakava ongelma arvokkaille elinympäristöille ja monimuotoisuudelle sekä paikallisväestöjen hyvinvoinnille.

Lue lisää: Soija syynissä: ruuaksi, rehuksi vai boikottiin?