Kapteeni Cousteaun poika mykkää potilasta parantamassa

”Meri on kuin mykkä potilas, pinnalta ei näe onko se sairas vai terve”.  Näin kuvaili legendaarisen meriensuojelijan, kapteeni Jacques Cousteaun poika Pierre-Yves Cousteau erästä keskeistä merien suojeluun liittyvää haastetta.  Hän puhui Helsingissä Haaga-Helia ammattikorkeakoulun ja WWF Suomen järjestämässä Save our Seas – seminaarissa keskiviikkona.  Bio Rexissä pidetyssä seminaarissa puhuttiin maailman merien lisäksi myös Itämeren tilasta ja paranemismahdollisuuksista ison asiantuntijajoukon voimin.

Merenpinnan alapuolinen maailma on yleensä ihmisille tuntematon. Tähän liittyy Cousteaun mukaan ongelma: sitä, mitä ei tunne, ei pysty rakastamaan. Siksi Pierre-Yves Cousteau on perustanut Cousteau Divers –nimisen, meriä rakastavien sukeltajien maailmanlaajuisen yhteisön. Yhteisön avulla hän aikoo hankkia tietoja merien tilasta ja levittää viestiä merten suojelemisen tärkeydestä. Viestinnässä on tärkeätä myös viihde ja elämykset; niiden avulla voi koskettaa aivojen lisäksi ihmisten sydämiä.

Pierre-Yves Cousteau vaati lisää merellisiä suojelualueita, joiden vaikutus ympäröivään luontoon ja ihmisyhteisöihin on aina myönteinen: kalakannat ja muu meriluonto elpyvät ja lähikaupungit hyötyvät taloudellisesti muun muassa kalastuksen ja lisääntyneen turismin kautta. ”Rion kokouksessa kaksikymmentä vuotta sitten päätettiin lisätä merellisiä suojelualueita kymmenellä prosentilla. Mutta mitä on saatu aikaan: suojelualueiden määrä on lisääntynyt alle yhdellä prosentilla!”, Cousteau painotti.

Toivoa ja ratkaisuja

”Ihmistoiminta Itämeren ympärillä on lisääntynyt niin paljon, että merta saa enää takaisin luonnontilaan. Sen tilaa voidaan kuitenkin parantaa paljon”, sanoi WWF Suomen meriohjelman päällikkö Sampsa Vilhunen seminaarissa.

Vilhusen mukaan Itämeren ongelmat voidaan kiteyttää viiteen keskeiseen asiaan: Itämeressä ei voi aina uida myrkyllisten sinilevien takia; Itämeren kaloja ei voi syödä rajattomasti niihin kertyneiden myrkkyjen takia; vakava öljyonnettomuus on koko ajan mahdollinen; ihmistoiminta lisääntyy Itämerellä räjähdysmäisesti seuraavan vuosikymmenen aikana ja ilmastonmuutos lisää Itämeren ongelmia, kuten rehevöitymistä.

Vilhunen oli kuitenkin Itämeren suhteen optimistinen. Hän listasi useita positiivisia kehityskulkuja ja päätöksiä, kuten päätöksen lopettaa fosfaattien käyttö kotitalouden pesuaineissa sekä teollisuuden ja yhdyskuntien vedenpuhdistuksen jatkuvan paranemisen. Vilhusen johtopäätös oli: apu Itämerelle on tulossa!

Ympäristöystävällisin hallitus ikinä

Kansliapäällikkö Hannele Pokka toi seminaariin ympäristöministeri Ville Niinistön tervehdyksen. Hänen mukaansa nykyisen hallituksen toiminta on ympäristöystävällisempää kuin minkään muun aikaisemman hallituksen. ”Tavoitteemme on kestävämpi talous ja vähemmän ahne yhteiskunta.”

Suomen omaksi erityistehtäväksi Itämeren suojelemisessa Pokka nimesi maatalouden päästöjen vähentämisen erityisesti Saaristomeren alueella.

Save our Seas –tilaisuuden järjestämistä tukivat Ensaco, Hotel Haven, NRJ, Tallink HOtels, Ice Magic, Villa sekä airBaltic.