Saimaannorpan suojelemiseksi säädetty verkkokalastuskielto alkaa tänään

Erittäin uhanalaisia saimaannorppia suojeleva jokavuotinen verkkokalastuskielto alkaa tänään. Verkkokalastus on kielletty Saimaan norppa-alueilla kesäkuun loppuun saakka poikasten eli kuuttien suojelemiseksi. Kalanpyydysten aiheuttama kuolleisuus on tällä hetkellä saimaannorpan suurin uhka.

”Norppaemot alkavat vieroittaa poikasiaan näinä päivinä. Tämä tarkoittaa, että Saimaan sokkeloisissa vesissä ui pian useita kymmeniä kuutteja vailla emon opastusta. Pienen kokonsa ja kokemattomuutensa takia ne ovat vaarassa jäädä kiinni kalaverkkoihin ja löysänieluisiin katiskoihin”, WWF:n ohjelmapäällikkö Petteri Tolvanen sanoo.

Kalastusrajoitukset ovat voimassa lähes koko Suur-Saimaan alueella. Ne kattavat valtaosan norpan tunnetuista lisääntymisalueista.

Saimmannorppa makaa järvestä esiin nousevalla kivellä kesäisissä olosuhteissa.

Rajoituksista löytyy kuitenkin aukkoja. Niistä tällä hetkellä huolestuttavimmat ovat Puruvedellä, jossa syntyi tänä vuonna kaksi saimaannorpan poikasta. Toinen poikasista syntyi alueella, jossa kalastusrajoitukset eivät ole voimassa. Puruvedellä eli aikoinaan vahva norppakanta. Nyt norppa on hitaasti palaamassa alueelle.

”Norpan tulevaisuuden kannalta on tärkeää, että se saa levittäytyä rauhassa vanhoille elinalueilleen. Niinpä Puruveden kuutteja on suojeltava aivan erityisesti”, Tolvanen sanoo.

”Kalastusrajoituksia on laajennettava Puruvedellä mahdollisimman pian.”

Uusimman arvion mukaan Saimaassa ui hieman alle 400 norppaa.

”Saimaannorpan suojelua on jatkettava, sillä se ei ole vielä läheskään turvassa. Meidän on muistettava, että jos saimaannorppa häviää Saimaalta, se häviää koko maailmasta. Siksi norpan suojelu on kunnia-asia meille suomalaisille”, WWF:n pääsihteeri Liisa Rohwedersanoo.

Saimaannorpan suojelemiseksi säädettyihin kalastusrajoituksiin voi tutustua tarkemmin selaamalla WWF:n Norppakarttaa osoitteessa norppakartta.wwf.fi.

Liity saimaannorppakummiksi

Saimaannorpat tarvitsevat apuamme. Liity norpan suojelijoiden eturiviin.

Liity kummiksi

Liity saimaannorppakummiksi

Saimaannorpat tarvitsevat apuamme. Liity norpan suojelijoiden eturiviin.