Ilmastonmuutos tuo vaikeuksia lumeen sopeutuneille eläimille Suomessa

Ilmastonmuutos on jo muuttanut Suomen talvisia elinolosuhteita, mikä vaikuttaa lumeen sopeutuneisiin lajeihin. Tuoreen ilmastoraportin mukaan lumi ja jää vähenevät ennennäkemättömällä nopeudella.

Hallitustenvälisen ilmastonmuutospaneelin IPCC:n tuore raportti kertoo, millaisia muutoksia ilmastonmuutos tuo alueille, joilla esiintyy jäätä ja lunta. Muutos pohjoisessa tapahtuu nopeasti, sillä esimerkiksi arktinen alue lämpenee kaksi kertaa nopeammin kuin maapallo keskimäärin. Elinolosuhteet muuttuvat niin nopeasti, etteivät kaikki lunta jäätä tarvitsevät eläimet ehdi sopeutua tilanteeseen.

Ilmastonmuutoksen tuoma lumen, jään ja pakkasen väheneminen vaikuttavat jo nyt esimerkiksi näihin kotimaisiin eläimiimme.

1 Saimaannorppa

Saimaannorpan kuutti köllöttelee aurinkoisella lumihangella emonsa kanssa.

Erittäin uhanalainen saimaannorppa on yksi maailman harvinaisimmista hylkeistä. Se on täysin riippuvainen lumesta ja jäästä. Norpat kaivavat pesänsä jään alta lumikinoksiin, joita ilman poikasten eli kuuttien selviytyminen on merkittävästi huonompaa. Suljetulla Saimaan alueella elävä norppa ei voi paeta pohjoiseen, joten sen kyky sopeutua ilmastonmuutokseen on erityisen heikko.

2 Itämerennorppa

Itämerennorppa kurkistaa Itämerestä

Itämerellä elävälle itämerennorpalle ilmaston lämpeneminen on kohtalokasta aivan kuten sen lähisukuiselle saimaannorpallekin. Itämeren jääpeite voi pienentyä tämän vuosisadan loppuun mennessä jopa 80 prosenttia. Itämerennorppa synnyttää poikasensa ahtojäälohkareiden muodostamiin pesäkoloihin, joten jään väheneminen vaikeuttaa itämerennorpan lisääntymistä. Varsinkin Saaristomerellä elävä pieni itämerennorppakanta kärsii jäättömien talvien seurauksista jo nyt.

3 Ahma

Ahma juoksee hangella

Ahma kärsii vähenevästä lumipeitteestä. Ahma kaivaa pesänsä lumeen, joten lumen väheneminen vaikuttaa ahman pesintään. Myös ahman levinneisyysalue noudattelee säännöllisen lumipeitteen etelärajaa.

4 Tunturisopuli

Tunturisopuli kurkistaa pesäkolostaan.

Tunturisopuli kaipaa menestyäkseen pitkiä, kylmiä ja lumisia talvia. Tunturisopuli ruokailee ja lisääntyy lumen alla. Sille erityisen haitallisia ovat talviset vesisateet, joiden todennäköisyys lisääntyy ilmastonmuutoksen myötä. Vesi valuu maanpinnalle ja muodostaa jääkuoren, jonka alta sopulit eivät pääse etsimään ravintoa.

5 Naali

Kaksi valkoista naalia jahtaa toisiaan lumihangella

Naali elää arktisilla alueilla. Suomessa naaleja havaitaan nykyisin vain muutamia vuosittain. Kettu on vallannut naalin elinympäristöjä, jolloin naali on joutunut väistymään yhä pohjoisemmaksi. Ilmastonmuutos on todennäköisesti auttanut kettua levittäytymään pohjoiseen. Naali käyttää ravinnokseen muun muassa tunturisopulia, joka on myös lumesta riippuvainen laji.

6 Tunturipöllö

Tunturipöllö lentää lumisen maiseman yllä

Tunturipöllö on jo nyt Suomessa äärimmäisen uhanalainen laji. Tulevaisuudessa on vaara, että tunturipöllö häviää Suomesta kokonaan. Tunturipöllö elää pohjoisilla avotuntureilla. Ilmastonmuutoksen seurauksena avotunturit ovat vaarassa kasvaa umpeen. Tunturipöllö syö lähes ainoastaan myyriä ja tunturisopuleita, ja erityisesti tunturisopuleiden määrä on riippuvainen lumisista talvista.

Mitä WWF tekee?

• Torjumme ilmastonmuutosta

Torjumme ilmastonmuutosta Suomessa ja kansainvälisesti. Vaadimme valtioilta nopeita päästövähennyksiä ja sitoutumista kansainvälisiin ilmastosopimuksiin.

• Suojelemme saimaannorppaa

Olemme suojelleet saimaannorppaa vuodesta 1979. Olemme edistäneet Saimaalle verkkokalastuskieltoja ja norppaystävällisten kalanpyydysten käyttöä. Vähälumisina talvina kolaamme apukinoksia saimaannorpan pesinnän helpottamiseksi.

• Autamme ahmaa

Ahman suojelemiseksi edistämme vahinkojen korvausjärjestelmän uudistamista niin, että se tukisi ahmojen kantojen vahvistumista. Lisäksi suojelemme ahman elinympäristöjä ja ehkäisemme sen salametsästystä.

• Suojelemme naalia

Naalia autamme rahoittamalla Metsähallituksen ylläpitämiä ruokinta-automaatteja ja auttamalla tutkimustiedon keräämisessä.

Miten sinä voit auttaa?

Naali ja kettu vastakkain piirroskuvituksessa

Ilmastonmuutos muuttaa Suomen luontoa

Ilmastonmuutos on jo muuttanut metsiä, Itämerta ja Lapin tuntureita. Tulevaisuudessa muutokset tapahtuvat yhä nopeammin.

Katso, miten Suomen luonto muuttuu
Naali ja kettu vastakkain piirroskuvituksessa

Ilmastonmuutos muuttaa Suomen luontoa

Liity Lumi-kummiksi

Suojele kanssamme pohjoista luontoa ilmastonmuutoksen vaikutuksilta. Lumesta ja jäästä riippuvaiset eläimet ovat vakavasti uhattuna jo nyt – myös Suomessa.

Lahjoita alk. 10 €/kk

Liity Lumi-kummiksi