Pohjoinen merijää sulanut jälleen lähes ennätyspieneksi

Arktisen alueen merijää on sulanut tänä vuonna lähes ennätyspieneksi. Vuonna 1979 alkaneen mittaushistorian aikana jääpeite on ollut pienempi ainoastaan vuonna 2012.

Pienimmillään jääpeite näyttäisi tänä vuonna olleen 18. syyskuuta, jolloin jää peitti hieman yli neljän miljoonan neliökilometrin kokoisen alueen. Jääpeite oli yhtä pieni vuosina 2007 ja 2016. Tiedot perustuvat yhdysvaltalaisen National Ice and Snow Data Centerin (NSIDC) tekemään seurantaan. Laajimmillaan arktinen merijää on maaliskuun tienoilla.

”Uutinen on valitettava, muttei yllättävä. Ilmastonmuutos lämmittää arktista aluetta nopeammin kuin mitään muuta aluetta maapallolla. Näyttää siltä, että Pohjoinen jäämeri on kesäisin kokonaan sula pelottavan pian”, WWF:n asiantuntija Lotta Manninen sanoo.

”Lukuisat lajit aina katkaravuista jääkarhuihin ja valaisiin ovat riippuvaisia merijäästä. Nämä lajit kärsivät, jos emme saa ilmastonmuutosta hillittyä”, Manninen jatkaa.

Hallitustenvälinen ilmastopaneeli IPCC julkaisee keskiviikkona erikoisraportin, joka tarkastelee ilmastonmuutoksen vaikutuksia maapallon jäätyviin alueisiin.

Liity Lumi-kummiksi

Suojele kanssamme pohjoista luontoa ilmastonmuutoksen vaikutuksilta. Lumesta ja jäästä riippuvaiset eläimet ovat vakavasti uhattuna jo nyt – myös Suomessa.

Lahjoita alk. 10 €/kk

Liity Lumi-kummiksi