Lumileopardien historiallinen pannoitus onnistui Nepalissa: ”Olennaista tietoa uhanalaisen lajin suojelijoille”

Länsi-Nepalissa onnistunut lumileopardien pannoitus tarjoaa lajin suojelijoille ja tutkijoille kullanarvoista tietoa kissapetojen käyttäytymisestä ja elintavoista. Lumileopardeja uhkaavat erityisesti elinympäristöjen väheneminen, ilmastonmuutos ja salametsästys. WWF oli mukana toteuttamassa pannoitusta.

Marraskuussa 2019 Länsi-Nepalissa Shey Phoksudon kansallispuistossa matkannut retkikunta onnistui tavoitteessaan. Asiantuntijat saivat pannoitettua kaksi lumileopardiyksilöä GPS-satelliittipaikantimilla varustetuin pannoin.

Noin neljän kilometrin korkeudessa kiinni otetut lumileopardit saivat nimikseen Zeborong ja Shyamling. Kumpikin uroskissapeto vapautettiin pannoituksen jälkeen välittömästi takaisin luontoon.

”Alueella elää Nepalin suurin lumileopardipopulaatio ja läntinen Himalaja on muutenkin lajin tärkeimpiä elinympäristöjä. Satelliittipannoituksen avulla tehtävä tutkimus ja seuranta auttaa ikonisen lajin suojelua”, vahvistaa tohtori Bishwa Nath Oli Nepalin metsä- ja ympäristöministeriöstä.

”Pannoitusten avulla suojelijat saavat olennaista tietoa uhanalaisten lumileopardien liikkeistä ja reviireistä”, sanoo WWF Suomen suojeluasiantuntija Tanja Pirinen.

Tutkijoiden suorittama operaatio on merkittävä etenkin siksi, että tämä on ensimmäinen kerta, kun Länsi-Nepalin lumileopardeille kiinnitetään satelliittipaikannin. 1980-luvulla alueella laitettiin viidelle lumileopardille radioseurantapanta, mutta alueelta ei ole juuri lainkaan tuoretta dataa. Nyt viranomaiset ja tutkijat voivat seurata Zeborongin ja Shyamlingin liikkeitä tarkasti.

Nepalissa pannoitettu lumileopardi istuu pensaikossa.

Suurimmat uhat uhanalaiselle lumileopardille ovat elinympäristöjen väheneminen esimerkiksi teiden, rautateiden ja kaivosten tieltä, ilmastonmuutos, salametsästys sekä petoviha. Pannoitusten tarjoamien tietojen avulla tutkijat pyrkivät tunnistamaan lajille kriittisen tärkeät elinympäristöt ja niiden väliset käytävät.

”Maamme infrastruktuurin kehittyessä pannoituksen tarjoama tieto on avainasemassa pohdittaessa lumileopardien ja ihmisten yhteiseloa sekä sitä edesauttavia toimenpiteitä. Kerättävä tieto auttaa myös havainnoimaan, kuinka lumileopardien suojelu sujuu Nepalissa ilmastonmuutoksen uhatessa”, sanoi WWF Nepalin maajohtaja Ghana Gurung.

Nepalin hallituksen johtama lumileopardien pannoitus toteutettiin yhteistyössä WWF Nepalin ja muiden paikallisten lumileopardien suojelutyötä tekevien järjestöjen kanssa.

Maapallon sydän lyö tyhjää, kun yksikin laji häviää

Ilmastonmuutos kuihduttaa elinympäristöjä ja kiihdyttää lajien sukupuuttoa. Nyt on kiire pysäyttää luonnon monimuotoisuuden köyhtyminen. Ole kanssamme ratkaisemassa maailman vakavinta ympäristökriisiä.

Auta WWF-kummina

Maapallon sydän lyö tyhjää, kun yksikin laji häviää