Seuraa kyitä ja kyttää sääksiä suorissa lähetyksissä – uudet livekamerat nyt auki

WWF:n Luontolivessä seurataan nyt käärmeiden luikertelua ja odotellaan sääksien saapumista. Lähetykset tarjoavat innostavia luontoelämyksiä, joita kokeakseen ei tarvitse poistua neljän seinän sisältä.

WWF avasi uudestaan kaksi viime vuonna suursuosioon noussutta livelähetystä. Käärmeiden luikertelua katsottiin viime huhtikuussa yli 500 000 kertaa, ja sääksien pesintää seurattiin reilun neljän kuukauden aikana peräti 2,4 miljoonaa kertaa.

”Tällä hetkellä WWF:n Luontoliven konsepti tuntuu ajankohtaisemmalta kuin koskaan. Haluamme tuoda luonnon ihmisten lähelle vaikeina aikoina. Suorien luontolähetysten parissa voi viihtyä vaikka kotisohvalla”, WWF:n viestinnän asiantuntija Joonas Fritze sanoo.

WWF:n Luontoliven tavoite on levittää tietoa luonnosta ja innostaa ihmisiä osallistumaan sen suojeluun. WWF on toteuttanut Luontoliven yhdessä Pukki Visualsin kanssa.

Kyykameran toivotaan vähentävän ennakkoluuloja

Sahanlaitakuvioinen kyy on lähes kaikille suomalaisille tuttu laji. Kyiden lisäksi lähetyksessä voi nähdä rantakäärmeitä. WWF asensi kameran käärmeharrastaja Toni Beckmanin kanssa.

”Tavoitteemme on tehdä käärmeitä, etenkin kyytä, tutummaksi ihmisille ja hälventää niihin kohdistuvia pelkoja ja ennakkoluuloja”, WWF:n suojeluasiantuntija Teemu Niinimäki sanoo.

Kyy on Suomen ainoa myrkyllinen käärme.

Suomessa kyitä elää melkein koko maassa, mutta niiden määrät ovat vähentyneet paikoin huomattavasti rakentamisen, liikenteen ja vainon takia.

Kyy ei valitettavasti ole Suomessa rauhoitettu laji, joten sen tappamisesta ei rangaista.

”Kyy ei ole aggressiivinen eläin. Jos se puree, se tekee sen vihoviimeisenä puolustuskeinonaan. Viestimme on, että kyitä kannattaa varoa, mutta vainoon ei ole syytä”, Niinimäki sanoo.

Terveelle aikuiselle kyyn purema ei ole kovin vaarallinen, mutta lapsille ja vanhuksille purema voi olla riski. Kyyn purtua niin aikuisten kuin lastenkin tulee hakeutua välittömästi lääkärin hoitoon.

Katso WWF:n Luontoliven kyykameraa.

Sääksen poikasia pesässä.

Sääksiä, vanhalta nimeltään kalasääskiä, on seurattu WWF:n Luontolivessä jo neljänä kesänä.

Sääksiä odotetaan pesälle

WWF ja luontokuvaaja Juha Taskinen veivät kameran Saimaalla sijaitsevalle pesälle jo maaliskuussa, jotta katsojat voisivat seurata pesintää emojen saapumisesta asti.

”Pesä on vielä tyhjä, mutta ei todennäköisesti kauaa. Ensimmäiset sääkset saapuvat Suomeen joskus jo maaliskuun puolella. Sääkset solmivat elinikäisen parisuhteen ja palaavat useimmiten tuttuun pesään. Katsojat pääsevät siis suurella todennäköisyydellä seuraamaan samaa paria kuin edellisinäkin vuosina”, WWF:n ohjelmapäällikkö Petteri Tolvanen sanoo.

Sääksi on iso petolintu, joka luokiteltiin Suomessa vielä hiljattain silmälläpidettäväksi eli lähes uhanalaiseksi. Sääksien vaarana on etenkin metsästys niiden pitkällä muuttomatkalla Afrikkaan. Lisäksi sääksiä uhkaa pula pesäpaikoista. Ne rakentavat pesänsä korkeille paikoille, useimmiten vanhan puun latvaan. Painava pesä tarvitsee alustakseen jykevän puun, mutta vanhat metsät ovat nykyään harvinaisia hakkuiden takia.

Katso WWF:n Luontoliven sääksikameraa.

Suojele elämää WWF-kummina

Monimuotoinen luonto on kaiken elämän edellytys maapallollamme. Silti luontoa tuhotaan nyt nopeammin kuin koskaan ihmisen historian aikana. Meillä on ratkaisuja pysäyttää luonnon hätätila, mutta se on mahdollista vain tukijoidemme avulla. Nyt tarvitaan jokaista luonnonsuojelijaa!

Lahjoita alk. 10 €/kk

Suojele elämää WWF-kummina

Pysy kartalla luonnonsuojelun kuulumisista - tilaa WWF Suomen uutiskirje

WWF:n uutiskirjeen avulla pysyt kartalla luonnonsuojelun tuoreimmista kuulumisista. Uutiskirje kolahtaa sähköpostiluukkuusi kerran kuukaudessa.

Pysy kartalla luonnonsuojelun kuulumisista - tilaa WWF Suomen uutiskirje