Äärimmäisen uhanalaisen malakantiikerin pennut tallentuivat kuviin Malesiassa

Piilokameramme kuvaamat malakantiikerin pennut tuovat toivonpilkahduksen erittäin harvalukuiseksi käyneiden tiikereiden suojelutyössä.

WWF Malesia asetti aiemmin tänä vuonna kameran Malesian ja Thaimaan rajaseudulla sijaitsevalle Belum-Temengorin metsäalueelle. Kameralle saatiin todella harvinaista kuvaa malakantiikeriemosta ja sen kolmesta arviolta 1,5–2-vuotiaasta pennusta. Tiikerit ohittivat kameran kahdesti kuukauden välein.

Malesiassa ja Thaimaassa elävien malakantiikerien määrä on viimeisten vuosikymmenten aikana romahtanut, ja vuonna 2015 populaatio luokiteltiin äärimmäisen uhanalaiseksi. Belum-Temengorin alueella tiikereiden määrä on vähentynyt 50 prosenttia vuosien 2009 ja 2018 välillä todennäköisesti laajalle levinneen ansalankasalametsästyksen vuoksi.

”Malakantiikereitä on luonnossa vain alle 200. Kameran kuvat antavat lajille toivoa ja kannustavat meitä tiikereiden suojelutyössämme.”, sanoo WWF Malesian pääsihteeri Sophia Lim.

“Nämä havainnot osoittavat, että elinympäristö ja alueen saaliseläinten määrä sopivat tiikereille. Salametsästys on kuitenkin malakantiikerien suurin uhka. Tarvitaan siis pysyviä ja vahvempia salametsästyksen vastaisia toimia, jotta voimme varmistaa esimerkiksi näiden pentujen olevan turvassa metsästäjiltä ja selviytyvän aikuisiksi”, kuvailee puolestaan Malesian luonnonvaraministeriön Villieläin- ja kansallispuistoyksikön johtaja Dato’ Abdul Kadir bin Abu Hashim.

Haluatko auttaa?

Ole rakentamassa parempaa tulevaisuutta!

Alle 50 vuodessa maailman villieläinten populaatiot ovat kutistuneet keskimäärin 68 prosenttia. Luontoa tuhotaan nyt nopeammin kuin koskaan ihmisen historiassa. Teemme joka päivä töitä lajikadon ja elinympäristöjen tuhoutumisen pysäyttämiseksi, mutta se on mahdollista vain tukijoidemme avulla.

Auta WWF-kummina

Ole rakentamassa parempaa tulevaisuutta!