Näkökulma: Jokaisella on oikeus hyvään ravintoon

Nykyiset kulutustapamme köyhdyttävät luontoa ja vaikeuttavat kehittyvien maiden ihmisten ruokavalion parantamista, kirjoittaa WWF:n suojeluasiantuntija Mari Koistinen.

Haluatko syödä maukkaasti, värikkäästi, terveellisesti ja niin, että mahdollistat paremman ruokavalion myös heille, joilla ei ole tarpeeksi ruokaa? Tämä lienee sopiva kysymys näin Maailman Ruokapäivänä.

Jostain syystä tällainen ruokavalio nähdään elämää ankeuttavana, hankalana ja rajoittavana. Mutta eihän se sitä tarkoita. Nyt olisi aika kääntää aivo- ja makunystyrät toiseen suuntaan. Kyseessä on mahdollisuus monipuoliseen, värikkääseen ja herkulliseen ruokavalioon, joka on samalla hyödyksi sekä itselle, muille ihmisille että koko pallolle.

Viime perjantaina julkaistu WWF:n Planet-Based Diets -raportti osoittaa, että Suomen kaltaisissa rikkaissa maissa ruuankulutuksella on iso vaikutus ilmastonmuutokseen ja luonnon monimuotoisuuteen. Samalla se osoittaa sen, että meidän on muutettava ruokavaliotamme saavuttaaksemme tasa-arvoisemman maailman. Ruuan määrä jakaantuu epätasaisesti: monet kärsivät aliravitsemuksesta, kun samaan aikaan kasvaa liikaa syövien joukko.

Nykyiset kulutustapamme vaikeuttavat köyhien maiden ihmisten ruokavalion parantamista. Lisäksi syömämme ruoka vaikuttaa monin tavoin ympäristöön myös oman maamme rajojen ulkopuolelle. Ruuantuotannon vaikutukset jäävät helposti havaitsematta, vaikka esimerkiksi uhanalaisten lajien tilanteeseen, pölyttäjien katoamiseen tai vesistöjen rehevöitymiseen vaikuttaa se, mitä ja kuinka paljon syömme.

Mistään ei tarvitse luopua, mutta esimerkiksi lihan ja juuston kulutusmääriä täytyy pienentää merkittävästi. Tilalle on kuitenkin tarjolla laaja joukko monipuolisia kasviproteiineja ja kotimaisia kalatuotteita. Olemme myös päässeet tottumaan tolkuttoman suuriin valikoimiin. Tarvitsemmeko todella ne kaikki lukuisat leikkele- ja jogurttivaihtoehdot, notkuvan suklaahyllyn, viisi kupillista kahvia joka päivä tai tuoreita mansikoita läpi vuoden?

Globaaleja ongelmia ratkotaan paikallisella tasolla. Siksi se, mitä laitat lautasellesi, voi parantaa maailmaa.

Vaikuta syömällä!

Reseptipankistamme löydät ympäristöystävällisiä kasvis- ja kalareseptejä moneen makuun. Kokeile jotain jo tällä viikolla!

Selaa reseptejä

Vaikuta syömällä!