Erling Madsen herää joka arkipäivä ennen muuta Ittoqqortoormiitia, jotta sekä ihmiset että jääkarhut olisivat turvassa

Yksi maailman syrjäisimmistä asutuksista sijaitsee Grönlannin Ittoqqortoormiitin kylässä. Merijään huvetessa ilmastonmuutoksen vuoksi jääkarhut ovat jatkuvasti tutumpi näky kylässä ja sen lähistöllä.

Noin 450 asukkaan Ittoqqortoormiitin kylässä tapahtuu eniten ihmisten ja jääkarhujen välisiä kohtaamisia koko Grönlannissa. Ongelma on kasvanut huomattavasti viimeisten kymmenen vuoden aikana merijään vetäytyessä yhä kiihtyvällä tahdilla. Pohjoinen merijää on vajaassa 40 vuodessa menettänyt noin puolet sekä pinta-alastaan että paksuudestaan.

”Arktisilla alueilla ilmastonmuutoksen vaikutukset havaitaan kahta nopeammin kuin muualla maailmassa. Me todella tunnemme sen, me näemme muutoksen joka päivä”, toteaa WWF:n Kaare Hansen.

Ittoqqortoormiitissa koko ikänsä asuneen Erling Madsenin mukaan vielä 10–15 vuotta sitten paikalliset pystyivät metsästämään merijäällä koiravaljakoiden kanssa. Nyt se on hänen mukaansa mahdotonta. Aivan saman ongelman äärellä on jääkarhu, joka ei pysty saalistamaan hylkeitä jään päältä avomerellä. Jääkarhut tulevat merijään vetäytyessä yhä lähemmäs asutusta ja ovat nykyisin tuttu näky Ittoqqortoormiitin kaatopaikalla.

”Kaikki tietävät, että jääkarhu voi hyökätä. Ne ovat pelottavia ja niitä täytyy kunnioittaa”, kertoo jääkarhupartiossa mukana oleva Madsen.

(juttu jatkuu kuvan jälkeen)

Grönlantilainen Erling Madsen jääkarhupartiossa, lumikelkka taustalla

Ittoqqortoormiitista kotoisin oleva Erling Madsen kuuluu jääkarhupartioon.

WWF perusti Ittoqqortoormiitiin jääkarhupartion yhdessä paikallisten kanssa vuonna 2015. Partion tarkoitus on hätyytellä jääkarhut pois asutuksen läheisyydestä. Partio aloittaa työskentelynsä joka arkipäivä kello kuusi, ennen kuin kyläläiset lähtevät töihinsä tai kouluun. Yleensä pelkkä partioauton ääni säikäyttää jääkarhun tiehensä. Niitä tarkkaillaan lämpökameroilla ja hätyytellään myös esimerkiksi ääniaseiden avulla.

Katso video jääkarhupartioista (juttu jatkuu videon jälkeen).

”Partiot ovat vain hätäratkaisu”

Partiot ovat elintärkeitä – myös jääkarhujen kannalta.

”Viimeisten vuosien aikana olemme pelästyttäneet lähes sata kertaa jääkarhun pois kylän läheisyydestä. Suurin osa niistä oltaisi muuten suurella todennäköisyydellä tapettu”, WWF:n Hansen huomauttaa.

Hansen kuitenkin muistuttaa, että jääkarhupartiot ovat vain hätäratkaisu. Suurin ongelma on ilmastonmuutos.

”Ilmastonmuutos on suurin uhka jääkarhukannan tulevaisuudelle. Ennustusten mukaan kolmasosa jääkarhuista on hävinnyt vuoteen 2050 mennessä. WWF tekee työtä vaikuttaakseen poliitikoihin ympäri maailman, jotta he tekisivät vaikeat ja kalliit ratkaisut ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi”, Hansen toteaa.

WWF tukee tällä hetkellä jääkarhupartiotoimintaa Ittoqqortoormiitin lisäksi Ryrkaipiyssa Venäjällä, jossa jääkarhupartiotoiminta käynnistyi vuonna 2006.

Lue lisää mitä kaikkea WWF tekee jääkarhujen suojelun eteen.

Haluatko auttaa arktisten alueiden suojelua?

Liity Lumi-kummiksi

Suojele kanssamme pohjoista luontoa ilmastonmuutoksen vaikutuksilta. Lumesta ja jäästä riippuvaiset eläimet ovat vakavasti uhattuna jo nyt – myös Suomessa.

Lahjoita alk. 10 €/kk

Liity Lumi-kummiksi