Jopa 1,4 miljoonaa suomalaista osallistui WWF:n Earth Houriin – valot sammuivat lukuisista maamerkeistä Suomessa ja maailmalla

Earth Hour -perinne jatkui jälleen tänä vuonna lukuisissa suomalaiskodeissa, selviää Kantar TNS:n tekemästä kyselystä. Maailmanlaajuisesti Earth Hour rikkoi ennätyksiä.

WWF:n Kantar TNS:llä teettämän kyselytutkimuksen mukaan noin 30 prosenttia vastaajista osallistui lauantaina 27. maaliskuuta vietettyyn WWF:n Earth Houriin. Tulos vastaa noin 1,4 miljoonaa suomalaista.

”On mahtavaa, että näin moni suomalainen osoitti Earth Houriin osallistumalla, miten tärkeää ilmastonmuutoksen torjunta ja luonnonsuojelu meille on. Päättäjien on nyt kuultava ihmisten viesti ja toimittava ilmaston ja luonnon hyväksi”, WWF:n pääsihteeri Liisa Rohweder sanoo.

Earth Hourissa miljoonat ihmiset ympäri maailmaa sammuttavat valonsa tunniksi symbolisena eleenä ilmaston puolesta. Suomessa Earth Houriin osallistuttiin kaikissa suurissa kaupungeissa ja kymmenissä kunnissa. Valot sammuivat muun muassa Helsingissä päärautatieaseman kivimiesten lyhdyistä, Presidentinlinnasta ja Tuomiokirkosta, Lahdessa Sibeliustalosta, Jyväskylässä Ylistön sillalta sekä Tampereella Näsinneulasta.

Tänä vuonna WWF keräsi Earth Hourin kunniaksi suomalaisilta lupauksia planeetalle. Valittavina oli esimerkiksi kulutustottumusten muuttamiseen, äänestyspäätöksen pohdintaan ja omien ajatusmallien ja arkisten toimintatapojen tarkasteluun liittyviä vaihtoehtoja.

Yhteensä 2616 suomalaista teki lupauksen planeetalle. WWF toimitti lupaukset ympäristöministeri Krista Mikkoselle. Erityisen paljon ministeriä ilahdutti, miten moni ilmoitti äänestävänsä tulevissa kuntavaaleissa ehdokasta, joka lupaa tehdä luonnon ja ilmaston kannalta hyviä päätöksiä.

”Monessa lupauksessa halutaan kannustaa päättäjiä tekemään hyviä ratkaisuja, mikä on todella tärkeää. Päättäjien on huolehdittava siitä, että esimerkiksi ilmastotoimet huomioidaan kunnissa”, Mikkonen toteaa.

Maailmalla Earth Hour rikkoi ennätyksiä

Tänä vuonna Earth Houria vietettiin ennätyksellisesti 192 maassa ja maantieteellisellä alueella. Valot sammuivat lukuisista tunnetuista maamerkeistä, kuten Sydneyn oopperatalosta, Brandenburgin portista Berliinissä, Victoria Harbourista Hong Kongissa ja Eiffel-tornista Pariisissa.

Sosiaalisessa mediassa tapahtuma sai aikaan enemmän liikehdintää kuin koskaan aiemmin. Tapahtumaan liittyvät sosiaalisen median päivitykset saavuttivat jopa 6,7 miljardia näyttökertaa, kun viime vuonna näyttökertoja kertyi 3,1 miljardia. Earth Hourin hashtagit trendasivat Twitterissä tai Google-hauissa 42 maassa.

Auta Ilmasto-kummina

Kummina tuet poliittista vaikuttamistyötämme sekä ilmastonmuutoksesta kärsivien lajien ja elinympäristöjen suojelua koko kansainvälisen verkostomme voimin. Nyt on kiire toimia yhdessä!

Lahjoita alk. 10 €/kk

Auta Ilmasto-kummina