Saimaannorpan kuutti kuoli kalaverkkoon vain kaksi päivää verkkokalastuskiellon päättymisen jälkeen

Saimaan Pihlajavedeltä löytyi 2. heinäkuuta kalaverkkoon kuollut saimaannorpan kuutti. Vain kaksi päivää ehti kulua norpan suojaksi säädetyn verkkokalastuskiellon päättymisestä.

Metsähallituksen Luontopalvelut kertoi tänään, että 20-kiloinen uroskuutti kuoli ankkuroituun kalaverkkoon Saimaan Pihlajavedellä perjantaina 2.7.

Kyseessä on ensimmäinen viranomaisten tietoon tullut saimaannorpan verkkokuolema tänä kesänä ja toinen tänä vuonna. Verkkokalastuskielto saimaannorpan lisääntymisalueilla oli päättynyt vain kaksi päivää aikaisemmin, 30. kesäkuuta.

”Tämä tapaus on jälleen yksi todella ikävä muistutus siitä, että jokainen kalaverkko on norpalle vaarallinen. Tapaus osoittaa, että myöskään ankkurointi ei tee verkosta norppaturvallista”, sanoo WWF:n ohjelmapäällikkö Petteri Tolvanen.

Voimassa oleva asetus edellyttää verkon tai verkkojadan ankkuroimista molemmista päistä. Asetuksen taustalla olevan maa- ja metsätalousministeriön Saimaannorppa ja kalastus -työryhmän raportissa ankkurointia ei esitetä pyydysten kehittämiseen liittyvänä toimenpiteenä, vaan tutkimuksellinen tavoite on selvittää verkon ankkuroinnin ja painojen merkitys sivusaaliskuolleisuuden vähentämisessä. Verkkojen ankkuroinnin tehosta saimaannorppien pyydyskuolemien vähentämisessä ei ole tutkimuksellista näyttöä.

Saimaannorpan kuutti vedessä

Saimaannorppa viettää jopa 80 prosenttia elämästään veden alla. Kalanpyydyksiin takertuminen on suuri uhka varsinkin kuuteille mutta myös aikuisille norpille. Saimaalla on kuitenkin mahdollista kalastaa myös norppaturvallisesti.

Vuosina 2016–2020 puolet havaitusta saimaannorpan verkkokuolleisuudesta tapahtui nimenomaan heinäkuussa. WWF on vaatinut, että verkkokiellon tulisi koskea myös heinäkuuta.

Kalaverkkojen aiheuttama sivusaaliskuolleisuus ja ilmastonmuutos ovat saimaannorpan suurimpia uhkia. Jokavuotiset verkkokalastusrajoitukset auttavat norppia selviytymään, mutta norppaturvallisia kalaverkkoja ei valitettavasti ole olemassa.

”Haluamme muistuttaa, että Saimaalla voi kalastaa myös norppaturvallisesti”, Tolvanen sanoo.

”Jokainen Saimaalla kalastava voi tehdä merkittävän teon norpan puolesta vaihtamalla verkot ja löysänieluiset katiskat norpalle turvallisiin pyyntimuotoihin, kuten onkeen, uistimeen tai norppaturvalliseen katiskaan.”

Auta Saimaannorppa-kummina

Jos norppa katoaa Saimaalta, se katoaa koko maailmasta. Saimaannorppa on yhä erittäin uhanalainen ja tarvitsee suojelua vielä pitkään. Sinun tukesi on tärkeää.

Lahjoita alk. 10 €/kk

Auta Saimaannorppa-kummina