WWF:n ja Metsähallituksen talkoissa purettiin noin 70 laitonta tulipaikkaa Sipoonkorven kansallispuistosta

Laittomia tulipaikkoja löydettiin ja purettiin noin sata vähemmän kuin viime vuonna järjestetyissä talkoissa. Luonnonsuojelualueilla, kuten kansallispuistoissa, tulet saa tehdä vain erikseen merkityille ja huolletuille tulipaikoille. Maahan tehdyt nuotiot kuluttavat luontoa ja aiheuttavat metsäpalovaaraa.

Vantaan, Helsingin ja Sipoon alueilla sijaitsevassa Sipoonkorven kansallispuistossa järjestettiin lauantaina laittomien tulipaikkojen purkutalkoot WWF:n ja Metsähallituksen Luontopalvelujen yhteistyönä. 13 talkooryhmää kiersi päivän aikana etsimässä ja purkamassa luvattomia tulipaikkoja, joita löytyi yhteensä noin 70. Toukokuussa 2021 järjestetyissä Sipoonkorven kansallispuiston ensimmäisissä tulipaikkatalkoissa 16 ryhmää purki yhteensä 170 tulipaikkaa.

“Jonkin verran edistystä on tapahtunut, mutta puolessatoista vuodessa uusia laittomia tulipaikkoja on tehty melko paljon. Retkietiketin haltuun ottamisessa on siis retkeilijöillä vielä parannettavaa ja talkoille tarvetta. Hienoa, että paljon eri-ikäisiä vapaaehtoisia saatiin tällä kertaa mukaan purkutalkoisiin, ja sääkin suosi”, kertoo WWF:n kenttäkoordinaattori Vilja Tupola.

(uutinen jatkuu kuvan jälkeen)

Laiton tulipaikka on esimerkiksi kasattu nuotiorinki tai maahan palanut mustunut kohta, jossa on tulenteon jäänteitä. Laittomat tulet kuluttavat luontoa ja voivat pahimmillaan tuhota uhanalaista lajistoa. Maahan kyhätty tulipaikka aiheuttaa myös metsä- ja ruohikkopalon vaaraa.

Tulen tekeminen ei ole jokamiehenoikeus, vaan siihen tarvitaan aina maanomistajan lupa. Kansallispuistoissa tulen voi tehdä vain erikseen merkityille ja huolletuille tulipaikoille. Metsä- ja ruohikkopalovaroituksen ollessa voimassa tulen saa tehdä vain hormillisille tulipaikoille.

“Nuotion jäänteet maastossa madaltavat kynnystä laittomien tulien tekoon jatkossakin. Siksi tulipaikkojen purkaminen ja jälkien peittäminen on tärkeää ennaltaehkäisevää työtä. Hienoa, että voimme yhteistyössä WWF:n ja talkoolaisten kanssa tällä tavoin edistää vastuullista tulistelua kansallispuistossa”, sanoo Metsähallituksen Luontopalvelujen erikoissuunnittelija Liisa Neuvonen.

(uutinen jatkuu kuvan jälkeen)

Sampo Rouhainen ja Pauliina Luoma-Nirva purkavat laitonta tulipaikkaa Sipoonkorven kansallispuistossa 8.5.2021

Retkietiketti opastaa vastuulliseen retkeilyyn ja tulisteluun

Kansallispuistojen huolletuilla tulipaikoilla on käytettävissä sinne valmiiksi tuotuja polttopuita tulen tekemistä varten. Maastosta lahopuiden ja oksien kerääminen on luonnonsuojelualueella kiellettyä, ja samoin laittoman tulen tekeminen on sakotettava rike. Huolletuillakin tulipaikoilla maltilliset tulet ovat ekoteko. Hyvä ratkaisu ruuan valmistamiseen ja lämmittämiseen on myös retkikeitin.

“Olemme viime vuosina lisänneet tulipaikkojen määrää Sipoonkorvessa, ja tulistelun mahdollisuuksia löytyykin nyt monen reitin varrelta. Tulistelemaan mahtuu huolletuille keittokatoksille ja tulipaikoille ympäri vuoden”, vinkkaa Neuvonen. Kiinnostus kansallispuistoja ja retkeilyä kohtaan on kasvanut ja kävijämäärät kansallispuistoissa nousseet. Suosituimmilta kohteilta onkin viime vuosien talkoissa löytynyt paljon laittomia tulipaikkoja.

“On tärkeää, että jokainen retkeilijä perehtyy ja noudattaa retkietikettiä, eli vastuullisen retkeilyn periaatteita. Näin säilyy sopu sekä luonnon että kanssaretkeilijöiden kesken.”

Pysy kartalla luonnonsuojelun kuulumisista - tilaa WWF Suomen uutiskirje

WWF:n uutiskirjeen avulla pysyt kartalla luonnonsuojelun tuoreimmista kuulumisista. Uutiskirje kolahtaa sähköpostiluukkuusi kerran kuukaudessa.

Pysy kartalla luonnonsuojelun kuulumisista - tilaa WWF Suomen uutiskirje