Sukupuuttoon kuolleeksi luultu laululintu löytyi Madagaskarin metsistä 24 vuoden tauon jälkeen

Tuhkatetraka-lintulajin yksilöitä havaittiin kahdella syrjäisellä seudulla Madagaskarin pohjoisosissa, missä myös WWF suojelee alueen monimuotoista luontoa.

Oliivinvihreä höyhenpeite, keltaista nokan alla. Tämä maastoon helposti sulautuva pieni laululintu pysyi poissa ihmisten silmistä 24 vuotta. Nyt tuhkatetraka (Xanthomixis tenebrosa) on havaittu Madagaskarilla kahdesti: ensin joulukuussa 2022 ja uudelleen tammikuussa 2023. Löytö tehtiin alueella, missä myös WWF suojelee arvokkaita sademetsiä. Kyseinen COMATSAn (Corridor Marojejy Tsaratanana) suojelualue yhdistää toisiinsa Marojejyn kansallispuiston ja Tsaratananan luonnonpuiston. Tutkimusretkeä johti lintujen suojeluun keskittyvä Peregrine-säätiö.

“Nyt voimme paremmin ymmärtää tuhkatetrakan elinympäristöä ja etsiä sitä myös muualta Madagaskarilta sekä saada lisää arvokasta tietoa. Madagaskarin valtavan monimuotoisessa luonnossa on vielä paljon löydettävää”, sanoo Peregrine-säätiön Madagaskarin ohjelman johtaja Lily-Arison Rene de Roland tiedotteessa.

Edellisen kerran tuhkatetraka oli nähty luonnossa vuonna 1999. Laululintu on yksi alueen kotoperäisistä lajeista, eli se elää vain Madagaskarilla. Seuraavaksi tutkijat aikovat palata alueelle syys-lokakuussa, jolloin suurin osa Madagaskarin linnuista lisääntyy. Tavoitteena on oppia lisää lajin levinneisyydestä ja uhanalaisuusluokituksesta. Koska metsäkato on Madagaskarilla mittava ongelma, on hyvin todennäköistä, että laji on vaarassa hävitä luonnosta.

“Madagaskarin luonto on äärimmäisen monimuotoista, ja lajien kirjo pökerryttävä. Saarelta on löydetty viime vuosina myös täysin uusia lajeja, kuten minikokoinen kameleontti ja vain juomalasin kokoinen makilaji. Madagaskarin ainutlaatuista luontoa pitää suojella, sillä menetettyjä lajeja emme saa takaisin”, sanoo WWF Suomen kehitysyhteistyöasiantuntija Henna Tanskanen.

Tanskanen ilahtui tuhkatetrakan löydöstä, sillä se osoittaa luonnonsuojelun tärkeyden. WWF toimii Madagaskarin pohjoisosissa turvatakseen arvokkaita sademetsiä.

“Ehkäisemme laitonta puukauppaa ja edistämme kestäviä elinkeinoja. Tuemme esimerkiksi paikallisia kyläpartioita, jotka tarkkailevat metsien käyttöä ja ilmoittavat laittomista hakkuista viranomaisille. Kyläpartiot myös levittävät tietoa muun muassa ilmastonmuutoksen vaikutuksista”, Tanskanen kertoo.

Yhteistyöllä paranevat myös tuhkatetrakan kaltaisten lajien mahdollisuudet selviytyä.

WWF Suomi tukee suojelutyötä Madagaskarilla WWF-kummien tuella ja ulkoministeriön kehitysyhteistyövaroin.

Vuorigorillan poikanen

Auta Sademetsä-kummina

Tuellasi suojelemme luonnon monimuotoisuuden aarreaittoja, joita tuhotaan hälyttävällä vauhdilla. Tavoitteemme on pysäyttää maailman metsäkato vuoteen 2030 mennessä. Siihen pystymme vain yhdessä.

Lahjoita alk. 10 €/kk
Vuorigorillan poikanen