Verkot pois norppavesiltä – Saimaannorpan suojelemiseksi säädetty kalastusrajoitus alkaa

Saimaannorppia suojeleva jokavuotinen verkkokalastuskielto alkaa lauantaina 15.4. Verkkokalastus on kielletty Saimaan norppa-alueilla kesäkuun lopulle saakka poikasten eli kuuttien suojelemiseksi. Kalanpyydysten aiheuttama kuolleisuus on erittäin uhanalaisen saimaannorpan suurin uhka.

Saimaannorpan kuutit syntyvät helmi-maaliskuun aikana, ja emot vieroittavat poikasensa huhti-toukokuussa. Kalaverkot ja löysänieluiset katiskat ovat kokemattomille ja pienikokoisille kuuteille vaaraksi.

”Saimaalla ui pian useita kymmeniä kuutteja vailla emon opastusta. Vetoamme Saimaalla asuviin ja mökkeileviin, jotta norppien suojaksi säädettyä verkkokalastusrajoitusta noudatetaan”, WWF:n ohjelmajohtaja Petteri Tolvanen sanoo.

Saimaannorpan turvaksi asetetut verkkokalastusrajoitukset ovat voimassa suurella osalla koko Saimaata. Ne kattavat valtaosan norpan tunnetuista lisääntymisalueista. Verkkokalastusrajoitus kestää kesäkuun loppuun saakka. Solmuväliltään alle 22 millimetriä olevien muikkuverkkojen käyttö on sallittu 21.6. alkaen.

”Saimaannorpan ystävä ei laske verkkoja vesille kesäkuun jälkeenkään, sillä soppakalat saa pyydettyä hyvin myös esimerkiksi norppaturvallisella katiskalla ja muikut ostettua paikalliselta ammattikalastajalta”, Tolvanen sanoo.

Uusimman arvion mukaan Saimaassa ui noin 440 norppaa.

Vaikka et asuisi tai mökkeilisi Saimaan seudulla, voit tukea saimaannorpan suojelua liittymällä WWF:n kummiksi.

Auta Saimaannorppa-kummina

Jos norppa katoaa Saimaalta, se katoaa koko maailmasta. Saimaannorppa on yhä erittäin uhanalainen ja tarvitsee suojelua vielä pitkään. Sinun tukesi on tärkeää.

Lahjoita alk. 10 €/kk

Auta Saimaannorppa-kummina