Jo viides norppa löytyi verkkoon hukkuneena Saimaalta – kuutin löytänyt mökkeilijä: ”Ihan hirveä kuolema”

Mökkeilijät löysivät Saimaan Lietvedeltä Etelä-Savosta viikonloppuna saimaannorpan kuutin hukkuneena verkkoon, joka oli jätetty ajelehtimaan ja uppoamaan norppa mukanaan.  Yli 30 vuotta saimaannorpan suojelussa vapaaehtoisena toiminut Risto Eronen pelkää, että kuluvasta kesästä uhkaa tulla saimaannorpalle synkkä.

Mökkiläisten venematka Saimaan Lietvedellä päättyi perjantaina järkytykseen, kun tutulta venereitiltä löytyi saimaannorpan kuutti hukkuneena ajelehtimaan jätetystä verkosta.

”Olimme menossa ilta-aikaan mökille, vesi oli tyyntä ja järvellä oli aika hiljaista. Matkatessamme kiinnitin huomiota karikolta näyttävään kohtaan, jota ihmettelin, kun en ollut aiemmin havainnut sellaista. Mietimme, voisiko se olla uppotukki, mutta mielessä kävi myös norppa. Lähempänä huomasimme ”uppotukin” olevan kuitenkin iso hauki”, kertaa nimettömänä pysyvä mökkiläinen perjantai-illan tapahtumia.

Mökkeilijät huomasivat, että kalastusverkko oli selvästi irronnut ja ajelehti omillaan, joten he päättivät hinata sen omaan rantaan. Verkko painoi kuin synti, ja runsaan parin kilometrin venematka tuntui pitkältä.

”Rantaan päästyämme aloimme vetää verkkoa maihin. Verkossa oli kaikenlaista ja ei ihme, että painoi: siellä oli kymmenen kilon hauki ja muita kaloja, kuikka ja elävä rapukin verkkoon sotkeutuneena. Ja aivan viimeisenä paljastui, että siellä oli myös saimaannorppa”, mökkeilijä kertoo.

”Tunne oli aivan järkyttävä. Ihan hirveä kuolema tukehtua siellä veden alla hitaasti ja täysin avuttomana.”

Mökkeilijöiden löytämä norppa oli Metsähallituksen mukaan tänä keväänä syntynyt uroskuutti, joka oli ollut verkossa ruhon kunnon perusteella parisen viikkoa. Verkkoon jääneestä norpasta ei ollut ilmoitettu, vaan se oli irrotettu tahallisesti ja jätetty uppoamaan norppa mukanaan.

Norpan mökkipihasta nouti Metsähallituksen vapaaehtoisten aluevastaava Risto Eronen. Hän kertoo näyn olleen yli 30-vuotisen vapaaehtoisuransa järkyttävin.

”Olen kuskannut kaikkiaan yli 30 raatoa Metsähallitukselle, ja koskaan en ole järkyttynyt näkemästäni yhtä paljon. Epäilen, että kalastaja oli nähnyt tämän raadon, eikä ole uskaltanut ilmoittaa siitä eteenpäin vaan vapauttanut verkon ajelehtimaan itsekseen”, Eronen parahtaa.

Verkko ei valikoi uhrejaan

Lietveden tapaus muistuttaa jälleen siitä, että jokainen kalaverkko on norpalle vaarallinen ja verkko ei erittele, mitä se pyytää.

Kyseessä oli myös tapaus, jossa norppa löytyi niin kutsutusta haamuverkosta eli karanneesta tai irrotetusta, unohtuneesta tai muusta syystä veteen jääneestä verkkoon. WWF aloitti haamuverkkojen naaraamisen Saimaalla viime vuonna osana Yhteinen saimaannorppamme LIFE -hanketta, ja työ jatkuu tänä vuonna.

”Haamuverkko voi ajelehtiessaan pyytää saalista jopa 15 vuotta ja päätyä norppien ja monien muidenkin eläinten kohtaloksi. Lietveden verkkokuolema on ikävin mahdollinen osoitus projektimme tarpeellisuudesta”, kommentoi WWF:n aluevastaava Ismo Marttinen.

Verkkoon kuolleen saimaannorpan kuutin räpylä

Kuutin räpylät olivat täysin sotkeutuneet verkkoon. Kuvan otti mökkiläinen, joka löysi Saimaalla ajelehtineen ja norpan kohtaloksi koituneen verkon venematkallaan.

Kansalaisaloite tavoittelee verkkokalastuskiellon pidentämistä

Kuluvasta kesästä uhkaa tulla saimaannorpalle erityisen synkkä, sillä kyseessä on jo viides tänä vuonna tietoon tullut saimaannorpan verkkokuolema. Edellisinä kolmena vuotena verkkokuolemia on tullut tietoon kunakin vuonna kolme, kun taas vuonna 2019 verkkokuolemia raportoitiin peräti seitsemän.

Saimaannorpan suojaksi säädetty verkkokalastuskielto saimaannorpan lisääntymisalueella päättyi 30. kesäkuuta. WWF on jo pitkään vaatinut, että verkkokiellon tulisi koskea myös heinäkuuta.

Samaa tavoitetta ajaa parhaillaan myös kansalaisaloite, jossa on nimienkeruu käynnissä kansalaisaloite.fi-sivulla. Otsikolla ”Verkkokalastuksen kieltäminen Saimaalla saimaannorpan levinneisyysalueilla heinäkuun loppuun saakka” nimetyn aloitteen vastuuhenkilöinä on tunnettuja norpansuojelijoita: Juha Taskinen, Tommi Korpela, Kari Hietalahti, Aku Hirviniemi, Saimi Hoyer, Heli Järvinen sekä Janne Neuvonen.

Tehokkain tapa suojella saimaannorppaa on jättää kaikki verkot kuivalle maalle silloinkin, kun kalastusrajoitukset verkot sallisivat. Saimaalla on myös mahdollista kalastaa norppaturvallisesti.

”Toistetaan tämä vielä: kaikki kalaverkot ovat saimaannorpalle vaaraksi. Jokainen Saimaalla kalastava voi tehdä merkittävän teon norpan puolesta vaihtamalla verkot ja löysänieluiset katiskat norpalle turvallisiin kalastusmuotoihin, kuten onkeen, uistimeen tai norppaturvalliseen katiskaan”, Ismo Marttinen sanoo.

Muikut saa monessa paikassa paikallisilta ammattikalastajilta, jotka kalastavat muikut norppaturvallisesti troolilla.

”Samalla tulee tukeneeksi tärkeää paikalliselinkeinoa”, Marttinen toteaa.

Saimaannorppa on erittäin uhanalainen laji. Lisää saimaannorpasta tietosivuillamme: Saimaannorppa

Jätä verkot naulaan Saimaalla

Jättämällä verkot pysyvästi pois Saimaasta kasvatat merkittävästi etenkin nuorten, kokemattomien norppien mahdollisuuksia selviytyä.

Tee sitoumus

Jätä verkot naulaan Saimaalla

Auta Saimaannorppa-kummina

Jos norppa katoaa Saimaalta, se katoaa koko maailmasta. Saimaannorppa on yhä erittäin uhanalainen ja tarvitsee suojelua vielä pitkään. Sinun tukesi on tärkeää.

Lahjoita alk. 10 €/kk

Auta Saimaannorppa-kummina