EU:n ennallistamisasetus vaakalaudalla Unkarin käännettyä takkinsa – Suomi yhtäkkiä vaa’ankieliasemassa

EU:n ennallistamisasetus on vaarassa kaatua juuri ennen maaliviivaa. Läpi mennäkseen ennallistamisasetus vaatii jäsenmaiden ministereistä koostuvan ympäristöneuvoston hyväksynnän, mutta asetuksella ei välttämättä ole enää jäsenmaiden enemmistön tukea Unkarin muutettua kantaansa. WWF vetoaa Suomen hallitukseen asetuksen tukemiseksi.

”Unkari tuki pitkään ennallistamisasetusta, mutta maa on ilman näkyvää syytä muuttanut kantaansa ja vaarantanut ennallistamisasetuksen kohtalon. Viime hetken takinkääntö on populistinen ja äärimmäisen valitettava veto Viktor Orbanilta”, WWF:n johtava metsäasiantuntija Mai Suominen sanoo.

Ennallistamisasetusta on valmisteltu pitkään. EU-komission alkuperäistä ehdotusta on muokattu EU-parlamentin ja jäsenmaiden toiveesta. Parlamentti on jo antanut lopullisen hyväksyntänsä asetukselle, ja sen läpimeno vaatii enää jäsenmaiden ministereistä koostuvan ympäristöneuvoston kuittauksen. Neuvoston on määrä äänestää asetuksesta ensi maanantaina, mutta aikataulu on epävarma.

Unkarin muutettua kantaansa vaa’ankieliasemassa ovat Suomi, Itävalta ja Belgia.

”Suomen tulee vastustaa populismia ja asettua luonnon puolelle. Vetoamme ministeri Kai Mykkäseen, että Suomi äänestää ennallistamisasetuksen hyväksymisen puolesta”, Mai Suominen sanoo.

Ennallistamalla luontoa EU-maat torjuvat luontokatoa, minkä lisäksi ennallistaminen tuottaa ilmasto- ja terveyshyötyjä. Ennallistaminen tuo myös paljon työtä alueellisesti eri puolille Suomea. Tämä kaikki on liian arvokasta kuopattavaksi”, Suominen sanoo.

Suomi vastusti asetusta aiemmin. Jäsenmaat kuitenkin hyväksyivät asetuksesta syntyneen sopuratkaisun syksyllä, eikä Suomi asettunut enää vastustamaan asetusta.

Mistä ennallistamisasetuksessa on kyse?

EU:n biodiversiteettistrategian tavoite on pysäyttää luontokato vuoteen 2030 mennessä. Tämän jälkeen luonnon monimuotoisuus on tarkoitus saada kasvu-uralle EU:n alueella. Ennallistamisasetus on voimaan tulleessaan biodiversiteettistrategian toistaiseksi ainoa jäsenmaita juridisesti sitova osa, minkä takia se on tärkeä luonnon näkökulmasta. Asetus antaa ennallistamiselle tavoitteet, mutta ennallistamisen keinot päätetään kussakin jäsenmaassa.

Pysy kartalla luonnonsuojelun kuulumisista - tilaa WWF Suomen uutiskirje

WWF:n uutiskirjeen avulla pysyt kartalla luonnonsuojelun tuoreimmista kuulumisista. Uutiskirje kolahtaa sähköpostiluukkuusi kerran kuukaudessa.

Pysy kartalla luonnonsuojelun kuulumisista - tilaa WWF Suomen uutiskirje