Ympäristöministeri Mykkänen kertoi Suomen tähtäävän ennallistamisasetuksen kaatamiseen – ”Luontokato jatkuu, eikä Suomen hallitusta tunnu haittaavan”

Ympäristöministeri Kai Mykkänen kertoi tänään eduskunnan kyselytunnilla, että Suomi yrittää kaataa EU:n ennallistamisasetuksen. WWF tuomitsee hallituksen suunnitelmat.

”Luontokato jatkuu, eikä Suomen hallitusta tunnu haittaavan. Ennallistamisasetuksen torppaaminen olisi anteeksiantamaton virhe, josta kärsisivät luonnon lisäksi myös ihmiset”, WWF Suomen suojelujohtaja Jari Luukkonen sanoo.

”Hallituksen olisi korkea aika ymmärtää, ettei luonnon ennallistamisessa ja suojelussa ole kyse vain lajien ja niiden elinympäristöjen pelastamisesta. Kyse on elinkelpoisen planeetan takaamisesta tuleville sukupolville. Ei ennallistamisasetus yksistään luontokatoa pysäytä, mutta se olisi äärimmäisen tärkeä työkalu äärimmäisen tärkeän tavoitteen saavuttamiseksi”, Luukkonen sanoo.

Ennallistamisasetusta on valmisteltu pitkään. EU-komission alkuperäistä ehdotusta on muokattu EU-parlamentin ja jäsenmaiden toiveesta. Parlamentti on jo antanut lopullisen hyväksyntänsä asetukselle, ja sen läpimeno vaatisi enää jäsenmaiden ministereistä koostuvan ympäristöneuvoston kuittauksen. Neuvoston oli määrä äänestää asetuksesta ensi maanantaina, mutta aikataulu on epävarma.

Unkari tuki pitkään ennallistamisasetusta, mutta maa muutti kansaansa viime hetkillä. Unkarin takinkääntö asetti Suomen vaa’ankieliasemaan tulevassa äänestyksessä. Suomi vastusti asetusta aiemmin. Jäsenmaat kuitenkin hyväksyivät asetuksesta syntyneen sopuratkaisun syksyllä, eikä Suomi asettunut enää vastustamaan asetusta. Nyt hallituksen kanta näyttää muuttuneen taas.

”Hallituksen suunnitelma on kerta kaikkiaan vastuuton. Ministeri Kai Mykkänen on marssimassa ympäristöneuvoston kokoukseen, ohittamassa tutkijoiden ja asetuksen puolesta vedonneiden kansalaisten ja yritysten huolen ja äänestämässä luontokadon pysäyttämisen kannalta äärimmäisen tärkeää asetusta kumoon yhdessä Viktor Orbanin kanssa. Voitte kuvitella, ollaanko tässä mielestäni historian oikealla puolella”, Luukkonen sanoo.

Mistä ennallistamisasetuksessa on kyse?

EU:n biodiversiteettistrategian tavoite on pysäyttää luontokato vuoteen 2030 mennessä. Tämän jälkeen luonnon monimuotoisuus on tarkoitus saada kasvu-uralle EU:n alueella.Ennallistamisasetus on voimaan tullessaan biodiversiteettistrategian toistaiseksi ainoa jäsenmaita juridisesti sitova osa, minkä takia se on tärkeä luonnon näkökulmasta. Asetus asettaa ennallistamiselle tavoitteet, mutta ennallistamisen keinot päätetään kussakin jäsenmaassa.