EU:n jäsenvaltiot äänestivät suden suojelun heikentämisen puolesta – WWF: kotieläinvahinkoja ei torjuta tappamalla susia

Tänään järjestetyssä äänestyksessä EU:n jäsenvaltiot puolsivat suden suojelun heikentämistä komission aiemman ehdotuksen mukaisesti. Saksa oli äänestyksessä vaa’ankieliasemassa, sillä se kääntyi viime hetkellä suden suojelun heikentämisen kannalle.

Päätöksen myötä EU:n jäsenvaltiot ehdottavat yhdessä, että suden suojelua heikennetään Bernin sopimuksessa. Asiasta päätetään Bernin sopimuksen osapuolien joulukuussa pidettävässä kokouksessa.

Bernin sopimus eli Euroopan luonnonsuojelusopimus on vuonna 1979 solmittu yleissopimus, jonka tarkoitus on turvata Euroopan kasvistoa, eläimistöä sekä niiden elinympäristöjä. Se on johtanut EU:n luonto- ja lintudirektiivien säätämiseen. Sopimuksessa kiinnitetään erityistä huomiota lajeihin, joiden suojelu edellyttää valtioiden rajat ylittävää yhteistyötä.

”EU:n ehdotus alentaa suden suojelustatusta Bernin sopimuksessa on hyvin ristiriitainen, sillä komission oman selvityksen mukaan susien aiheuttamia vahinkoja kotieläimille nimenomaan ei ole tehokasta ennaltaehkäistä tappamalla susia”, sanoo WWF:n ohjelmajohtaja Petteri Tolvanen.

”On selvää, ettei ihmisen ja suden yhteiselo ole pelkkää ruusuilla tanssimista. Rinnakkaiseloa voi ja pitää kuitenkin edistää. WWF kannustaa ennen kaikkea susivahinkojen ennaltaehkäisyyn. Kotieläimiä voidaan suojata tehokkaasti muun muassa susiaitojen ja laumanvartijakoirien avulla, ja nykyinen lainsäädäntö antaa mahdollisuuden poiketa suden tiukasta suojelusta silloin kun se on tarpeen”, Tolvanen kertoo.

WWF ja 300 muuta eurooppalaista järjestöä sekä yli 300 000 ihmistä vetosivat jäsenvaltioihin, jotta EU ei esittäisi suden suojelun heikentämistä Bernin sopimuksessa, mutta tuloksetta.

Jos suden suojelua heikennetään Bernin sopimuksessa, seuraavana askeleena todennäköisesti olisi yrittää heikentää vastaavalla tavalla sen suojelua kaikkia jäsenmaita sitovassa EU:n luontodirektiivissä. Se vaarantaisi Euroopan susikannan toipumisen suotuisalle tasolle, johon sekä Bernin sopimus että EU:n luontodirektiivi tähtäävät. Sutta on vainottu vuosisatoja, jonka seurauksena se oli vähällä kuolla Euroopasta sukupuuttoon.

Suomessa susi on luokiteltu erittäin uhanalaiseksi pienen populaatiokoon takia. Tuoreimman maaliskuussa 2024 tehdyn arvion mukaan Suomessa elää 62 susiparia tai perhelaumaa.

Suojele elämää WWF-kummina

Monimuotoinen luonto on kaiken elämän edellytys maapallollamme. Silti luontoa tuhotaan nyt nopeammin kuin koskaan ihmisen historian aikana. Meillä on ratkaisuja pysäyttää luonnon hätätila, mutta se on mahdollista vain tukijoidemme avulla. Nyt tarvitaan jokaista luonnonsuojelijaa!

Lahjoita alk. 10 €/kk

Suojele elämää WWF-kummina