Koukussa kaloihin

Suojeluasiantuntija Matti Ovaska huolehtii kalakannoista, jotta kalaa riittäisi kaikille.

Kalat ovat aina olleet Ovaskan sydäntä lähellä. Intohimoinen vapaa-ajankalastaja vietti lapsuutensa kesät Kemijoen rannalla, joka oli aikoinaan Suomen suurin lohijoki. Siellä Ovaska koki jokien patoamiset ja kalakantojen tuhoutumisen. Harrastus ja huoli laajenivat työksi, kun Ovaska aloitti WWF:llä 2011 Kalakampanjan koordinaattorina. Suojeluasiantuntijan tehtävänä on edistää kestävää kalastusta ja kalan kulutusta.

Arkisin mies tarttuu vavan sijasta tietokoneeseen, raportteihin ja neuvotteluhuoneiden ovenkahvoihin. Työ on poliittista vaikuttamista, kuluttajien neuvomista ja yritysten kanssa neuvottelua.

–Ensimmäisenä katson, mitä kalastukseen liittyvää on ollut uutisissa. Sitten päivä menee pitkälti sähköposteihin vastaillessa ja raportteja sekä lausuntoja lukiessa tai kirjoittaessa. Päivään mahtuu lisäksi lähes aina yksi kokous, Ovaska kertoo.

Asiantuntijan työ on myös jatkuvaa oppimista, sillä Ovaskalla tulee olla uusin tieto kaikesta alaan liittyvästä, aina maailman tonnikalakannoista hopearuutanan tilanteeseen Itämeressä.

Kampanja nosti kalat pintaan

Kalakampanja nosti uhanalaisten kalalajien heikon tilanteen esiin ja käynnisti myrskyisän keskustelun. Keskusteluun liittyy myös työn haastavin puoli.

–Ehdottomasti vaikeinta on suojelutyön ja kalastajien toimeentulon välillä tasapainoilu. Pitää saada aikaan sellainen kompromissi, jonka kanssa molemmat osapuolet voivat elää.

Ovaska on kuitenkin erittäin iloinen keskustelun lisääntymisestä. Mitä enemmän puhutaan, sitä helpompi on ymmärtää toista osapuolta ja saada aikaan kaikkia tyydyttäviä kompromisseja.

Tuki antaa uskoa työhön

Vaikka suuri osa vaikutustyötä tapahtuukin toimistossa ja valiokuntien neuvotteluhuoneissa, Ovaska sanoo suomalaisten tuen olevan tärkeää.

–Kun käyn maa- ja metsätalousministeriössä sekä erilaisissa työryhmissä neuvottelemassa, tieto siitä, että Suomessa on kymmeniä – ellei jopa satojatuhansia – ihmisiä, jotka kokevat kala-asiat samalla tavalla kuin minä, auttaa. Koen edustavani suurempaa joukkoa, ja se antaa sanoilleni lisää painoarvoa.

Matti Ovaska, suojeluasiantuntija

WWF:ssä vuodesta 2011

Kotoisin: Rovaniemeltä

Koulutus: Filosofian maisteri

Harrastukset: Kalastus, retkeily ja koiran kanssa ulkoilu

Tärkein työväline: Kansalliset ja kansainväliset kalastustilastot

Luonnossa olisin: Lohi. Se syntyy pohjoisen puhtaissa virroissa ja vaeltaa maailmalle kasvamaan ja kypsymään. Lopulta palaa takaisin pohjoisen virtoihin, kotiin.

Teksti: Joonas Asukas