Pimeyden kampittaja

Colby Loucksia oli vastassa säkkipimeä savanni. Jossain tuolla Masai Maran luonnonpuiston pimeydessä lepäilivät sarvikuonot ja norsut, jotka Loucks kenialaisine kollegoineen aikoi pelastaa salametsästykseltä.

”Johdan WWF:ssä projektia, jonka tavoitteena on hyö­dyntää ja kehittää uutta teknologiaa salametsästysrikosten ehkäisemiseksi. Salametsästys on Afrikan uhanalaisten eläinten suurin uhka. Arviolta 100 000 norsua on tapettu viimeisten kolmen vuoden aikana niiden syöksyhampaiden takia ja 1 175 sarvikuonoa tapettiin yksin Etelä-Afrikassa vuoden 2015 aikana.

Sen lisäksi, että salametsästys uhkaa tappaa monet lajit sukupuuttoon meidän elinaikanamme, se aiheuttaa valtavia vahinkoja paikallisyhteisöille. Useissa paikoissa villieläimet tuovat paikallisille tuloja esimerkiksi luontomatkailun myötä. Salametsästäjät varastavat siis myös toimeentuloa muilta.

Salametsästyksen vastaisten partioiden työ on todella vaarallista, sillä salametsästäjät ovat usein varustautuneet raskain asein, eikä metsänvartijoiden varustus välttämättä riitä edes itsensä puolustamiseen.

Lähdimme ratkaisemaan salametsästyksen vastais­ten partioiden haasteita aivan käytännön tasolta. Kenian Masai Marassa ja monella muulla alueella Itä-Afrikassa on paljon savannia, jossa kasvaa korkeaa ruohoa ja akaasiapuita. Kasvillisuus estää metsänvartijoita näkemästä kauas. Kun tähän lisätään se, että salametsästäjät liikkuvat öisin pimeässä, on partioiden hyvin vaikeaa havaita rikollisia. Lämpökamerat olivat juuri oikea teknologia ratkaisemaan nämä ongelmat. Ne tuovat salametsästyksen vastaisille partioille etumatkaa ja turvallisuutta, koska niiden avulla rikolliset voidaan havaita jo kaukaa.

Eräänä säkkipimeänä yönä lähdimme savannille mukanamme varusteet, joihin kaikilla kohdistui suuret odotukset. Ryhmässäni oli mukana metsänvartijoita, teknikkoja ja muita luonnonsuojelun asiantuntijoita, ja tehtävämme oli testata upouusien lämpökameroiden toimivuutta Masai Maran olosuhteissa. Tehtävänämme oli myös opettaa lämpökameroiden käyttöä paikallisille metsänvartijoille. Oli mahtavaa nähdä, kuinka metsänvartijat omaksuivat lämpökameroiden käytön heille tutussa ympäristössä todella nopeasti. Vielä mahtavampaa on ollut kuulla uutiset siitä, että kameroiden avulla on myöhemmin onnistuttu saamaan kiinni jo yli 20 salametsästäjää!

Google on myöntänyt meille viiden miljoonan dollarin avustuksen uuden teknologian hyödyntämiseen salametsästyksen vastaisessa työssä. Lämpökameroiden lisäksi olemme kehittäneet kannettavaa tutkaa, jolla voitaisiin paljastaa salametsästäjien asettamia ansoja. Salametsästäjät käyttävät paljon metallilanka-ansoja, joihin eläin jää elävänä kiinni esimerkiksi jalastaan. Usein ansat ovat todella hyvin piilotettuja. Tutkan avulla voisimme havaita ne turvallisesti ja tehdä ne vaarattomiksi eläimille.”

Teksti: Katja Rönkkö