16-vuotias Lotta on huolissaan ilmastonmuutoksesta – Sipoonjoen koulu osallistui päivätyökeräykseen oppilaiden aloitteesta

Tänä vuonna ennätysmäärä kouluja osallistui WWF:n Sulaa hulluutta -päivätyökeräykseen. Sipoonjoen koulua käyvä 16-vuotias Lotta Raatikainen kertoo, miksi osallistuminen tuntui niin tärkeältä.

”Luonnossa liikkuminen ja siitä nauttiminen on mielestäni jokaisen ihmisen perusoikeus. Sen takia on tärkeää pitää huolta luonnosta samalla tavalla kuin se pitää huolta meistä.

Monet Suomessa asuvat arvostavat sekä luonnon tarjoamia kauniita maisemia että sen ylläpitämää rauhaa. Tämän ylpeydenaiheen säilyttämisen kannalta on mielestäni mahtavaa, että luonnonsuojelusta on tullut hyvin ajankohtainen puheenaihe niin kahvipöydissä kuin poliittisissa piireissäkin.

Ilmastonmuutos ja muut ympäristökriisit saivat myös koulumme oppilaat puolelleen, kun jokavuotinen taksvärkki eli päivätyökeräys järjestettiin jälleen viime syksynä. Taksvärkin tarkoituksena on, että oppilaat tekevät yhden koulupäivän verran työtä esimerkiksi kotona tai valitsemallaan työpaikalla. Taksvärkki-päivän jälkeen oppilaat lahjoittavat ansionsa hyväntekeväisyyteen.

Yhdessä kouluni muiden tukioppilaiden kanssa valitsimme WWF:n lahjoituksen saajaksi. Järjestön ajamat asiat koskettavat luonnon lisäksi jokaista ihmistä maapallolla, minkä takia koimme WWF:n tukemisen tärkeäksi.”

Kirjoittaja on ilmastonmuutoksesta huolissaan oleva koululainen.