Juhani Koskinen testamenttasi luonnolle: ”Jokaisella on jokin asia, jonka haluaa säilyvän maailmassa”

Juhani Koskinen nimettiin ”WWF-mieheksi”, kun hän toistuvasti otti luonnon puheenaiheeksi kaveripiirissään. Vitsimielessä myönnetty lempinimi kuvastaa häntä hyvin. Koskinen paitsi puhuu luonnon puolesta, myös testamenttasi osan omaisuudestaan WWF:lle.

Tiesitkö, että...

Testamenttilahjoitus käytetään toiveesi mukaan. Klikkaa tästä.

Juhani Koskinen istuu Helsingin kenties urbaaneimmassa puistossa, jossa runsaita lehtipuita ja kumpuilevaa nurmea ympäröivät korkeat talot. Mäyräkoirat Matti ja Teppo tarkkailevat terävinä ohikulkijoita. Lapsena Koskinen vietti pitkiä aikoja Länsi-Suomen maaseudulla, mutta myös kaupunkielämä on vahvistanut hänen suhdettaan luontoon.

”Nuorena kesät kuluivat suvun mökillä, partiossa ja seurakunnan leireillä. Nyt kun asun Helsingin keskustassa, läheisin kytkös vihreään on tämä Sinebrychoffin puisto. Pidän kaupunkielämästä, mutta samalla olen tajunnut, että vielä joskus haluan ulko-oveni avautuvan suoraan luontoon”, Koskinen sanoo.

Ei mitään radikaalia

Kun Koskinen lapsena touhusi kesämökin lähimetsässä, ei hän miettinyt sen vointia. Suomalaiselle metsä on itsestäänselvyys.

”Ajattelemme yksiselitteisesti, että meillä on täällä paljon metsää, jossa on kiva olla. Mutta kuten elämässä muutenkin, lakkaamme usein välittämästä varmoina pidetyistä asioista. Jonain päivänä saatamme huomata, että ei metsässä enää voikaan olla.”

Poliittinen kiistely luonnonsuojelusta ei riitä vipuvarreksi muutokseen, vaan Koskisen mukaan koko yhteiskunnassa tulisi tapahtua käänne. Ensilukemalta saattaa kuulostaa radikaalilta, mutta sellaiseksi Koskinen ei sitä tarkoita.

”Jos lapsena me kaikki jo sisäistäisimme kestävän tavan elää, osaisimme heti miettiä, miten kannattaa syödä tai kuluttaa. En tarkoita muutoksella mitään suurta, vaan vaikka vain roskien keräämistä maasta. Pienillä asioilla on merkitystä.”

Perintö luonnon hyväksi

Koskinen päätti vastikään testamentata osan omaisuudestaan WWF:lle. Hänelle se oli realistinen tapa käsitellä joskus päättyvää elämää ja ohjata perintö itselle tärkeisiin asioihin.

”Elämästä ei ikinä tiedä. Siksi halusin varmistaa, että edes osa omaisuudestani menee niiden asioiden hyväksi, joista sain itse nauttia. Eläimet ovat minulle rakkaita, ja luotan WWF:ään niiden suojelijana. Toivon esimerkkini tuovan testamenttilahjoittamisen hieman lähemmäs ihmisten ajatuksia. Jokaisella on jokin asia, jonka haluaa säilyvän maailmassa.”

Kun testamenttaat WWF:lle, olet mukana pysäyttämässä luonnon köyhtymisen. Voit ohjata lahjoituksesi joko yleisesti työllemme tai tietynlaiseen suojelutyöhön. Tutustu testamenttilahjoittamisen mahdollisuuksiin täällä.

WWF Suomi on mukana järjestöjen yhteisessä Hyvä testamentti -kampanjassa. Keskiviikkona 13. syyskuuta vietetään kansainvälistä testamenttipäivää.

Tee luontotestamentti

Anna perintösi kasvaa elämää. Lue lisää testamentin tekemisestä ja tilaa materiaalit.

Tutustu testamettilahjoittamiseen

Tee luontotestamentti