Kummius opetti suosikkibloggaajan kunnioittamaan luontoa – ”Nuorempana en ollut erityisen valveutunut”

Iina Hyttinen kiinnostui ympäristöasioista ryhdyttyään WWF:n saimaannorppakummiksi. Nyt hän kirjoittaa seuraajilleen esimerkiksi ruuan ympäristövaikutuksista But I’m a Human not a Sandwich -blogissaan.

Tuttu tilanne monelle: feissari pyrkii juttusille juuri silloin, kun on kauhea kiire. Erään kerran Helsingin rautatieasemalla Iina Hyttinen ei kehdannut kieltäytyä kuuntelemasta, vaikka mies ja lapset odottivat ja piti päästä ruokakauppaan. Pysähtymisen syynä oli saimaannorppa.

”En tuolloin tiennyt saimaannorpasta juuri muuta kuin sen, että niitä elää Saimaalla ja ne ovat söpöjä. Tuli kuitenkin tunne, että on pakko jäädä kuuntelemaan. Feissari sai minut ymmärtämään, miten tärkeää norppia on suojella.”

Kummiuteen johtaneesta kohtaamisesta on nyt kuusi vuotta. Niiden aikana saimaannorppien määrä on ylittänyt neljänsadan, ja Hyttisen ajatusmaailma on mullistunut.

”Myönnän, etten nuorempana ollut erityisen valveutunut. Kummiksi ryhtyminen oli oikeastaan ensimmäinen askel kohti parempia valintoja, sillä sen jälkeen kiinnostuin ottamaan selvää muistakin ympäristöön liittyvistä asioista. Nyt pyrin kunnioittamaan luontoa arjessani esimerkiksi ruuanlaittoon, pesuaineiden valintaan tai vaatehuoltoon liittyvissä valinnoissa.”

Hyttisen valinnoilla on tuhansia todistajia, sillä hän on tunnettu bloggaaja ja sosiaalisen median vaikuttaja. But I’m a Human not a Sandwich -blogissaan Hyttinen kirjoittaa nykyään tyylin, kokkauksen, sisustuksen, parisuhteen ja lastenkasvatuksen lisäksi esimerkiksi ruuan ympäristövaikutuksista.

”Uskon, että ihmisten asenteisiin voi vaikuttaa tarjoamalla tietoa ja näyttämällä esimerkkiä. Tykkään jakaa konkreettisia vinkkejä, kuten hyviä ja helppoja kasvisruokareseptejä, sillä ne voivat madaltaa kynnystä kokeilla uutta.”

Myös kummiutta Hyttinen on suositellut seuraajilleen, sillä se on hänestä helposti lähestyttävä tapa tehdä hyvää. Osallistua saa siinä mittakaavassa kuin itse pystyy, ja suuria summia olennaisempaa on säännöllisyys. Samanlaista näkökulmaa Hyttinen toivoo omalla esimerkillään edistävänsä. Hän ei usko, että koko elämä pitäisi pistää kerralla uusiksi, jos mielii toimia ympäristöä kunnioittaen.

”En halua esittää, että tekisin itse kaiken täydellisesti oikein tai edes pyrkisin sellaiseen. Olemme perheessäni vähentäneet lihansyöntiä varmaan 90 prosenttia, mutta aloitimme ihan pienillä muutoksilla.”

Niistä ensimmäinen oli kummilomakkeen täyttäminen Helsingin rautatieasemalla kuusi vuotta sitten.

Auta Saimaannorppa-kummina

Jos norppa katoaa Saimaalta, se katoaa koko maailmasta. Saimaannorppa on yhä erittäin uhanalainen ja tarvitsee suojelua vielä pitkään. Sinun tukesi on tärkeää.

Lahjoita alk. 10 €/kk

Auta Saimaannorppa-kummina