YK aloittaa neuvottelut muoviroskasopimuksesta ja muita tuoreita onnistumisia

YK on tehnyt historiallisen päätöksen ja aloittanut neuvottelut maailmanlaajuisesta muoviroskasopimuksesta. Olemme vaikuttamistyön lisäksi muun muassa rakentaneet uusia kosteikkoja ja poistaneet villieläinten ansoja. Nämä ja monet muut ajankohtaiset onnistumiset eivät olisi mahdollisia ilman tukijoitamme ja pitkäjänteistä luonnonsuojelutyötämme.

YK aloittaa neuvottelut maailmanlaajuisesta muoviroskasopimuksesta

YK:n ympäristökokouksessa harpattiin historiallinen edistysaskel, kun jäsenvaltiot päättivät yksimielisesti aloittaa neuvottelut oikeudellisesti sitovasta muoviroskasopimuksesta. Tavoitteena on luoda kansainväliset säännöt ja velvoitteet muovin koko elinkaarelle tuotannosta kulutukseen ja jätehuoltoon. Yli 2,2 miljoonaa ihmistä ympäri maailmaa allekirjoitti vetoomuksemme sopimuksen puolesta. Lisäksi yli 120 kansainvälistä yritystä ja yli 1 000 kansalaisjärjestöä on tukenut sopimusta. Pidämme päätöstä yhtenä maailman kunnianhimoisimmista ympäristötoimista sitten vuoden 1989 Montrealin pöytäkirjan, joka johti otsonikerrosta heikentävien aineiden kieltoon. Sopimuksen on määrä valmistua vuoden 2024 loppuun mennessä.

Mekongin alueelta poistettu merkittävästi ansoja

Tuemme Kaakkois-Aasiassa sijaitsevalla Mekongin alueella laittomien ansojen poistamista uhanalaisten lajien suojelemiseksi. Saimme keväällä raportin loppuvuoden 2021 saavutuksista alueella. Tukemamme partiot poistivat tai tekivät vaarattomiksi 4 073 ansaa Laosin ja Vietnamin yhdistävällä Annamiittien alueella. Itäisellä tasangolla Kambodžassa ja Vietnamissa 6 511 ansaa poistettiin tai tehtiin vaarattomaksi. Partiot myös pelastivat ansoista sekä takavarikoivat salametsästäjiltä laittomasti pyydettyjä eläimiä ja päästivät ne vapauteen.

Ansalankoja tehty vaarattomaksi ja kerätty Quang Nam Nature Reserve -luonnonsuojelualueella Vietnamissa

Earth Houriin osallistui 1,5 miljoonaa suomalaista

Suomessa ja maailmalla näytettiin yhteinen valomerkki maapallon puolesta lauantaina 26. maaliskuuta. Tuoreen kyselytutkimuksen mukaan noin 1,5 miljoonaa suomalaista osallistui järjestämäämme Earth Houriin. Nettisivuillamme, kouluissa sekä sosiaalisessa mediassa tehtiin myös tuhansia lupauksia maapallolle. ”Earth Hour tarjosi monelle tärkeän tilaisuuden yhteisöllisyyteen, yhdessä olemiseen ja parempaan tulevaisuuteen vaikuttamiseen. Nyt pallo on heitetty päättäjille, joiden vastuulla on kuulla viestimme ja toimia ilmaston ja luonnon hyväksi”, pääsihteerimme Liisa Rohweder sanoo.

Earth Hour 2019 WWF Suomen toimistolla, kynttiöitä ja iloinen tunnelma

Rakennutimme Inkooseen kaksi kosteikkoa

Alkuvuodesta otettiin jälleen edistysaskelia vesistöjen rehevöitymisen ehkäisemiseksi, kun rakennutimme Inkooseen kaksi kosteikkoa yhdessä paikallisten maanomistajien kanssa. Kosteikot pidättävät pelloilta ja metsistä valuvaa vettä ja ravinteita pesusienen lailla ja vähentävät siten Itämeren ravinnekuormitusta ja rehevöitymistä. Lisäksi kosteikot tarjoavat elinympäristöjä esimerkiksi vesi- ja kahlaajalinnuille, jotka voivat pesiä, kasvattaa poikasiaan, hankkia ravintoa ja levähtää kosteikoilla.

Talvinen kuva merenrantakosteikoista, joita WWF on ollut mukana rakentamassa Inkooseen.

Joukko kansainvälisiä järjestöjä palkitsi Nepalin tiikerinsuojelusta

Nepal nappasi kaksi arvostettua tiikerinsuojelun palkintoa – toisen Bardian kansallispuiston onnistumisista ja toisen Khatan metsäkäytävässä tehdystä työstä. Bardiassa tiikereiden määrä kasvoi vajaassa kymmenessä vuodessa 18 yksilöstä noin 90 yksilöön. Khatan metsäkäytävä puolestaan laajentaa tiikerien ja muiden villieläinten elinpiiriä, kun eläimet pääsevät liikkumaan metsäkäytävää pitkin Nepalin ja Intian rajan yli. Olemme toimineet WWF Nepalin kollegoidemme johdolla kummallakin alueella. Khatan metsäkäytävässä tehtyä työtä on tuettu myös Suomen ulkoministeriön kehitysyhteistyövaroin.

Tiikeri Bandhavgarh National Parkin alueella Intiassa.

Suojele elämää WWF-kummina

Monimuotoinen luonto on kaiken elämän edellytys maapallollamme. Silti luontoa tuhotaan nyt nopeammin kuin koskaan ihmisen historian aikana. Meillä on ratkaisuja pysäyttää luonnon hätätila, mutta se on mahdollista vain tukijoidemme avulla. Nyt tarvitaan jokaista luonnonsuojelijaa!

Lahjoita alk. 10 €/kk

Suojele elämää WWF-kummina